خانه » همه » مذهبی » عالي ترين صفت پيامبر(ص) از ميان انبوه اوصاف پسنديده

عالي ترين صفت پيامبر(ص) از ميان انبوه اوصاف پسنديده

پيامبر گرامي اسلام، چون انسان كامل بودند لذا از هر لحاظ در بالاترين درجه از درجات، انساني قرار داشتند، اخلاق و جذابيّت رفتاري او به قدري بود كه هر انساني به محض ديدارش شيفته و شيداي فضايل و بزرگواري‏ هاي او مي ‏شد. از ويژگي ‏هاي مهم او امانت‏داري بود به جهت اين صفت پسنديده در جواني و قبل از بعثت در شهر مكه به او توسط مشركان و اعراب ملقّب به لقب امين شده بود، امانت داري و درست‏كاري پيامبر براي تمامي بزرگان عرب و قبايل مكه به اثبات رسيده بود.
ويژگي ‏هاي عالي انساني و اوصاف حميده و اخلاق نيكو و پسنديده، چونان نوري در وجود حضرتش مي‏ تابيد و مردم جزيرة العرب و قبايل مختلف مكه بيشتر مجذوب و دلداده ‏ي حسن خلق پيامبر بودند،[1] حضرتش داراي بياني شيوا و گفتاري جذاب و شيرين و رسا داشت و بسيار با طبقات فرو دست جامعه و مستضعفان و محرومان و يتيمان مهربان بود و متواضع، بهتر است ويژگي ‏هاي پيامبر اكرم (صلي اللَّه عليه وآله) را بر اساس قرآن و روايات بررسي كنيم:

ديلمي در كتاب ارشاد القلوب نقل كرده كه رسول خدا (صلي اللَّه عليه وآله) لباس خود را وصله مي‏ زد، و كفش خود را مي ‏دوخت و گوسفندان را خود مي ‏دوشيد و با بردگان هم‏ غذا مي ‏شد و بر زمين مي‏ نشست و بر درازگوش سوار مي‏ شد، بدون هيچ قيدي مايحتاج خانه‏ اش را از بازار تهيّه مي ‏كرد و به خانه مي‏ برد با غني و فقير يكسان مصافحه مي ‏كرد و دست خود را نمي‏ كشيد تا طرف مقابل دستش را بكشد و به هر كس سلام مي‏ نمود و در آن بر همگان سبقت مي‏ جست .. مخارج زندگي ‏اش بسيار سبك بود و داراي طبع بزرگ و خوش معاشرت بود، خوش رو و هميشه تبسمي بر چهره داشت اندوه‏گين بود و متفكر، بدون اظهار آن در چهره و در رفتارش – تواضع داشت بدون ذلّت – و از اسراف پرهيز داشت، سخاوت‏مند بود. مهربان و دلسوز بر تمامي مسلمين بود و چندان مي ‏خورد كه سير نشود و هرگز از روي طمع دست به سوي كسي دراز نمي‏ كرد. به آينه نگاه مي ‏كرد و موي سرش را درست مي‏ كرد، خلاصه اين كه حضرت تمام آداب اجتماعي و فردي را در حدّ شأن و مقام نبوّت كه مرتبه‏ ي كمال انسانيّت و سرآمد تمام انسانها بود رعايت مي ‏كرد و هيچ نقص و كم‏بودي در رفتار ظاهري و سلوك باطني وي وجود نداشت، بدون اذن اصلاً وارد خانه‏ ي كسي نمي ‏شد، پاي خويش را دراز نمي ‏كرد.

از ديگر ويژگي ‏هاي مهمّ رسول خدا(ص)، عبادت حضرت بود كه مي تواند براي ما الگو و اسوه باشد. اگرچه قرآن، رسول خدا را از هر لحاظ به عنوان اسوه و بهترين الگو معرفي مي ‏نمايد، كه براي بشريّت مي‏ تواند باشد: “لقد كان لكم في رسول‏اللَّه اسوةٌ حسنه …”. اما شايد عالي ‏ترين و مهم‏ترين ويژگي كه بتوان از ميان تمام اوصاف حميده رسول خدا(ص) بيان كرد، همان بيان قرآن است كه خداوند متعال با اعجاب و بزرگ شمردن از آن ياد مي ‏كند و آن برخورداري از اخلاق نيك و سرشت عالي انساني است:”انك لَعَلي خلق عظيم”[2] اخلاق فردي و سيرت شخصي حضرت بسيار نيك بود بطوري كه رايحه اين اخلاق و رفتار در جامعه منتشر مي‏ شد و افراد اجتماع را تحت تأثير قرار مي‏ داد. و مي توان گفت تمام اوصاف ديگر از اين خلق برمي ‏خواست.[3]

پي نوشت: ———————-
[1] . رجوع شود به: خطبه‏ ي 96 نهج البلاغه، خطبه ‏ي 72، ويژگي‏ هاي پيامبر از زبان امام علي (عليه السلام)، و خطبه 108 105.
[2] . قرآن كريم، سوره ‏ي قلم، آيه ‏ي 4، و سوره‏ ي احزاب، آيه ‏ي 21..
[3]. علامه‏ ي طباطبائي، محمدحسين، سنن النبي، ص 235.
 
  

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد