(م 1421 ق)ابوعبدالله محمّد بن صالح بن محمّد بن سلیمان بن عبدالرحمن العثیمین تمیمی نجدی معروف به محمّد صالح ابن عثیمین در چهاردهم ژوئن سال ۱۹۲۵ میلادی، برابر با بیست و هفت رمضان سال ۱۳۴۷ هجری قمری در شهر عنیزه واقع در ایالت قصیم در پادشاهی عربستان سعودی متولّد شد. او از محمّد بن عبدالعزیز عقاید وهابیت و فقه و نحو عربی را آموخت. در نزد عبدالرحمن بن ناصر السعدی تفسیر و اصول و فرائض تحصیل کرد.عبدالرحمن بن علی بن عودان، محمّد امین شنقطی، عبدالعزیز بن ناصر رشید ، عبدالرحمن افریقی از مدرّسان وی در بلاغت و ادبیات عرب بودند. در سال ۱۳۳۰ هجری، به ریاض رفت و در نزدعبدالعزیز بن باز تحصیل فرائض و احکام کرد. در ۱۳۷۰ هجری، در دانشگاه اسلامی عنیزه شروع به تدریس کرد. در سال ۱۳۷۶ هجری، پس از فوت عبدالرحمن سعدی، به عنوان امام و خطیب جمعه مسجد جامع عنیزه منصوب شد. پس از مدتی ابن عثیمین به عنوان خطیب مسجد الحرام در مکّه منصوب شد. او در سالهای ۱۳۸۴و ۱۳۸۵ هجری به ایراد سخنرانی در دانشگاه امّ القری مکّه در مسائل فقهی، عقیدتی، حدیث و تفسیر پرداخت و شرح آثار ابن تیمیه و ابن القیّم را آغاز کرد. سپس به عنوان رییس دانشگاه شریعت امام محمّد بن سعود در قصیم برگزیده شد. او همچنین در مجلس شریعت و اصول دانشگاه قصیم و هیئت علمای کبار عربستان عضویت داشت. او که در هشتم فوریه ۱۹۹۴ از سوی ملک فیصل نشان خدمت به اسلام هدیه گرفت، از پیروان محمد بن عبدالوهاب و دعوت سلفیه در توحید است. او در روز چهارشنبه پانزدهم شوال ۱۴۲۱ هجری قمری برابر با دهم ژانویه ۲۰۰۱ در سن هفتاد و چهارسالگی در گذشت. او در مکّه دفن شد و عبدالعزیز بن عبدالله بن باز بر جنازهٔ وی نماز گزارد.ابن عثیمین کتابی دارد به نام (العقیدة) که ما بعضی از مطالب موهن را از این کتاب برای شما ترجمه میکنیم ونشان میدهیم .در کتاب العقیده ص50 آمده است :(نمیشود خدا را به مکر توصیف کرد)
همچنین در همان صفحه نوشته است:
خدا به مکر توصیف نمیشود مگر با ضوابطی , واگر گفته شد که چه جور ممکن است که خدا به این صفت موصوف شود واین کار را انجام دهد با این که این کار مذموم است میگوئیم : مکر وحیله در محلّش خوب است (استفاده از مکر در جای مناسب خوب است) !!
در ص51 میگوید:
خدا هم خسته وبی حوصله میشود , ولی بی حوصله گی خدا طوری است که به ذات او لائق است . !!
در ص52 میگوید:
اما فریب کاری , این صفت هم از صفات خدا است ومثل مکر وحیله میباشد .. یعنی : (فریب کاری در جای مناسب خوب است) !!
در ص120 میگوید:
ابن تیمیه گفت: وکسانی که نزدیک شدن عباد ومؤمنین را به ذات خدا اثبات میکنند , این قول معروف سلف پیشین وائمه است (منظور از ائمه : علمای بزرگ خودشون) !!
در کتاب : شرح حدیث النزول , ص198 :
خدا در وسط شب خم میشود تا آسمان دنیا !!
در کتاب : قرة عیون الموحدین , نوشته نوه محمد بن عبد الوهاب ص176 آمده است :
خندیدن خدا یک أصل وحقیقت است , وخدا هر جوری که بخواهد میخندد !!
همچنین ابن عثیمین در کتب و فتاوای دیگرش به صراحت از جسم بودن خداوند سخن به میان آورده است.
