خانه » همه » مذهبی » … نسبت به همجس خود تمايل شديد دارم و چندين بار به دليل اينكه مرتكب همجس گرايي و روابط آن شده ام و از نظر وجداني ناراحت بوده ام قصد خود كشي داشته ام … من اين حالت را نمي خواهم چگونه از اين بيماري نجات يابم؟

… نسبت به همجس خود تمايل شديد دارم و چندين بار به دليل اينكه مرتكب همجس گرايي و روابط آن شده ام و از نظر وجداني ناراحت بوده ام قصد خود كشي داشته ام … من اين حالت را نمي خواهم چگونه از اين بيماري نجات يابم؟

ابتدا به تعريف انحراف جنسي مي‌پردازيم و سپس وارد بحث هم‌جنس‌گرايي و انواع و درمان آن مي‌شويم اميدواريم كه با توكل به حضرت حق و انجام تمارين ذكر شده در اين بحث به خواستة خود نائل گرديد.
تعريف انحراف جنسي: اقدام و يا انجام هر نوع رابطه جنسي برخلاف ضوابط شرعي (و فطري) را گويند و از آن‌جايي كه دوران بلوغ غريزة جنسي يكي از پرقدرت‌ترين جنبه‌هاي وجود آدمي را به خود اختصاص مي‌دهد بنابراين مسايل مربوط به آن نيز گسترده‌تر و متنوع‌تر از ابعاد ديگر جلوه مي‌كند.[1]هم‌جنس‌گرايي: يكي از انحرافات جنسي است كه در آن شخص به سوي همجنس خود كشيده مي‌شود اين هم با اصول اولية فطرت انساني مغاير است و هم تخطي از فلسفه خلقت و آفرينش هم محسوب مي‌شود و آرامش و تعادل رواني فرد را بر هم مي‌زند و خود موجب انحرافات ديگر مي‌شود اين عمل مورد مذمت شديد دين و مذهب و مكاتب اخلاقي است.[2]

انواع هم‌جنس‌گرايي:
علم روان‌پزشكي امروز هم‌جنس‌گراها را به دو گروه تقسيم مي‌كند.
گروه اول: كه اصطلاحاً به آنها (اگوديستانيك) مي‌گويند اين افراد از اين‌كه داراي تمايلات هم‌جنس‌گرايي هستند احساس ناراحتي مي‌نمايند و اين احساس را متعلق به درون خود نمي‌دانند و خود مايل هستند درمان شوند اين اختلال به راحتي قابل مداوا است و درمان اكثر اين افراد موفقيت‌آميز است. و پس از درمان، به جنس مخالف علاقه پيدا مي‌كنند و مي‌توانند ازدواج كنند.
گروه دوم: كه اصطلاحاً به آنها (اگوسينتانيك) مي‌گويند، اين افراد داراي تمايلات همجنس‌گرايانه هستند اما از داشتن چنين تمايلاتي ناراحت نيستند و آن را با درون خود موافق و مطابق مي‌بينند و برعكس نسبت به جنس مخالف احساس كششي ندارند و بعضاً از جنس مخالف بيزار و متنفرند و اين افراد اگر سراغ درمان جدي نروند در زندگي زناشويي خود دچار مشكل مي‌شوند و معمولاً ازدواج آنها به طلاق و جدايي مي‌انجامد.[3]

