ناکثین از لحاظ روحیه، پول پرستان بودند؛ صاحبان مطامع و طرفدار تبعیض. سخنان علی(ع) درباره عدل و مساوات بیشتر متوجه این جمعیت است.(اصحاب جمل)اما روح قاسطین روح سیاست و تقلب و نفاق بود. آنها می کوشیدند تا زمام حکومت را در دست گیرند و بنیان حکومت و زمامداری علی را در هم فرو ریزند. عدهای پیشنهاد کردند با آنها کنار آید و تا حدودی مطامعشان را تأمین کند. او نمیپذیرفت، زیرا که او اهل این حرفها نبود. او آمده بود که با ظلم مبارزه کند نه آنکه ظلم را امضا کند. و از طرفی معاویه و تیپ او با اساس حکومت علی مخالف بودند. آنها میخواستند که خود مسند خلافت اسلامی را اشغال کنند، و در حقیقت جنگ علی با آنها جنگ با نفاق و دورویی بود.(معاویه و طرفدارانش)
دسته سوم که مارقین هستند روحشان روح عصبیتهای ناروا و خشکه مقدسیها و جهالتهای خطرناک بود. (خوارج)
(شهید مطهری، مجموعه آثار شهید مطهری ج14 ـ جاذبه و دافعه علی(ع)، صفحه292 الی 293)
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی
دسته سوم که مارقین هستند روحشان روح عصبیتهای ناروا و خشکه مقدسیها و جهالتهای خطرناک بود. (خوارج)
(شهید مطهری، مجموعه آثار شهید مطهری ج14 ـ جاذبه و دافعه علی(ع)، صفحه292 الی 293)
به نقل از اداره پاسخگویی آستان قدس رضوی