پيش از پرداختن به پاسخ سؤال فوق تذكر اين نكته ضروري است كه پر شدن دنياي آخرالزمان از ظلم و ستم ـ كه در روايات متعددي آمده است ـ به اين معني نيست كه در آخرالزمان همه انسانها در ورطه فساد و تباهي غرق ميشوند و انسانهاي مؤمن و صالح در هيچ جاي دنيا يافت نميشوند. معناي صحيح اين احاديث اين است كه در آخرالزمان جهان پر از ظلم و ستم ميشود نه پر از ظالم و ستمگر. تفاوت اين دو در اين است كه اگر بخواهد جهان پر از ظالم باشد بايد همه انسانها ظالم باشند اما اگر جهان پر از ظلم باشد لازم نيست همه ظالم باشند بلكه ممكن است عده معدودي به خاطر در اختيار داشتن قدرت و ثروت نامشروع جهان را از ستم آكنده نمايند در عين حالي كه انسانهاي صالح فراواني نيز وجود دارند. براي تقريب به ذهن توجه به اين مثال ساده ميتواند مفيد باشد:
هدف ما از طرح اين مقدمه توجه دادن به اين واقعيت است كه اگر در روايات سخن از پر شدن دنيا از ظلم و ستم به ميان آمده است معناي اين روايات اين نيست كه در هيچ شهر و منطقهاي انسانهاي صالح يافت نميشوند بلكه عليرغم وجود ظلم و فساد فراگير ممكن است در مناطق مختلف دنيا نقاطي باشند که درآنهاانسانهاي صالح و پرهيزگار فراواني نيز باشند كه از منتظران واقعي امام مهدي ـ عليهالسلام ـ بوده و در زمينهسازي براي ظهور آن حضرت از هيچ تلاشي دريغ نميورزند.
در احاديثي كه از پيشوايان ديني نقل شده است از شهر مقدس قم به عنوان شهري كه در آخرالزمان مركز شيعيان واقعي بوده و پايگاه دانش و معرفت است نام برده شده است.
صفوان ميگويد روزي نزد امام كاظم ـ عليهالسلام ـ بودم و سخن از مردم قم و ميل آنان به حضرت مهدي ـ عليهالسلام ـ به ميان آمد امام هفتم ـ عليهالسلام ـ فرمودند:
خداوند آنان را رحمت كند و از آنان خشنود باشد. و سپس ادامه دادند: بهشت هشت در دارد كه يكي از آن ها براي مردم قم است در ميان شهرها و كشورها آنان نيكان و نخبگان شيعيان ما هستند. خداوند ولايت و دوستي ما را با طينت و سرشت آنان آميخته است.[1]و امام صادق ـ عليهالسلام ـ در حديث ديگري فرمودهاند:
به زودي شهر كوفه از مؤمنان خالي ميشود و علم و دانش از آنجا رخت بر ميبندد و چون ماري كه در گوشهاي چنبره زده است محدود ميگردد و از شهري كه آن را قم مينامند ظهور ميكند و آنجا پايگاه علم و فضيلت و معدن دانش و كمال ميگردد به گونهاي كه روي زمين هيچ مستضعف (فكري) نميماند كه از دين آگاهي نداشته باشد حتي زنان پردهنشين. و اين زمان نزديك زمان ظهور قائم(عج) ما خواهد بود…[2]در پايان تذكر اين نكته ضروري است كه معناي روايات ياد شده و روايات مشابه آن خالي بودن شهر مقدس قم از تمام مظاهر فساد و تباهي نيست بلكه ممكن است اين شهر نيز از فتنههاي آخرالزمان در امان نمانده و برخي از مظاهر فساد در آن نيز يافت شود ليكن براساس احاديث ابن شهر در مقايسه با ساير شهرها از وضعيت مطلوبتري برخوردار است.
معرفي منبع جهت مطالعه بيشتر:
چشم اندازي به حكومت مهدي(عج) نوشتة نجمالدين طبسي.
پي نوشت ها:
[1] . مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، ج60، ص217.
[2] . همان، ص 213.