در مسأله ازدواج هاى پیغمبر(ص) عوامل متعددى در کار بوده که بررسى فلسفه هر یک از آنها، بحث مستقلى مى طلبد. برخى از آن زنان به جهت مسلمان شدن، مورد بى مهرى و تذلّل از ناحیه قوم و قبیله و طلاق از سوى همسر خود قرار مى گرفتند. برخى شوهر و سرپرست خود را در جنگ ها از دست داده و مایل به ازدواج با هر کسى هم نبودند. همچنین ازدواج با برخى از آنها، موجب نزدیکى پیامبر(ص) با قبیله او مى شد و مشکلاتى که آنان در راه رسالت آن حضرت ایجاد مى کردند، مرتفع مى گردید و … . اما درباره شبهاتى که مطرح مى شود باید گفت:
یک. آن حضرت تا سن 25 سالگى در جامعه اى پر از مفاسد، هیچ گونه ارتباط جنسى نداشته و در طهارت کامل زیسته است.
دو. اولین ازدواج آن حضرت با خدیجه چهل ساله بود و تا زمان حیات وى، با هیچ کس دیگر ازدواج نکرد. بنابراین ازدواج هاى متعدد ایشان هم گام با عصر رسالت است و از زمانى آغاز مى شود که غریزه جنسى به تدریج رو به کاهش مى رود و از طرف دیگر مشکلات و اشتغالات پیامبر(ص) بسیار زیاد شده است.
سه. شیوه هاى رفتار جنسى آن حضرت با همسران خود، به گونه اى است که کاملاً با شیوه انسان هاى شهوتران متفاوت بوده است؛ مثلاً عایشه – که جوان ترین همسر پیامبر بوده – مى گوید: «هیچ گاه من عورت او را ندیدم و او مرا ندید». از طرف دیگر انسان هاى شهوت ران و تنوع طلب، معمولاً از ازدواج هاى دایم شانه خالى مى کنند و به کامرانى هاى گذرا و آنى مى پردازند؛ در حالى که چنین چیزى در رفتار پیامبر(ص) هرگز مشاهده نشده است.
شخصیت پیامبر(ص) و شیوه هاى رفتار جنسى و قراینى که در بالا ذکر شد، همه و همه نافى صدق این فرض مى باشد. روشنى این مسأله تا آنجا است که مستشرقان غربى قرن اخیر، از اینکه پیشینیان آنها پیامبر(ص) را به شهوترانى متهم مى نمودند، پوزش خواسته و خلاف آن را معتقد شدند و در همین راستا، کتاب هاى متعددى نگاشته شد؛ از جمله: «عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن» نگاشته جان دیون پورت و… براى مطالعه بیشتر ر.ک:
الف. سبحانى، جعفر، فروغ ابدیت، ج 1، ص 158 و ج 2، ص 528؛
ب. رسولى محلاتى، زندگانى حضرت محمد، صفحه 473 به بعد؛
پ. عقیقى بخشایشى، همسران رسول خدا؛.
یک. آن حضرت تا سن 25 سالگى در جامعه اى پر از مفاسد، هیچ گونه ارتباط جنسى نداشته و در طهارت کامل زیسته است.
دو. اولین ازدواج آن حضرت با خدیجه چهل ساله بود و تا زمان حیات وى، با هیچ کس دیگر ازدواج نکرد. بنابراین ازدواج هاى متعدد ایشان هم گام با عصر رسالت است و از زمانى آغاز مى شود که غریزه جنسى به تدریج رو به کاهش مى رود و از طرف دیگر مشکلات و اشتغالات پیامبر(ص) بسیار زیاد شده است.
سه. شیوه هاى رفتار جنسى آن حضرت با همسران خود، به گونه اى است که کاملاً با شیوه انسان هاى شهوتران متفاوت بوده است؛ مثلاً عایشه – که جوان ترین همسر پیامبر بوده – مى گوید: «هیچ گاه من عورت او را ندیدم و او مرا ندید». از طرف دیگر انسان هاى شهوت ران و تنوع طلب، معمولاً از ازدواج هاى دایم شانه خالى مى کنند و به کامرانى هاى گذرا و آنى مى پردازند؛ در حالى که چنین چیزى در رفتار پیامبر(ص) هرگز مشاهده نشده است.
شخصیت پیامبر(ص) و شیوه هاى رفتار جنسى و قراینى که در بالا ذکر شد، همه و همه نافى صدق این فرض مى باشد. روشنى این مسأله تا آنجا است که مستشرقان غربى قرن اخیر، از اینکه پیشینیان آنها پیامبر(ص) را به شهوترانى متهم مى نمودند، پوزش خواسته و خلاف آن را معتقد شدند و در همین راستا، کتاب هاى متعددى نگاشته شد؛ از جمله: «عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن» نگاشته جان دیون پورت و… براى مطالعه بیشتر ر.ک:
الف. سبحانى، جعفر، فروغ ابدیت، ج 1، ص 158 و ج 2، ص 528؛
ب. رسولى محلاتى، زندگانى حضرت محمد، صفحه 473 به بعد؛
پ. عقیقى بخشایشى، همسران رسول خدا؛.