عوامل مؤثر در هم‌جنس‌گرايي
1. ژنتيك. 2. هورمون‌هاي بدن مادر در طي دوران بارداري. 3. نحوة تربيت فرد در دوران كودكي و تأثير پدر و مادر در اين دوران (عدم رعايت اصول اخلاقي و تربيت صحيح اسلامي)[4] و عقده‌هاي مختلف دوران رشد. 4. آسيب‌هاي مغزي. 5. محيط‌هاي آلوده (مشوق زياد، دوستان ناباب، وسوسه‌گرها.) 6. ضعف اراده (كه مهمترين عامل مي‌باشد.)[5]درمان: با توجه به مباحث فوق بايد به شما مژده دهيم كه چون از گروه اول اگوديستانيك (خود علاقه به درمان و ناراحت از گذشته) هستيد درمان اين انحراف كار پيچيده‌اي نيست به شرط اين‌كه خود عزمتان را بيش از پيش جزم كنيد حال براي خود ياري مطالبي را ذكر مي‌كنيم كه توجه به كليه موارد براي درمان ضروري است. البته توصيه مي كنيم حتما براي درمان از روان پزشك نيز كمك بگيريد.
1. تقويت اراده: مهمترين عاملي كه بيش از هر چيز در كمك و مساعدت و معالجه اين بيماري دخالت و تأثير دارد اراده و خواست خود شماست شما مجبور به انجام اين كار نيستيد. اگر مجبور بوديد اين كار (لواط) را در جلوي هر كسي ديگر نيز انجام مي‌داديد ولي همين كه با ارادة خود اين كار را نمي‌كرديد معلوم مي‌شود كه اراده داريد. در ذيل به برخي از راه‌هاي تقويت اراده اشاره مي‌كنم.
الف) تلقين. پيوسته با خود بگو من مي‌توانم و قادر به ترك اين عمل زشت هستم قبل از خواب از اين تلقين استفاده كن كه بسيار مؤثر است.
ب) توجه به نتايج نامطلوب اين كار ناپسند مثل بروز اختلال عاطفي، عدم آرامش، مخالفت با دستورات خدا، عذاب وجدان، مشكلات زناشويي و…) اين‌ آثار را در يك دفتري يادداشت نمائيد (فهرست‌وار) و هر از چند گاهي مرور نمائيد.
ج) تقويت بُعد روحاني: با عبادات، دعا، نذر، شركت در مراسم اهل‌بيت ـ عليهم‌السلام ـ  ، ذكر دائم، معاشرت با عالمان رباني، روزه، خواندن روزانه يك صفحه از كتب اخلاقي و… بُعد روحاني خود را بر بُعد حيواني و جسماني خود غلبه دهيد.
د) ورزش و كار فيزيكي: با ورزش و كار فيزيكي اراده انسان قوي‌تر مي‌شود و انرژي متراكم بر غريزة جنسي متعادل‌تر مي‌گردد.
هـ) مطالعه زندگي افراد با اراده و خواندن كتب و نوشته‌هايي كه درباره اراده انسان نوشته شده است. كتاب معجزة اراده از انتشارات انجمن اولياء و مربيان كتاب بسيار ارزشمندي است.
2.بررسي وجود اختلال جسمي يا رواني: گاهي انحراف جنسي محصول افسردگي شديد است كه اگر افسردگي با رجوع به روانپزشك و روان شناس باليني درمان شود هم‌جنس‌گرايي نيز درمان مي‌شود. البته گاهي نيز منشأ آن, آسيب‌هاي مغزي و شكل هورموني است[6] كه با رجوع به روان‌پزشك اين قسمت درمان مي‌شود. اگر مشكل هورموني باشد با تزريق نوعي هورمون تمايلات هم‌جنس‌گرا كاهش مي‌يابد و موجب تعادل تمايلات مي‌شود.[7] پس براي اطمينان بيشتر رجوع به متخصصين , بسيار مفيد خواهد بود.
3. كنترل محيط: اگر محيط آلوده باشد بايد محيط اصلاح شود تا مشكل هم‌جنس‌گرايي برطرف شود.[8] براي اين کار ,توصيه هاي ذيل مفيد مي نمايد:
الف: دوري از افرادي كه مشوق اين كار هستند و در مقابل انتخاب دوستاني كه دائماً‌ شما را از اين كار برحذر دارند.
ب) پرهيز از تماشاي فيلم‌هاي مستهجن، مكالمه‌هاي جنسي، شوخي‌هاي جنسي و لمسي.
ج) اجتناب از محيط‌هايي كه وسوسه‌انگيز است و زمينه گناه را در بردارد.
4. توجه به حضور خداوند:
اگر ناچار هستيد كه در اتاق تنها و جاي خلوت مطالعه نماييد، سعي كنيد اين بينش و اعتقاد را در خود تقويت كنيد كه«عالم محضر خدا است، در محضر خدا نبايد گناه كرد» اين بايد به عنوان يك تابلو هميشه جلو روي شما باشد.
معمولاً افرادي كه مبتلا به گناه مي شوند و در خلوت و تنهايي كارهاي ناپسند انجام مي دهند، فكر مي كنند كه كسي آن ها را نمي بيند، لذا خجالت نمي كشند، اما خداوند خطاب به اين گونه افراد مي فرمايد:«أَ لَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَري»[9]؛ آيا نمي داند كه خدا او را مي بيند؟! تحقيقات روان شناسان نشان مي دهد افرادي كه در معرض مشاهدة ديگران هستند يا از طريق دوربين مخفي رفتار آن ها كنترل مي شود، سعي مي كنندكمتر مرتكب خلاف شوند، بايد سعي كنيد شما هم اين ايده و طرز تفكر را كه خداوند همة رفتارهاي ما را مي بيند و حتي در خلوت ترين جاها و مكان ها ناظر براعمال ما هست، در خويشتن تقويت كنيد.
