خانه » همه » مذهبی » معنای پویانمایی-پویانمایی و جنگ نرم

معنای پویانمایی-پویانمایی و جنگ نرم

پویانمایی یا انیمیشن (Animation) نمایش سریع و متوالی تصاویری از اثر هنری دوبعدی، یا موقعیت‌های مدل‌های واقعی، برای ایجاد توهم حرکت است. حرکت روان تصاویر متحرک در انیمشین‌ها، ناشی از یک خطای دید است که به دلیل پدیده ماندگاری تصاویر پدید می‌آید.
در ساخت پویا نمایی یا به زبان خیلی ساده و خودمانی همان کارتون و فیلم های کارتونی
-ایجاد تصاویر بسیار جذاب ،همراه با تنوع خلاقیت
-نمایشی ساختن داستان ها با قابلیت ایجاد تصاویر ذهنی و ماورایی
-بهرگیری از تکنیک امروزی کامپیوتری در سرعت بخشیدن به ساخت پویا نمایی
-و شاید مهمترین تاثیر این تکنیک را در ایجاد اثر گذاری در افکار کودکان باشیم ،

لذا این اهمیت، جایگاه و موقعیت نسل کودک و نوجوان باعث شده که در دنیای امروز، پویا نمایی یا همان انیمیشن نقش ممتازی ایفا کرده حتی انیمیشن در رقابت با سینمای زنده موفق شده و چه بسا به زودی بر سینمای زنده غلبه خواهد نمود
لکن آن چه بیشتر پویا نمایی را متمایز نموده است تاثیرآن و تغییر اذهان مردم به سمت اهداف استراتژیک در پردازش انیمیشن است. ممکن است به لایه های زیرین این آثار توجه ننموده و یا آن را برداشتی فردی و یا ذهنی دیگران بدانیم ، اما واقعیت این است که هر پدیده تولیدی در بخش فرهنگی کشورهای کمپرادور و بزرگ غربی به ظاهر سرگرم سازی است، اما آنچه خیلی به آن اهتمام می شود این است که چقدر می توانند با تولید انبوه سیاست ها و ارزشهای منحط خود را در ذهن مردم دنیا نهادینه کنند تا آنچه مورد نظرشان است را برداشت نمایند. به عنوان مثال یکی از تاثیرگذارترین قالب برای تبلیغ و ترویج مقاصد جنگ طلبانه در اذهان مردم داخل کشورهای قدرتمند و هم در فرامرزها، استفاده از انیمیشن است . اتفاقا هم در جنگ و هم پس از جنگ آن ها به خوبی توانسته اند از این پدیده استفاده کنند و حتی به این وسیله انیمیشن خود را شکوفا نمودند، اما در کشور ما این اتفاق نیافتاده است.
یا حقیقتی مانند آرمان خواهی در ایدئولوژی پویانماها ، اغلب کسانی که در دنیا وارد حوزه تولید انیمیشن برای جنگ شدند جوان های بسیار آرمانخواه و بلندپرواز بودند.منتها در چارچوب سیاست های کشور خودشان.
و این واقعیتی است که ، انیمیشن هم مثل هر پدیده هنری دیگری نمی تواند منفک از پیام باشد. همه آن هایی که در حوزه سینما و انیمیشن جنگ موفق شدند، افرادی بودند که به پیام توجه ویژه ای داشته اند.
مثلا شرکت والت دیزنی توانست به اوج موفقیت پیام دهی برای توفیق نیروهای آمریکا در جنگ برسد. این کمپانی فیلم و پیام نیروهای آمریکا را در قالبی جذاب در دنیا منتشر کرد. واین نیازمند تبلیغ و ترویج اندیشه های میلیتاریستی آمریکا در آن مقطع بود. به عنوان مثال در جنگ جهانی دوم سربازان متحدین به شکل تمسخرآمیزی در آثار انیمیشن ترسیم شدند تا یک فضای مفرح برای تهییج بیشتر سربازان در جبهه فراهم شود. متوجه می شویم که اگر به مضمون و محتوا بی توجه باشیم، هیچ گاه در دست یابی به ادهاف خود موفق نخواهیم شد.
با مطالبی که گذشت، به تاثیرات و اهداف در پویا نمایی مختصرا اشاره شد ،و این سازنده اثر هنری پویانمایی هم اهدافی دارد ،لکن این آرمانخواهی و اهداف سازندگان لزوماً به معنای تولید کار سیاسی نیست ، همین که تولید کنندگان ما به دنبال این باشند که برای این کشور کار تولید کنند و اثری بسازند که ظرف و قالبی باشد تا فرهنگ ، ارزشهای متعالی و تمدن اسلامی – ایرانی کشورمان را ارائه کند، در آن صورت جایگاه هنرمندان ملی میهنی ایرانی خودمان را خواهیم یافت.
