قانون علیت یک قانون عمومی است؛ یعنی اینکه هر اتفاقی معلول حوادث و اتفاقات اختیاری و غیر اختیاری دیگری است. نکتهای که در این مسئله باید در نظر داشت؛ این است که علت در هر موضوعی و در هر علمی متناسب با همان موضوع و علم مطرح میشود. به بیان دیگر، معنای علت نیز در هر علمی متناسب آن علم است و با علوم دیگر متفاوت است؛ زیرا علت در علوم یقینی مثل فلسفه و ریاضیات باید یقینی و صد در صد باشد؛ اما علت در علوم اعتباری مثل علم تاریخ، جامعه شناسی و غیره لازم نیست یقینی و صد در صد باشد، بلکه هر چیزی که موجب احتمال قوی گردد به عنوان علت در علوم اعتباری پذیرفته میشود.