از دیگر فتاوای وی می توان به حرمت دیدن مسابقات فوتبال اشاره کرد:
سوال: مسابقات فوتبال که در تلویزیون پخش می شود، چه حکمی دارد؟
به نظر من حکم مشاهده بازیهایی که در تلویزیون و غیره پخش میشود، این است که دیدن این مسابقات آنها وقت انسان را تلف میکند و انسان عاقل زیرک به هیچ وجه وقت خود را با این چیزها که هیچ فایدهای برایش ندارد، تلف نمیکند. اینها اگر یک شرّ نداشته باشند، دچار شرّ دیگری هستند، به طوری که مثلاً در دل ببننده احساس تعظیم نسبت به شخصیت بازیکن که کافر است، به وجود میآورند، که این بیشک حرام است، زیرا ابداً برای ما جایز نیست که کفّار را تعظیم کنیم، هر قدر که پیشرفت داشته باشند، و همچنین در این مسابقهها ران جوانان آشکار است و این باعث فتنهگری است، پس به نظر من ارجح آن است که برای جوانان جایز نباشد که به هنگام بازی با توپ باسنهای خود را آشکار سازند به سبب آنکه این کار فتنه گری است، حتّی اگر گفته شود، باسن عورت نیست، باز هم ابداً خوب نیست که جوانی باسن خود را نمایان سازد، امّا اگر گفته شود که باسن عورت است، چنانکه همین در مذهب امام احمد حنبل مشهور است، امر واضح است: که در هر حال جایز نیست و نصیحتی که من به برادرانمان می کنم این است که اوقات خود را قدر بدانند؛ زیرا وقت ارزشمندتر از مال است
طبق اعتقاد وهابىها، دعا کردن رو به قبر رسول خدا صلى الله علیه وآله بدعت و علمى است مشرکانه . ابن عثیمین مفتى مشهور اهل سنت در این باره این چنین فتوا داده است :
السؤال: نرى بعض الناس فی هذا المسجد یقف مستقبلاً قبر النبی صلی الله علیه وسلّم یسلّم علیه من أیّ مکان فی المسجد فهل هذه الصفة مشروعة؟
الجواب: اذا کان یرید بذلک أن یسلم على الرسول صلى الله علیه وسلّم نقول: ادن من قبر؛ فإن زیارة قبر لابد فیها من الدنو، واذا کنت ترید ان تدعو فهو على قسمین :
الاول : ان توجه الدعاء للرسول (ص) فهذا شرک اکبر یخرجک عن ملة الرسول علیه الصلاة والسلام . الثانی : ان تدعو الله متوجها نحو القبر فهذا بدعة ووسیلة الی الشرک ویا سبحان الله ! هل من المعقول أن نتصرف عن بیت الله عزوجل الى قبر الرسول؟
الواقف على هذا الوجه یدعو الله عز وجل متوجهاً إلى القبر نقول: هذا بدعة ووسیلة إلى الشرک، وخطأ وضلال فی الدین، وسفه فی العقل؛ لأن توجهک إلى بیت الله أولى من توجهک إلى قبر الرسول علیه الصلاة والسلام. ثالثاً: إذا کان یتوجه هذا التوجه لیدعو الرسول فهو مشرکٌ شرکاً أکبر یخرجه من ملة الرسول علیه الصلاة والسلام.
سؤال: دیده مىشود که برخى از مردم از هر جائى در این مسجد (مسجد النبی) رو به قبر رسول خدا (ص) مىایستند و بر آن حضرت سلام مىدهند، آیا چنین کارى مشروع است؟
پاسخ: اگر هدف او از این کار، سلام کردن به رسول خدا (ص) است؛ به او مىگویم که نزدیک قبر برود؛ چرا که براى زیارت باید نزدیک قبر شد؛ اما اگر هدف او دعا کردن باشد، دو حالت دارد:
اول: اگر هدف از رو به قبر کردن و دعا، درخواست از خود آن حضرت باشد، این عمل شرک اکبر است و شخص را از امت رسول خدا خارج مىکند؛ دوم: اگر رو به قبر بإیستند و از خداوند طلب کمک کند، این کار بدعت و وسیلهاى به سمت شرک است. خداوند منزه است از چنین کارى . آیا عاقلانه است که خداوند صورتش را از سمت خانه خدا بچرخاند و به سمت قبر پیامبرش نماید؟
… کسی که رو به قبر مىکند و از خداوند درخواست میکند، من مىگویم که این کار بدعت ، وسیله به سوى شرک، اشتباه، گمراهی در دین، دیوانگى و بى عقلى است؛ زیرا رو کردن به سوى خانه خدا بهتر از رو کردن به سوى قبر رسول خدا است. و اگر رو به قبر رسول خدا از خود آن حضرت درخواستى نماید، این شخص مشرک و شرک او شرک اکبر است و او را از ملت رسول خدا (ص) خارج میکند.
(دروس وفتاوى الحرم المدنی لعام 1416هـ) ، للشیخ: (محمد بن صالح العثیمین ).
