خانه » همه » مذهبی » علی(ع) در مورد منزلت خود، چه می‌فرماید؟

علی(ع) در مورد منزلت خود، چه می‌فرماید؟

آنچه از خود حضرت علی(ع) بر حسب ضرورت درباره خودش نقل شده، همگی به طور مستقیم یا غیرمستقیم حاکی از همتائی وی با قرآن کریم و رسول اکرم(ص) به استثنای مقام نبوّت تشریعی و مزایای شریعت برخاسته از رسالت تشریعی است؛ مانند: «أنا القرآن الناطق»؛ (ینابیع المودّة، 1 /214، ح20)؛ «أنا کلام الله الناطق»؛ (بحار/82/199)؛«مالله نبأ أعظم منّی» و «مالله آیة أکبر منّی»؛(تفسیر قمی 2/401)؛ یعنی بزگترین خبری که در جهان آفرینش الهی مطرح است و همچنین بزرگترین آیت و نشان خدایی منم و از من بزرگتر موجودی در جهان امکان خلق نشده است. البته به قرینه خضوع آن حضرت(ع) در ساحت قدس نبوی، اضافی بودن حصر اینþگونه احادیث روشن خواهد شد، و مانند: هفت چیز به من عطا شد که هیچ کس قبل از من به آنها نرسید:1- اسماء به من تعلیم شد.
2- همچنین حکومت بین بندگان.
3- تفسیر کتاب (قرآن کریم).
4- تقسیم درست غنایم بین فرزندان آدم.
5- پس چیزی از دانش از من جدا نشد مگر آنþکه به من آموخته شد.
6- حرفی به من عطا شد که از آن، هزار حرف گشوده می شود.
7- به همسرم مصحف و کتابی عطا شد که علمی در آن است و هیچþکس قبل از وی به آن نرسیده. این عطای ویژهþای از طرف خدا و رسول او بود(بصائر الدّرجات، ص200، ح2).
سخن دیگری که علیّ بن ابیþطالب(ع) از رسول گرامی(ص) درباره خودش نقل کرده این است که فرمود: من از رسول خدا(ص) شنیدم که فرمود: «یا علی مَثَلُک فی أمّتی مَثَل «قل هو الله أحد» فَمَن اَمَبَّک بقلبه فَکَانّما قَرأَ ثُلث القرآن و مَن أَحبّک بَقلبه و أعانک بِلِسانه فَکأنّما قرأ ثلثی القرآن ومن أحبّک بقلبه و أعانک بلسانه و نَصَرک بِیده فَکأنّما قرأ القرآن کلّه»؛(خصال /572، ح1، باب سبعین).
بهترین تنظیر و ارزیابی انسان کامل همانا بیان همتایی وی با قرآن کریم است. آنچه در این حدیث توسط خود علیّ بن ابیþطالب(ع) از رسول اکرم(ص) بازگو شد همسانی ولایت علوی با وحی الهی است. سوره توحید: «قل هو الله أحد» به مثابه ثلث قرآن کریم است و راز این تثلیث در مباحث تفسیری و علوم قرآنی طرح شده است. هر کس یک بار آن را تلاوت کند گویا ثلث قرآن را خوانده است و هرکس دو بار یا سه بار آن را بخواند گویا دو ثلث یا همه قرآن مجید را خوانده است. البته میþتوان این تثلیث را درباره علم حصولی یا حضوری به معانی آن و همچنین رهþیابی عملی به مفاد و محتوای آن سرایت داد.
اگر کسی به تمام وجود در ولایت علوی ذوب شود و با قلب و زبان و اعضا و جوارح به یاری ولایت آن حضرت(ع) مبادرت کند و در همه جهات ولایتمدار باشد گویا در خدمت همه قرآن کریم بوده است و به همه مضامین آن معتقد شده و به همه مضامین آن معتقد شده و همه به دستورهای آن امتثال کرده است، و اگر کسی با همه هستی خود در محور ولایت حرکت نکرد و تبعیض را روا داشت گویا در عمل کردن به احکام و آشنایی به حکم و اعتقاد به اصول و مبانی قرآن مجید تبعیض را جایز دانسته و به بخشی از آن بار یافته و از بخش دیگر محروم شده است.
آیة الله جوادی آملی،حیات عارفانة امام علی(ع)
به نقل از سایت تبیان

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد