از ظاهر قرآن بر می آید وصیت کردن حکمی الزامی است، ولی در مواردی که حق خدا یا حق خلق، بر عهده کسی باشد وصیت واجب است و گرنه بر واجب نبودن و مستحب بودن آن اجماع است: «کُتب علیکم إذا حضر أحدکم الموت إنْ تَرَک خیراً الوصیّة للوالدین و الأقربین بالمعروف حقّاً علی المتّقین» بقره/180؛ [بر شما نوشته شده و لازم است هنگامی که مرگ یکی از شما فرا رسد اگر چیز خوبی (مال حلالی) از خود بر جای گذارده (و کسی را بر آن حقّی نیست، یعنی حقّ الله و حقّ الناس در آن راه نیافته) برای پدر، مادر و بستگان نزدیک به طور شایسته و عادلانه وصیّت کند. این حقّی است بر ذمّة پرهیزکاران.]پیامبر اسلام و پیشوایان دین(ع) سفارش اکید به وصیت دارند، پیامبر اسلام(ص) می فرماید: شایسته است مسلمان وصیت کند و وصیت نامة او هر شب زیر سرش باشد و شبی را بدون آن نگذراند: «ینبغی للمؤمن أن یوصی. ما ینبغی لامرء مسلم آن یبیت لیلة إلاّ وصیّته تحت رأسه» (وسائل 20/171، کتاب الوصایا.) آن حضرت بر این معنا پای فشرده و چنین می فرمود: کسی که بدون وصیّت بمیرد به نوع مرگ جاهلیت مرده است: «من مات بغیرٍ وصیّةٍ مات میتةً جاهلیةً» (همان 19/259)
امام صادق(ع) نیز فرموده است: وصیّت از احکام ثابت و استوار بر هر مسلمان است: «هی حقّ علی کلّ مسلم» (همان 2/446) پس شایسته است یک فرد مسلمان پیر باشد یا جوان، همیشه با وصیّت باشد. البته مورد وجوب وصیت و موارد استحباب آن در فقه بیان شده که قبلاً به نموداری از آن اشاره شد و مرگ بدون وصیت در حال وجوب آن، مرگ جاهلیت است.
آیة الله جوادی آملی،تفسیر موضوعی قرآن ج 4 (معاد در قرآن)
امام صادق(ع) نیز فرموده است: وصیّت از احکام ثابت و استوار بر هر مسلمان است: «هی حقّ علی کلّ مسلم» (همان 2/446) پس شایسته است یک فرد مسلمان پیر باشد یا جوان، همیشه با وصیّت باشد. البته مورد وجوب وصیت و موارد استحباب آن در فقه بیان شده که قبلاً به نموداری از آن اشاره شد و مرگ بدون وصیت در حال وجوب آن، مرگ جاهلیت است.
آیة الله جوادی آملی،تفسیر موضوعی قرآن ج 4 (معاد در قرآن)