این هم لینک فتوا :
http://audio.islamweb.net/audio/index.php?page=FullContent&audioid=112622#112622
اما جالب است که ملک عبد الله، امیرمؤمنان مردم عربستان دقیقاً همین عمل مشرکانه را انجام داده است:
که در ذیل عکس آن آمده است.
این هم لینک فیلم زیارت قبر شریف رسول خدا و دعای او رو به ضریح:
http://www.4shared.com/file/256240708/62ff2ab4/Maleabdollah.html
و جالب است که ابن عثیمین از ملک عبد الله که طبق فتواى او مشرک شده بود، در خانه اش پذیرائى مىکند که عکس آن را هم در ذیل خواهید دید.
حال می گوییم: اگر دعا کردن رو به قبر شریف رسول خدا صلی الله علیه وآله شرک است، چرا جناب عثیمین از یک مشرک این چنین پذیرائى مىکند؟
به نظر شما ملک عبد الله، کدامیک از گزینههای ابن عثیمین را انجام داده است: آیا رو به قبر از خداوند درخواست کرده؟ در این صورت این کار او بدعت است و عملی به سوى شرک.
و اگر رو به قبر ، از خود آن حضرت درخواستی کرده است، قطعاً مشرک شده و عمل او شرک بزرگ است و او را از ملت اسلام و امت رسول خدا خارج کرده است. هر کدام را که وهابىها بپذیرند ما همان را انتخاب خواهیم کرد.
والسلام على من اتبع الهدى
همچنین در همان صفحه نوشته است:
خدا به مکر توصیف نمیشود مگر با ضوابطی , واگر گفته شد که چه جور ممکن است که خدا به این صفت موصوف شود واین کار را انجام دهد با این که این کار مذموم است میگوئیم : مکر وحیله در محلّش خوب است (استفاده از مکر در جای مناسب خوب است) !!
در ص51 میگوید:
خدا هم خسته وبی حوصله میشود , ولی بی حوصله گی خدا طوری است که به ذات او لائق است . !!
در ص52 میگوید:
اما فریب کاری , این صفت هم از صفات خدا است ومثل مکر وحیله میباشد .. یعنی : (فریب کاری در جای مناسب خوب است) !!
در ص120 میگوید:
ابن تیمیه گفت: وکسانی که نزدیک شدن عباد ومؤمنین را به ذات خدا اثبات میکنند , این قول معروف سلف پیشین وائمه است (منظور از ائمه : علمای بزرگ خودشون) !!
در کتاب : شرح حدیث النزول , ص198 :
خدا در وسط شب خم میشود تا آسمان دنیا !!
در کتاب : قرة عیون الموحدین , نوشته نوه محمد بن عبد الوهاب ص176 آمده است :
خندیدن خدا یک أصل وحقیقت است , وخدا هر جوری که بخواهد میخندد !!
همچنین ابن عثیمین در کتب و فتاوای دیگرش به صراحت از جسم بودن خداوند سخن به میان آورده است.
از دیگر فتاوای وی می توان به حرمت دیدن مسابقات فوتبال اشاره کرد:
سوال: مسابقات فوتبال که در تلویزیون پخش می شود، چه حکمی دارد؟
به نظر من حکم مشاهده بازیهایی که در تلویزیون و غیره پخش میشود، این است که دیدن این مسابقات آنها وقت انسان را تلف میکند و انسان عاقل زیرک به هیچ وجه وقت خود را با این چیزها که هیچ فایدهای برایش ندارد، تلف نمیکند. اینها اگر یک شرّ نداشته باشند، دچار شرّ دیگری هستند، به طوری که مثلاً در دل ببننده احساس تعظیم نسبت به شخصیت بازیکن که کافر است، به وجود میآورند، که این بیشک حرام است، زیرا ابداً برای ما جایز نیست که کفّار را تعظیم کنیم، هر قدر که پیشرفت داشته باشند، و همچنین در این مسابقهها ران جوانان آشکار است و این باعث فتنهگری است، پس به نظر من ارجح آن است که برای جوانان جایز نباشد که به هنگام بازی با توپ باسنهای خود را آشکار سازند به سبب آنکه این کار فتنه گری است، حتّی اگر گفته شود، باسن عورت نیست، باز هم ابداً خوب نیست که جوانی باسن خود را نمایان سازد، امّا اگر گفته شود که باسن عورت است، چنانکه همین در مذهب امام احمد حنبل مشهور است، امر واضح است: که در هر حال جایز نیست و نصیحتی که من به برادرانمان می کنم این است که اوقات خود را قدر بدانند؛ زیرا وقت ارزشمندتر از مال است
