در نسب بنی امیه و پاره ای از افراد مشهورشان سخن بسیار است. آنچه در رد نسبت بنی امیه به قریش گفته شده این است که:بنی امیه بنده ای رومی بود، عبد شمس او را خرید و به رسم عرب در جاهلیت او را پسر خود خواند و استشهاد می کنند به کلام حضرت علی(ع) در یکی از نامه هایش که به معاویه فرمود: «لَیْسَ اُمَیَّهُ کَها شِمٍ، وَ لا حَرْبٌ کَعَبْدِ الْمُطَّلِبِ، وَ لا اَبُوسُفیان کَاَبی طالِبٍ، وَ لَا المُهاجِرُ کَالطَلیقِ، وَ لَا الصَّریحُ کَاللَصِییق؛ نه امیه با هاشم قابل قیاس است و نه حرب با عبدالمطلب و نه ابوسفیان با ابوطالب و نه کسی که (در راه خدا) هجرت کرده با کسی که با اسلام جنگیده و بعد از اسارت آزاد شده، و نه کسی که نسبش صریح و روشن است با کسی که نسبش معلوم نیست] و به قبیله ای چسبانده شده، قابل مقایسه است».
به تصریح دانشمندانی مانند محمد عبده مصری در شرح نهج البلاغه، صریح، کسی را گویند که صحیح النسب باشد و لصیق کسی است که بیگانه باشد و او را به فامیل و قبیله ای چسبانده باشند.
پرتوی از عظمت امام حسین(ع)صفحه228،آیةالله لطف الله صافی گلپایگانی
به تصریح دانشمندانی مانند محمد عبده مصری در شرح نهج البلاغه، صریح، کسی را گویند که صحیح النسب باشد و لصیق کسی است که بیگانه باشد و او را به فامیل و قبیله ای چسبانده باشند.
پرتوی از عظمت امام حسین(ع)صفحه228،آیةالله لطف الله صافی گلپایگانی