قبل از اينكه توضيحاتي در خصوص اين فرقه تقديم كنيم به عنوان مدخل لازم است نكاتي بيان داريم:
فرقه سازي معمولاً، متأثر از وجود عوامل رواني و سياسي در جوامع بشري ميباشد و اين عمل زشت از خصايص انسانهاي حق گريز بوده كه در طول تاريخ در ميان مردم جاري بوده است. امروزه اكثر ملل مختلف با داشتن فرهنگها و ارزشهاي متفاوت در كشورهاي اسلامي و غير اسلامي، در جهت مخالف آنچه كه سعادت و كمال آنان را تضمين ميكند، با ميل و اشتياق كامل در حال حركت بوده و هستند. حق گريزي چيزي است كه روز به روز در ميان ملّتها و جوامع بشري تحت عناوين مختلف مثل: مردم سالاري، حقوق بشر، حقوق زن، حقوق جوان، آزادي بيان، آزادي عمل و امثال اين عناوين فريبنده با ضميمة خودخواهي افراطي بشر در حال انتشار و تثبيت بوده و بستر هاي لازم را جهت فرقه سازي مهيا مي كند.
فرقه سازي در دين اسلام نيز يك گوشه از اين جريانات بشري است كه يا بر اساس عوامل سياسي و تحريكات قدرتهاي استعماري و يا به خاطر تأثير بحرانهاي رواني، اجتماعي و اخلاقي در برابر دين اسلام، در گوشه و كنار دنيا و دور از مراكز علمي و فرهنگي، اسلامي در ميان مردم جاهل نسبت به مباني و اصول اعتقادي اسلام، انجام ميگيرد.
فرقة (United Submitters International ) يونايتد سابميترز اينترنشنال، كه به معناي «تسليم شدگان متّحد بين المللي» ميباشد يكي از اين فرقههاست كه توسط «رشاد خليفه» مصري در آمريكا تأسيس شده است.
رشاد خليفه در يك خانوادة صوفي در مصر ديده به جهان گشوده، ولي او خودش را هرگز صوفي نميدانست. او بعد از اتمام تحصيلاتش در رشتة فيزيك در سال 1959 م به آمريكا رفته و موفق به دريافت دكترا در علم بيوشيمي از دانشگاه كاليفرنيا شد و پس از ازدواج تابع آن كشور گرديد.
اوّلين كاري كه رشاد انجام داد، تلاش او در مورد اثبات معجزة قرآن بر اساس مباني علم فيزيك و رياضي بود كه در اين مورد، مطالبي را عرضه داشت و مورد قبول مسلمانان آن ديار خصوصاً متخصّصين و دانشمندان واقع شد او با حساب و اعداد رياضي براي آيات، سورهها و كلمات مختلف قرآن عدد «19» را محور قرار داده و بر اساس معادلات خاصّي، محاسباتي را كه تمامي آنها از يك نوع قاعدة واحد رياضي برخوردار است به عنوان دليل بر معجزة علمي قرآن گرفته است.[1] او بعد از اين كار، عقايد خاصّي را كه در امور زير خلاصه ميشود، نسبت به دين اسلام از خود ابراز داشته و آن را اساس و پاية مكتب جديد خود قرار داده است:
1. رشاد خليفه منحصراً اتّكا به قرآن را ماية نجات مسلمين دانسته و حديث و سنّت پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ را موجب ذلّت و اسارت و انحطاط مسلمين ميداند. او ميگويد تا زماني كه مسلمانان در صدر اسلام به قرآن متّكي بودند از نظر علمي، تكنولوژي، نظامي، فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي در جهان رهبري را به دست داشتند و دين اسلام را تا سرزمينهاي دوردست، پيش برده بودند. لكن هنگامي كه در اوائل قرن سوم هجري، حديث و سنّت وارد زندگي مسلمانان گرديد، زوال و ناتواني آنان آغاز شد. او معتقد بود كه ترويج و انتشار حديث و متكّي شدن به آن يك نوع بدعت و دام شيطاني در اسلام است. بنابراين مسلمانان بايد فقط با چراغ قرآن حركت كنند و حديث و سنّت را كنار بگذارند.
2. اين فرقه معتقد است كه مسلمانان پيامبر خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ را با پيروي از سنّت او به سطح خدا رساندهاند، حال اين كه شخص پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ به گفتة قرآن كه ميفرمايد:«بگو من هم بشري مثل شما هستم.»[2] مثل ما بشر بوده و در هدايتش به قرآن محتاج بود.
3. به نظر رشاد خليفه مأموريت پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ فقط آوردن قرآن به عنوان يك معجزه از طرف خداوند بوده است و خودش در هدايت مردم نقشي نداشته است.
4. او امام زمان را بر قرآن منطبق ميكند، و اعتقاد به امام زمان بودن شخصي به نام مهدي و يا امام دوازدهم شيعيان را يك عقيدة سنّتي و خرافي مي داند.
5. بنابر عقيدة اين فرقه نبايد اسم هيچ كس در كنار اسم خدا ذكر گردد، حتّي نام پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ و به همين دليل، آنان در كيفيت اذان براي نماز، تغييري ايجاد نموده و اسم پيامبر و ساير اجزاء آن را حذف كرده و گفتن چهار بار الله اكبر و يك بار لا اله الا الله را كافي ميدانند.
6. اين گروه براي زكات اهميّت خاصّي قائل هستند و لذا بر خلاف فقه اسلام، 20 درصد از درآمد خودشان را براي زكات در نظر ميگيرند.
7. يكي از عقايد خاصّ اين فرقه در مورد حجاب زنان است، و ميگويند: زنان مجبور نيستند سر و موهاي خود را بپوشانند، بلكه حجاب آنان بايد به گونهاي باشد كه سينهشان كاملاً در تحت پوشش قرار بگيرد.
مركزيت اين فرقه، مسجد تاكْسان واقع در ايالت آريزوناي آمريكا ميباشد، و اين عقايد توسط پيروان آن كه هستة اصلي آن را مسلمانان ايراني و تركيهاي در سطحهاي مختلف از تحصيلات تخصّصي تشكيل داده، تبليغ و ترويج ميشود.
به هر حال اين فرقه از نظر مسلمانان، يك فرقة اسلامي به شمار نميآيد، و حتّي از طرف بعضي از پيروان اين فرقه، پس از جدا شدن از آن، شخص «رشاد خليفه» يك فرد قلدر و شيّاد و بدعت گذار معرّفي شده و از طرف مفتي اعظم عربستان سعودي نيز با صدور فتوايي ملحد و كافر معرّفي گرديده و شايد به همين علّت در 31 ژانويه سال 1990 در مسجد تاكسان آريزونا به ضرب كارد زندگي خود را از دست داده و كشته شد.
پي نوشت ها:
[1] . WWW.efarsi.org and efsha.co.uk.and www.funiran.com
[2] . كهف/110.