طبق اعتقاد وهابىها، دعا کردن رو به قبر رسول خدا صلى الله علیه وآله بدعت و علمى است مشرکانه . ابن عثیمین مفتى مشهور اهل سنت در این باره این چنین فتوا داده است :
السؤال: نرى بعض الناس فی هذا المسجد یقف مستقبلاً قبر النبی صلی الله علیه وسلّم یسلّم علیه من أیّ مکان فی المسجد فهل هذه الصفة مشروعة؟
الجواب: اذا کان یرید بذلک أن یسلم على الرسول صلى الله علیه وسلّم نقول: ادن من قبر؛ فإن زیارة قبر لابد فیها من الدنو، واذا کنت ترید ان تدعو فهو على قسمین :
الاول : ان توجه الدعاء للرسول (ص) فهذا شرک اکبر یخرجک عن ملة الرسول علیه الصلاة والسلام . الثانی : ان تدعو الله متوجها نحو القبر فهذا بدعة ووسیلة الی الشرک ویا سبحان الله ! هل من المعقول أن نتصرف عن بیت الله عزوجل الى قبر الرسول؟
الواقف على هذا الوجه یدعو الله عز وجل متوجهاً إلى القبر نقول: هذا بدعة ووسیلة إلى الشرک، وخطأ وضلال فی الدین، وسفه فی العقل؛ لأن توجهک إلى بیت الله أولى من توجهک إلى قبر الرسول علیه الصلاة والسلام. ثالثاً: إذا کان یتوجه هذا التوجه لیدعو الرسول فهو مشرکٌ شرکاً أکبر یخرجه من ملة الرسول علیه الصلاة والسلام.
سؤال: دیده مىشود که برخى از مردم از هر جائى در این مسجد (مسجد النبی) رو به قبر رسول خدا (ص) مىایستند و بر آن حضرت سلام مىدهند، آیا چنین کارى مشروع است؟
پاسخ: اگر هدف او از این کار، سلام کردن به رسول خدا (ص) است؛ به او مىگویم که نزدیک قبر برود؛ چرا که براى زیارت باید نزدیک قبر شد؛ اما اگر هدف او دعا کردن باشد، دو حالت دارد:
اول: اگر هدف از رو به قبر کردن و دعا، درخواست از خود آن حضرت باشد، این عمل شرک اکبر است و شخص را از امت رسول خدا خارج مىکند؛ دوم: اگر رو به قبر بإیستند و از خداوند طلب کمک کند، این کار بدعت و وسیلهاى به سمت شرک است. خداوند منزه است از چنین کارى . آیا عاقلانه است که خداوند صورتش را از سمت خانه خدا بچرخاند و به سمت قبر پیامبرش نماید؟
… کسی که رو به قبر مىکند و از خداوند درخواست میکند، من مىگویم که این کار بدعت ، وسیله به سوى شرک، اشتباه، گمراهی در دین، دیوانگى و بى عقلى است؛ زیرا رو کردن به سوى خانه خدا بهتر از رو کردن به سوى قبر رسول خدا است. و اگر رو به قبر رسول خدا از خود آن حضرت درخواستى نماید، این شخص مشرک و شرک او شرک اکبر است و او را از ملت رسول خدا (ص) خارج میکند.
(دروس وفتاوى الحرم المدنی لعام 1416هـ) ، للشیخ: (محمد بن صالح العثیمین ).
این هم لینک فتوا :
http://audio.islamweb.net/audio/index.php?page=FullContent&audioid=112622#112622
اما جالب است که ملک عبد الله، امیرمؤمنان مردم عربستان دقیقاً همین عمل مشرکانه را انجام داده است:
که در ذیل عکس آن آمده است.
این هم لینک فیلم زیارت قبر شریف رسول خدا و دعای او رو به ضریح:
http://www.4shared.com/file/256240708/62ff2ab4/Maleabdollah.html
و جالب است که ابن عثیمین از ملک عبد الله که طبق فتواى او مشرک شده بود، در خانه اش پذیرائى مىکند که عکس آن را هم در ذیل خواهید دید.
حال می گوییم: اگر دعا کردن رو به قبر شریف رسول خدا صلی الله علیه وآله شرک است، چرا جناب عثیمین از یک مشرک این چنین پذیرائى مىکند؟
به نظر شما ملک عبد الله، کدامیک از گزینههای ابن عثیمین را انجام داده است: آیا رو به قبر از خداوند درخواست کرده؟ در این صورت این کار او بدعت است و عملی به سوى شرک.
و اگر رو به قبر ، از خود آن حضرت درخواستی کرده است، قطعاً مشرک شده و عمل او شرک بزرگ است و او را از ملت اسلام و امت رسول خدا خارج کرده است. هر کدام را که وهابىها بپذیرند ما همان را انتخاب خواهیم کرد.
والسلام على من اتبع الهدى