اما پویانمایی و جنگ نرم
این روزها بحث جنگ نرم خیلی جدی است؛ موضوعی که غربی ها سال هاست در حال کار روی آن هستند. آن ها به این معتقدند که فقط با ابزار و حربه های فرهنگی می توانند کشورهای مختلف را زیر سلطه خود ببرند. در عمل هم با اتفاقاتی نظیر آنچه در اروپای شرقی رخ داد یا فروپاشی شوروی و… آن را ثابت کردند.
انیمیشن هم از جمله ابزارهای کارآمد در این زمینه است. زیرا سرو کارش عموما با کودکان و نوجوانان است. دوره ای که شخصیت آدم ها شکل می گیرد و بنابراین تاثیرگذاری این قالب نمایشی در این طیف ها هم بیشتر است.
الان جنگ و نبرد فقط فیزیکی و نظامی نیست. هرچند حمله نظامی، همیشه یک روند بالقوه در سیاست های آمریکاست، اما وجود غالب حرکت آن به سمت اشغال کشورها، اشغال فرهنگی و سیاسی است که انیمیشن هم یکی از وسایل آن ها در این جنگ است.
و اگر شما به سالهای قبل برگردید ،این که مقام معظم رهبری بحث تهاجم فرهنگی را و بعد در برهه ای دیگر شبیخون فرهنگی را مطرح نمودند در همین راستا می باشد ،هرچند استفاده از این حربه فرهنگی هم متفاوت خواهد بود برخی دراز مدت و برخی کوتاه مدت ،و شاید در مقوله انیمیشن ،از نوع دراز مدت آن باشد و می بینیم که در راس نظام ما، رهبر انقلاب چه بسیار هوشمندانه این زوایا را مدنظر دارند و همواره نیز هشدار می دهند. ، کما این که رهبر انقلاب حدود 10 سال پیش درباره اهمیت انیمیشن تذکر دادند. اما در این مدت می بینیم ، ژاپن به شدت پیش رفته و به جایگاهی برتر رسیده و حتی کشوری چون سنگاپور به مراحل بالایی دست یافته. اما کشور ما هنوز در ابتدای راه است. هرچند در چند سال اخیر اقدامات مناسبی انجام یا در حال تحقق است .
و حتی می بینیم صدها شبکه ماهواره ای در حال بمباران فرهنگی کشور ماهستند. از جمله عربستان دارای حدود 100 شبکه ماهواره ای است که در این میان، دو شبکه به طور شبانه روزی کارتون پخش می کند.
جالب است بدانید که ماه رمضان گذشته تعداد زیادی انیمیشن از سوی شبکه های وابسته به وهابیون در راستای تحریف تاریخ اسلام و مبانی مذهب شیعه پخش شد.
امروز استفاده از انیمیشن علیه ایران بسیار افزایش یافته است. البته ایران تنها نیست، بلکه ملل مختلف دنیا که با ایران همراه هستند، آماج این گونه آثار هستند
در نهایت عرض می کنیم که ، مگر می شود یک هنرمند فعال و متعهد ایرانی به فرهنگ و دغدغه های اجتماعی خود بی توجه باشد؟ مگر هنرمند می تواند نسبت به بی عدالتی های اجتماعی یا حوادث ناگواری که در کشورهای همسایه ما مثل عراق و افغانستان و بحرین و… می گذرد بی تفاوت باشد؟ اگر ما چنین آرمان هایی نداشته باشیم پیشرفت نخواهیم داشت.
در پایان عرض می کنیم کشور ما امروز به سربازان فرهنگی نیاز دارد. ما امروز یک جبهه بزرگ در مقابل آمریکا و چپاولگران جهان هستیم. همان طور که آمریکا از حوزه فرهنگ برای اهداف خود بهره می برد، ما هم در حوزه فرهنگ باید در برابرش بایستیم. بنابر این انیمیشن گزینه و ظرفی بسیار موثر است که در صورت درک و حرکت جهادی و بسیجی هنرمندان و با وجود انگیزه فراوان و زمینه های دینی اسلامی بسیار و دارا بودن و استعداد ایرانیان ، هنرمندایرانی صدرنشین ارایه هنر ناب به مردم دنیا خواهد شد.
منابع:
سایت روزنامه کیهان
سایت هنر

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد