از آنـجـا که هر چیزی در این عالم است مستقیما یا غیر مستقیم مخلوق خداوند است ,قرآن کریم وقوع این گونه حوادث را به خداوند نسبت می دهد . گرچه در خود قرآن نیزعلل و اسباب واسطه گاه مستند این حوادث دانسته شده است . هو الذی انزل من السماء ماء فاخرج به من الثمرات رزقا لکم . به بیان دیگر نباید میان علل طولی و علل عرضی اشتباه کرد . برای پدید آمدن یک حادثه مجموعه ای از علل و شرایطلازم اند اما کافی نیستند . خـداونـد کـریـم خـالـق و آفـریننده همه علل واسطه و لازم است و اراده او تمام کننده مجموعه علتهاست و بدون اراده و چیزی روی نخواهد داد . از این رو درست است که بگوئیم همه این حوادث را خدا پدید آورده است . زیرا علل و اسباب آنها را پدید آورده و اراده خود را نیز به آنها افزوده است . همچنین می توان گفت که این پدیده مستند به علل و اسباب طبیعی خوداند .
تفسیر المیزان ج 9 ص 194، طباطبائی – سید محمد حسین
تفسیر المیزان ج 9 ص 194، طباطبائی – سید محمد حسین