فولکسواگن اگرچه در سال ۲۰۱۶ سود عملیاتی ۲ درصد را تجربه کرده، اما قصد داشته براساس استراتژی ۲۰۲۵ و اخراج ۳۰ هزار کارمند این سود را دو برابر کند.
این خودروساز در توافقی با اتحادیه کارگران، تعهد داده که به دنبال تولید باتری و توسعهی راهکارهای جدید سرویس حمل و نقل، بیش از ۹۰۰۰ شغل جدید در آلمان ایجاد کند. به گزارش رویترز، فولکسواگن تا سال ۲۰۲۵ موظف است از افزونگی اجباری در آلمان جلوگیری کند.
در حقیقت برنامه چنین است که تا سال ۲۰۲۰ صرفهجویی سالانه بهبود بهرهوری این شرکت آلمانی به ۳.۹ میلیارد دلار رسیده و با افزایش ۲۵ درصدی همراه شود. در نتیجه تا سال ۲۰۲۰ میزان سود عملیاتی کمپانی به ۴ درصد خواهد رسید که نسبت به رقبایی چون پژو با سود ۶ درصدی فاصله نسبتا زیادی دارد.
طرح تحول فولکسواگن در جهت تمرکز روی سرویسهای جدید حمل و نقل و خودروهای الکتریکی بوده و قرار است با افزایش سود هزینه بخش تحقیق و توسعه خود را در این زمینه تامین کند. فرانک ویتر یکی از مدیران ارشد فولکسواگن به تازگی اعلام کرده است:
با در نظر گرفتن چالشهای عمده و مشکل موتورهای دیزل حل نشده، در جلسه برنامهریزی سرمایهگذاری سال جاری به این مشکلات پرداخته خواهد شد.
رویترز اعلام کرده که تعداد کارکنان جهانی فولکسواگن بیش از ۶۱۰ هزار نفر هستند که در تولید ۳۴۰ مدل خودرو فعالیت دارند. این در حالی است که تویوتا با ۳۵۰ هزار کارگر توانست به سود بالایی نسبت به فولکسواگن دست پیدا کند.
کمپانی موردبحث علاوه بر اخراج ۲۳ هزار کارمند در آلمان، بدون چارچوب زمانی خاصی از تعداد کارکنان فعال در نمایندگیهای فروش، کارکنان پارهوقت و بازنشستگی پیش از موعد، موجب کاهش نیروی کار در ایالاتمتحده، برزیل و آرژانتین خواهد شد.
برند اوسترلو یکی از مدیران فولکسواگن طی کنفرانس خبری در ولفسبورگ گفت:
مهمترین موضوع در تغییر و تحولات اخیر فولکسواگن، امن بودن وضعیت کاری نیروهای هستهی اصلی شرکت است.
کارلز بلسینگ از دیگر اعضای مدیریت فولکسواگن نیز معتقد است که کارکنان فولکسواگن باید با بازار کار آینده، خود را تطبیق دهند. او اظهار داشت:
تلاش فولکسواگن برای برنامهریزی اشتغال نیروهای کارش در دراز مدت بسیار ارزشمند است.
ماجرای رسوایی دیزل ضرر فراوانی را به فولکسواگن وارد کرد، از این رو شرکت موردبحث تصمیم گرفته تا با این برنامه خود را از وضعیت مالی نابسامان نجات دهد.