خانه » همه » مذهبی » منشاء ندای فطرت

منشاء ندای فطرت

نخست باید دانست؛ امامان(ع) دارای دو مقام ویژه هستند:1. هدایت تشریعی
2. ولایت تکوینی
از جنبه ولایت تشریعی با بیان احکام و تبیین معارف الهی انسان ها را هدایت می کنند و از جهت ولایت تکوینی می توانند دل ها را تسخیر کنند اما در هر بند لازم است که افراد دارای قابلیت باشند و از طریق محبت و ولایت ارتباط خود را با امامان (ع) در هر عصر تقویت کنند تا هر چه بیشتر از لطف آنان در جهت روشنایی راه و دل خود بهره گیرند. جهت توضیح بیشتر توجه شما را به مطالب زیر جلب می کنیم:
1. «فطرت عبارت است نوعی هدایت تکوینی وغیر اکتسابی انسان در دو قلمرو بینش ها (شناخت ها) و گرایش ها (میل ها و احساس ها) که انسان نسبت به آنها درک روشن و معرفتی ویژه دارد (خودآگاهی) فطریات انسان از نوعی قداست برخوردارند و ملاک تعالی او هستند.»(1)
2. ندای فطرت که در سرشت و نهاد همه انسان ها وجود دادر از ذاتیات انسان است و این امر ذاتی را کسی به انسان نمی دهد بلکه در بدو پیدایش و آفرینش انسان بطور غیر اکتسابی در سرشت همه انسان ها قرار داده شده است. بنابراین این طور نیست که ندای فطرت از طرف امام زمان(عج) القاء شود.
3. این پیش فرض که «مسئولیت امامان در زمانی است که انسان دچار خمول فطرت شده باشد» درست نیست بلکه مسئولیت امامان(ع) در همه زمان هاست چه آن زمانی که نور فطرت رو به خاموشی و افول است و چه آن زمانی که رو به ازدیاد و شکوفایی است.
اساس نقش امامان(ع) و اولیاء دین در شکوفایی فطرت انسان و آفت زدایی از آن یک نقش کلیدی است. امام ز مان(عج) در فطرت انسان نمی دمند وندایی را در درون ما القاء نمی کنند بلکه اولا موانع و آفت های رشد و بالندگی فطرت را می زدایند و ثالثا زمینه وب ستری مناسب برای رشد و شکوفایی و به فعلیت رسیدن نیروهای فطری انسان فراهم می کنند. امام علی(ع) شبیه این مطلب را درباره پیامبران می فرمایند: «پیامبران از پی یکدیگر بیامدند تا از مردم بخواهند که آن عهد و پیمان را که خلقتشان بر آن سرشته شده (پیمان فطرت) به جای آرند و نعمت او را که از یاد برده اند، به یاد آورند، و به وسیله تبلیغ بر مردم احتجاج کنند و خردهایشان را که در پرده غفلت، مستور گشته، برانگیزند.»خطبه اول نهج البلاغه
برای آگاهی بیشتر ر.ک:
– فطرت، شهید مطهری، قم: انتشارات صدرا.
– فطرت و دین، عی ربانی گلپایگانی، تهران: مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر (کانون اندیشه جوان).
– سرشت انسان پژوهشی در خداشناسی فطری، علی شیروانی، قم: معاونت امور اساتید و دروس معارف اسلامی.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد