علم اعداد به چند علم اطلاق می شود. گاهی علم حساب را که یکی از شاخه های علوم ریاضی است, علم اعداد می گویند. (ر.ب. لغتنامه دهخدا, اعداد) و گاهی به یکی از علوم غریبه, علم اعداد می گویند و گاهی به علم اوفاق, علم اعداد اطلاق می کنند. علم اوفاق در اصل علم وفق اعداد است که گاهی بطور مختصر علم اعداد و علم اوفاق نام برده می شود. این علم, (از علوم غریبه است) و در عصر حاضر کمتر افرادی به آن توجه دارند. علم اوفاق یا علم وفق اعداد عبارت است از معرفت به کیفیت وضع اعداد در مربعات به طریق وفق و خاصیت هر یک از آن. در این علم, مربع به دو معنا اطلاق می شود. یکی عددی است و دیگری سطحی است.مربع عددی عددی است که از ضرب آن در خودش حاصل شده است و مربع سطحی, سطحی است که چهار خط مستقیم متساوی به او محیط شود که تقاطع آنها بر زوایای قائمه باشد و هر خطی از آن خطوط را ضلع آن مربع می گویند و این مربع داستان طولانی دارد و به این آسانی ختم پذیر نیست. اگر بخواهید در این زمینه اطلاعاتی به دست بیاورید به کتاب «نفائس الفنون فی عرائس العیون» نوشته محمد بن محمود آملی از علمای قرن هشتم هجری مراجعه بکنید.
ما در اینجا برای نمونه به چند سطر از آن کتاب اشاره می کنیم: «فصل پنجم در خواص اعداد وفقی: خاصیت سه در سه (3*3) آن است که چون وضع حمل دشوار شود, بر دو پاره سفال نو کشند و بعضی گفته اند که بر کرباس خام, و در زیر زانوی حامله بنهند و بعضی گفته اند زیر هر دو قدم او, و این درست تر است, وضع حمل بر او آسان گردد. اما باید که ماه در منزل جبهه بود متصل به شمس به نظر دوستی یا در منزل زبانا یا در سعود, یا در رشا. و اگر ماه در شرف آفتاب یا در شرف خود باشد این شکل را بر در هر حرز که بنهند از دزد و خیانت ایمن باشد و اگر در آستانه زندان پنهان کنند, محبوسان خلاص یابند و اگر در اجتماع نیرین برکشند و با خود دارند و به هر نیت و حاجت که بخواهند میسر شود. و اگر در قمر زاید النور بود و از نحوس بری بطالع قوس بکشند یا در شرف آفتاب در هر جا که تعیین بکنند, در آن موضع خوف و پریشانی نباشد و اگر آفتاب در حوت و ماه در شرطین باشد آن را بکشند و با خود دارند جاه و حشمت بیفزاید و اگر در طلوع اسد بکشند بر ورق زرده مشک و زعفران و عود و تربد زرد و طلق بخور کنند و از آن بخور فتیله ها سازند و چون طلوع اسد بود فتیلها را بخور کنند تا تاثیر قوی دهد چنان که هر حاجتی که در آن وقت بخواهند روا شود.
(نفائس الفنون, ج 3 ص 528) این, خاصیت سه در سه است. خاصیت چهار در چهار, پنج در پنج, شش در شش, هفت در هفت و دیگر اعداد, چیزهای شگفت انگیز دیگری است که فقط برای اهلش قابل فهم و قابل قبول است. افراد عادی و متعارف توان رسیدن به این دانش را ندارند و بسیاری دیگر از مردم دنیا حوصله پرداختن به این دانشها را ندارند ولی در هر صورت چنین دانشهایی هست گر چه تعداد کمی از مردم به آنها رسیده اند یکی از شگفت انگیزترین دانشها, دانش جفر است که پیامبر اسلام(ص) و امامان ما آن را داشتند و هم اکنون امام عصر صاحب آن است و برخی از خواص هم به برکت هدایت معنوی امامان از آن بهره مند هستند علم جفر قابل انکار نیست گرچه افراد کمی می توانند به بخشی از آن برسند.
ما در اینجا برای نمونه به چند سطر از آن کتاب اشاره می کنیم: «فصل پنجم در خواص اعداد وفقی: خاصیت سه در سه (3*3) آن است که چون وضع حمل دشوار شود, بر دو پاره سفال نو کشند و بعضی گفته اند که بر کرباس خام, و در زیر زانوی حامله بنهند و بعضی گفته اند زیر هر دو قدم او, و این درست تر است, وضع حمل بر او آسان گردد. اما باید که ماه در منزل جبهه بود متصل به شمس به نظر دوستی یا در منزل زبانا یا در سعود, یا در رشا. و اگر ماه در شرف آفتاب یا در شرف خود باشد این شکل را بر در هر حرز که بنهند از دزد و خیانت ایمن باشد و اگر در آستانه زندان پنهان کنند, محبوسان خلاص یابند و اگر در اجتماع نیرین برکشند و با خود دارند و به هر نیت و حاجت که بخواهند میسر شود. و اگر در قمر زاید النور بود و از نحوس بری بطالع قوس بکشند یا در شرف آفتاب در هر جا که تعیین بکنند, در آن موضع خوف و پریشانی نباشد و اگر آفتاب در حوت و ماه در شرطین باشد آن را بکشند و با خود دارند جاه و حشمت بیفزاید و اگر در طلوع اسد بکشند بر ورق زرده مشک و زعفران و عود و تربد زرد و طلق بخور کنند و از آن بخور فتیله ها سازند و چون طلوع اسد بود فتیلها را بخور کنند تا تاثیر قوی دهد چنان که هر حاجتی که در آن وقت بخواهند روا شود.
(نفائس الفنون, ج 3 ص 528) این, خاصیت سه در سه است. خاصیت چهار در چهار, پنج در پنج, شش در شش, هفت در هفت و دیگر اعداد, چیزهای شگفت انگیز دیگری است که فقط برای اهلش قابل فهم و قابل قبول است. افراد عادی و متعارف توان رسیدن به این دانش را ندارند و بسیاری دیگر از مردم دنیا حوصله پرداختن به این دانشها را ندارند ولی در هر صورت چنین دانشهایی هست گر چه تعداد کمی از مردم به آنها رسیده اند یکی از شگفت انگیزترین دانشها, دانش جفر است که پیامبر اسلام(ص) و امامان ما آن را داشتند و هم اکنون امام عصر صاحب آن است و برخی از خواص هم به برکت هدایت معنوی امامان از آن بهره مند هستند علم جفر قابل انکار نیست گرچه افراد کمی می توانند به بخشی از آن برسند.