اگر شما در جلسة امتحان مطمئن باشيد كه فردي شما را تحت كنترل دارد و به شما چشم دوخته است تا تقلب نكنيد، در اين صورت هيچگاه دست به تقلب نمي زنيد. دنيا هم جاي امتحان است. جاهاي خلوت، بيش از هر جاي ديگر انسان را در معرض امتحان قرار مي دهد؛ و وسوسة تقلب و گناه در ذهن انسان ايجاد مي شود. افرادي كه حضور خداوند را درك نمي كنند، ممكن است دست به تقلب و گناه بزنند اما افرادي كه مي دانند خداوند رفتارهاي او را
مي بيند، هيچگاه گناه نمي كند.[10]5. انذار و تنبيه: هرگاه نگاه مسمومي كرديد خودتان را متنبه كنيد (مهماني‌هاي دلخواهتان را به هم بزنيد ـ پول تو جيبي‌ات را صرف امور خير كن! عهد كن كه فلان روز را روزه مي‌گيرم و… .)
6. تشويق: هرگاه نگاه و فكر خودت را كنترل كردي خود را تشويق كن همانگونه كه بخاطر اينكه 2 سال است اين كار نامطلوب را كنار گذشته‌ايد قابل تشويق هستيد شما كه آن كار را ترك كرده‌ايد مطمئناً قسمت دوم نگاه و نظر شهوت‌انگيز را نيز مي‌توانيد درمان كنيد.
7. اميد: شخصي آمد نزد رسول خدا و ابراز داشت كه گناهي مرتكب شده‌ام كه خيلي بزرگ است و چند مرتبه اين كار را تكرار كرد. رسول خدا فرمودند: اميد بخشش وجود دارد. توبه كن. جوان گفت: از بزرگي گناهم اميدي ندارم. رسول خدا با عتاب به جواب فرمودند: آيا گناه تو بزرگ‌تر است يا عظمت و عفو حضرت حق.[11] و در جائي ديگر فرمود: محبوبترين چيز نزد خداوند جواني است كه از گناه توبه مي‌كند و از پيشگاه الهي طلب آمرزش مي‌كند.[12] 8. توجه به تعارض دروني:
از آنجايي كه انسان داراي فطرت الهي است و بعد روحاني، عقل و وجدان دارد، نمي‌تواند نسبت به گناه بي‌تفاوت باشد ممكن است در ظاهر , خود شخص چيزي متوجه نشود ولي در درون او دائماً عقل و وجدان با ميل‌هاي هوسناك در مبارزه‌اند اين ملامت‌ها و عذاب وجدان‌ها اگر با ترك گناه و توبه از گذشته حل نشود آنقدر تكراري مي‌گردند كه سبب بيماري و اختلال روحي ـ جسمي و يا روان‌تني (زخم معده، سر درد و…) مي‌گردند پس با ترك گناه از سلامت رواني و جسمي برخوردار شويم.
10. درمان احساس حقارت: كسي كه در خود احساس كرامت و شخصيت مي‌كند (خود را خليفه خدا روي زمين مي‌داند) شهوات و لغزش‌ها نزد او بي‌مقدار مي‌شود.
11. قفل كانال ورودي:
اي حكيم آب ز سر چشمه ببند
كه چو پر شد نتوان بستن جوي
طبق نظر «بك»، كه روان‌شناس مشهوري است ؛ يك رفتار وقتي رخ مي‌دهد كه انسان اول به چيزي فكر مي‌كند (براي انجام يا ترك), بعد نسبت به آن كار هيجان و احساس مثبت يا منفي حاصل مي‌شود و سرانجام آن احساس و هيجان به عمل يا ترك عملي منجر مي‌شود.
 ائمه معصومين ـ عليهم‌السلام ـ  نگاه از روي شهوت را تير شيطان معرفي كرده‌اند به همين خاطر بايد مراقب افكار و نگاه خود باشيم تا در سرازيري پرنشيب گناه واقع نشويم كه توقف بسيار مشكل خواهد شد.
13. تلاوت و تأمل: داستان قوم لوط را در تفاسير و قصه‌هاي قرآني بخوانيد در عاقبت قوم همجنس‌گرا (قوم لوط) تأمل كنيد و در تعابيري كه خداوند نسبت به اين قوم بخاطر آن عمل (هم‌جنس‌گرايي) گفته‌اند بينديشيد.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1. تربيت جنسي كودكان، علي قائمي، نشر انجمن اوليا و مربيان.
2. تمايلات جنسي طبيعي و غير طبيعي، بهنام اوحدي، نشر آنروپات.
3. روان‌شناسي و تربيت جنسي، كوچتكف و لابيك، ترجمه محمدتقي‌زاده.

پي نوشت ها:
[1] . شرفي، محمدرضا، دنياي نوجواني، انتشارات تربيت، ص 181، (اقتباس).
[2] . همان، ص 183، با كمي تغيير.
[3] . مكارم شيرازي، ناصر، استفتائات جديد، ناشر مدرسه الامام علي بن ابيطالب، جلد اول، ص 514.
[4] . همان، ص 514.
[5] . انصاري، مسعود، روان‌شناسي جرائم و انحرافات جنسي، انتشارات اشراقي، ص 318.
[6] . همان، ‌ص369.
[7] . شرفي، محمدرضا، دنياي نوجواني، انتشارات تربيت، ص271.
[8] . ر.ك: پل ژاگو، قدرت اراده، ترجمه كامظم عبادي و كتب مربوطه ديگر.
[9] . علق/14.
[10] . مظاهري، حسين، عوامل كنترل غرايز در زندگي انسان، موسسة ذكر، 1378، ص 80، 92.
[11] . همان، ص 244.
[12] . دنياي جواني، ص 266.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد