احوال قیامت به طور اختصار عبارتند از:
1. نفخه صور اول: در این مرحله نظام کنونی از هم فرو می پاشد و همه مردم می میرند قرآن در مورد نفخ صور اول می فرماید: « و یوم نفخ فی الصور ففزع …»(نمل/87)
2. نفخ صور دوم: که ایجاد کننده نظام نوینی است و همه مردگان یک باره زنده می شوند: قرآن کریم در این باره می فرماید: « ثُمَّ نُفِخَ فیهِ أُخْرى فَإِذا هُمْ قِیامٌ یَنْظُرُونَ»(زمر/68)
خداوند در سوره یس آیات 51 تا 53 به کیفیت حضور مردم در پیشگاه الهی- درنفخ صور دوم- پرداخته است: « وَ نُفِخَ فِی الصُّورِ فَإِذا هُمْ مِنَ اْلأَجْداثِ إِلى رَبِّهِمْ یَنْسِلُونَ ….»
همچنین در موارد ذیل به چگونگی حشر مردم در قیامت اشاره شده است:
الف. نباء/18 ب. قمر/7 ج. عبس/38 و 39 د. حدید/12 د. ق/21 و. مریم/95 ه. اسراء/71
3. مرحله میزان و سنجش اعمال: از جمله مواقف هواانگیز و هراسناک قیامت مرحله میزان عمل است. قرآن کریم در این باره می فرماید: « وَ نَضَعُ الْمَوازینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیامَةِ … .»(انبیاء/47)
همچنین در سوره اعراف آیه 9 و سوره مؤمنون آیات 102 و 103 و سوره قارعه آیه شش به بعد به این موضوع پرداخته است.
4. مرحله توزیع نامه اعمال: که انسان در این لحظه یا احساس پیروزی و سربلندی می کند یا احساس سرافکندگی و شکست؛ قرآن کریم می فرماید: «وَ کُلَّ إِنسانٍ أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ فی عُنُقِهِ و … .»(اسراء/13و14)
در سوره انشقاق آیات 7 الی12 و سوره حاقه آیات 19 و 27 و سوره کهف آیه 49 و سوره جاثیه آیه 29 به طور مبسوط در مورد اعطاء نامه اعمال به دست انسان سخن گفته شده است.
5. مرحله رسیدگی به حساب: « وَ إِنْ تُبْدُوا ما فی أَنْفُسِکُمْ أَوْ تُخْفُوهُ یُحاسِبْکُمْ بِهِ اللّهُ؛ و یکی از اسماء روز قیامت «یوم الحساب» است. در قرآن کریم آیات 65 سوره یس- 22 تا 24 سوره صافات- آیه 10 سوره زمر، آیات 7و 8 سوره انشقاق، آیه 18 سوره رعد، آیه 16 لقمان به این موضوع پرداخته شده است.
6. مرحله گذار از پل صراط: « وَ إِنْ مِنْکُمْ إِلاّ وارِدُها ….»(مریم/71و72)
در قرآن کریم آیات ذیل به این موضوع پرداخته شده است:
الف. سوره صافات آیات22و23
ب. سوره نساء آیات 168و 169
7. مرحله ورود به بهشت یا داخل شدن در دوزخ:
در سوره زمر آیات 71 و 72 به طور مبسوط به این مرحله اشاره شده است.
برای مطالعه بیشتر به کتب:
– معاد از شهید مطهری
– آموزش عقاید، استاد مصباح یزدی
– معادشناسی، علامه طهرانی
– معاد در قرآن(تفسیر موضوعی)، جوادی آملی
1. نفخه صور اول: در این مرحله نظام کنونی از هم فرو می پاشد و همه مردم می میرند قرآن در مورد نفخ صور اول می فرماید: « و یوم نفخ فی الصور ففزع …»(نمل/87)
2. نفخ صور دوم: که ایجاد کننده نظام نوینی است و همه مردگان یک باره زنده می شوند: قرآن کریم در این باره می فرماید: « ثُمَّ نُفِخَ فیهِ أُخْرى فَإِذا هُمْ قِیامٌ یَنْظُرُونَ»(زمر/68)
خداوند در سوره یس آیات 51 تا 53 به کیفیت حضور مردم در پیشگاه الهی- درنفخ صور دوم- پرداخته است: « وَ نُفِخَ فِی الصُّورِ فَإِذا هُمْ مِنَ اْلأَجْداثِ إِلى رَبِّهِمْ یَنْسِلُونَ ….»
همچنین در موارد ذیل به چگونگی حشر مردم در قیامت اشاره شده است:
الف. نباء/18 ب. قمر/7 ج. عبس/38 و 39 د. حدید/12 د. ق/21 و. مریم/95 ه. اسراء/71
3. مرحله میزان و سنجش اعمال: از جمله مواقف هواانگیز و هراسناک قیامت مرحله میزان عمل است. قرآن کریم در این باره می فرماید: « وَ نَضَعُ الْمَوازینَ الْقِسْطَ لِیَوْمِ الْقِیامَةِ … .»(انبیاء/47)
همچنین در سوره اعراف آیه 9 و سوره مؤمنون آیات 102 و 103 و سوره قارعه آیه شش به بعد به این موضوع پرداخته است.
4. مرحله توزیع نامه اعمال: که انسان در این لحظه یا احساس پیروزی و سربلندی می کند یا احساس سرافکندگی و شکست؛ قرآن کریم می فرماید: «وَ کُلَّ إِنسانٍ أَلْزَمْناهُ طائِرَهُ فی عُنُقِهِ و … .»(اسراء/13و14)
در سوره انشقاق آیات 7 الی12 و سوره حاقه آیات 19 و 27 و سوره کهف آیه 49 و سوره جاثیه آیه 29 به طور مبسوط در مورد اعطاء نامه اعمال به دست انسان سخن گفته شده است.
5. مرحله رسیدگی به حساب: « وَ إِنْ تُبْدُوا ما فی أَنْفُسِکُمْ أَوْ تُخْفُوهُ یُحاسِبْکُمْ بِهِ اللّهُ؛ و یکی از اسماء روز قیامت «یوم الحساب» است. در قرآن کریم آیات 65 سوره یس- 22 تا 24 سوره صافات- آیه 10 سوره زمر، آیات 7و 8 سوره انشقاق، آیه 18 سوره رعد، آیه 16 لقمان به این موضوع پرداخته شده است.
6. مرحله گذار از پل صراط: « وَ إِنْ مِنْکُمْ إِلاّ وارِدُها ….»(مریم/71و72)
در قرآن کریم آیات ذیل به این موضوع پرداخته شده است:
الف. سوره صافات آیات22و23
ب. سوره نساء آیات 168و 169
7. مرحله ورود به بهشت یا داخل شدن در دوزخ:
در سوره زمر آیات 71 و 72 به طور مبسوط به این مرحله اشاره شده است.
برای مطالعه بیشتر به کتب:
– معاد از شهید مطهری
– آموزش عقاید، استاد مصباح یزدی
– معادشناسی، علامه طهرانی
– معاد در قرآن(تفسیر موضوعی)، جوادی آملی