نخست باید دانست آنچه از مجموع آیات و روایات به دست می آید این است که امامان جهت هدایت مردم و مصونیت خویش از خطا و اشتباه دارای علم لازم بوده اند که این علم مشترک میان همه آنان بوده و به عنوان علم پایه و base می باشد. اما از آنجا که علم یک «فضل» نیز می باشد و محدودیت پذیر نیست. با تلاش و دعا در پی فزونی علم خود بودند که نسبت به همدیگر تفاوت پیدا می کردند. چنان که درباره پیامبر صلی الله علیه و آله آمده است: «رب زدنی علما : پروردگارا علم مرا فزونی ببخش» (طه، آیه 114).برای توضیح بیشتر به دو روایت دیگر اشاره می شود.
1. روایاتی حاکی از این هستند که ائمه علیهم السلام دارای همه علومی هستند که خداوند به ملائکه و رسولانش آموخته است: «عن ابی عبدالله علیه السلام قال ان لله عز وجل علمین: علما لم یطلع علیه احدا من خلقه و علما نبذه الی ملائکته و رسله فما نبذه الی ملائکته و رسله فقد انتهی الینا؛ امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند عزوجل، دارای دو گونه علم است: اول : علمی که نزد خود او بوده و هیچ یک از مخلوقاتش را از آن آگاه نساخته است. دوم: علمی که به سوی ملائکه و رسولانش افکنده و آن چه را که به سوی ملائکه و رسولانش افکنده، به ما رسیده است» (کلینی، اصول کافی، ج 1، ص 376، دفتر نشر فرهنگ اهل بیت(ع«.
2. روایاتی نیز تصریح کرده انده که ائمه علیهم السلام در برخی صفات، از جمله علم اعطاء شده بر آنان، برابرند: «عن علی بن جعفر عن ابی الحسن علیه السلام قال: قال لی: نحن فی العلم والشجاعه سواء و فی العطایا علی قدر ما نؤمر؛ امام موسی کاظم علیه السلام فرمود: ما خانواده ائمه علیهم السلام در علم و شجاعت برابریم و در بخشیدن (علم و مال به مردم) به هر اندازه که دستور داریم می بخشیم» (همان، ج 2، ص 21).
1. روایاتی حاکی از این هستند که ائمه علیهم السلام دارای همه علومی هستند که خداوند به ملائکه و رسولانش آموخته است: «عن ابی عبدالله علیه السلام قال ان لله عز وجل علمین: علما لم یطلع علیه احدا من خلقه و علما نبذه الی ملائکته و رسله فما نبذه الی ملائکته و رسله فقد انتهی الینا؛ امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند عزوجل، دارای دو گونه علم است: اول : علمی که نزد خود او بوده و هیچ یک از مخلوقاتش را از آن آگاه نساخته است. دوم: علمی که به سوی ملائکه و رسولانش افکنده و آن چه را که به سوی ملائکه و رسولانش افکنده، به ما رسیده است» (کلینی، اصول کافی، ج 1، ص 376، دفتر نشر فرهنگ اهل بیت(ع«.
2. روایاتی نیز تصریح کرده انده که ائمه علیهم السلام در برخی صفات، از جمله علم اعطاء شده بر آنان، برابرند: «عن علی بن جعفر عن ابی الحسن علیه السلام قال: قال لی: نحن فی العلم والشجاعه سواء و فی العطایا علی قدر ما نؤمر؛ امام موسی کاظم علیه السلام فرمود: ما خانواده ائمه علیهم السلام در علم و شجاعت برابریم و در بخشیدن (علم و مال به مردم) به هر اندازه که دستور داریم می بخشیم» (همان، ج 2، ص 21).