در پاسخ به این پرسش به نکاتی اشاره میشود:
1-منظور از دنیای واقعی چیست؟ اگر منظور از دنیای واقعی تنها همین دنیای مادی است که در آن زندگی می کنیم باید گفت واقعیت منحصر به این جهان خاکی مادی نیست بلکه جهان های دیگری مانند جهان برزخ ،جهان آخرت وجود دارد که واقعی تر از دنیای مادی میباشند؛ به این معنا که حقایق وجودی و حیات وعلم وشعور وقدرت در جهان برزخ وآخرت شدیدتر وکامل تراز این دنیا است.
2-براساس آیات وروایات بهشت ودوزخ چهره باطنی اعمال ونیات وباورهای انسان است .به بیان دیگر در جهان آخرت بهشت ودوزخ پیش ساخته وجود ندارد بلکه بهشت ونعمت های آن همان تجسم یافته وباطن کردار انسان در همین دنیاست.ازین رو برخی از مفسرین آیه 25سوره مبارکه بقره راکه می فرماید:[کلما رزقو منها من ثمره رزقا قالو هذا الذی رزقنا من قبل واتو به متشابها] این گونه تفسیر نموده اند:برخی گفته اند بهشتیان گمان میکنندمیوه ای که دربهشت دریافت می کنند همان میوه ای است که در دنیا داشته اند .ولی این سخن صحیح نیست ؛ زیرا دربهشت نشئه ظهور حقایق است خیال بافی وسخن نادرست راه ندارد. از نظر قران عمل انسان زنده،ودرآخرت نزد اوحاضر است (یوم تجد کل نفس ما عملت من خیر محضرا)ال عمران 30
پس عمل انسان مانند خودش نیز جاوید است وچون میوه های بهشتی ظهور همین اعمال است ،بنابراین هربار که دربهشت ثمری نصیب بهشتیان می شودمی یابند که ان ثمر همان عقیده ،اخلاق وعمل صالحی است که خداوند در دنیا روزی آنها کرده بودواکنون به صورت ای میوه ها دیده میشود.(تفسیر تسنیم ج2ص479)
نتیجه این که بهشت ونعمت های بهشتی باطن اعمال انسان هستند وواقعی ترین موجودات چیزهایئ است که در بهشت ودوزخ ظهور می یابند.
1-منظور از دنیای واقعی چیست؟ اگر منظور از دنیای واقعی تنها همین دنیای مادی است که در آن زندگی می کنیم باید گفت واقعیت منحصر به این جهان خاکی مادی نیست بلکه جهان های دیگری مانند جهان برزخ ،جهان آخرت وجود دارد که واقعی تر از دنیای مادی میباشند؛ به این معنا که حقایق وجودی و حیات وعلم وشعور وقدرت در جهان برزخ وآخرت شدیدتر وکامل تراز این دنیا است.
2-براساس آیات وروایات بهشت ودوزخ چهره باطنی اعمال ونیات وباورهای انسان است .به بیان دیگر در جهان آخرت بهشت ودوزخ پیش ساخته وجود ندارد بلکه بهشت ونعمت های آن همان تجسم یافته وباطن کردار انسان در همین دنیاست.ازین رو برخی از مفسرین آیه 25سوره مبارکه بقره راکه می فرماید:[کلما رزقو منها من ثمره رزقا قالو هذا الذی رزقنا من قبل واتو به متشابها] این گونه تفسیر نموده اند:برخی گفته اند بهشتیان گمان میکنندمیوه ای که دربهشت دریافت می کنند همان میوه ای است که در دنیا داشته اند .ولی این سخن صحیح نیست ؛ زیرا دربهشت نشئه ظهور حقایق است خیال بافی وسخن نادرست راه ندارد. از نظر قران عمل انسان زنده،ودرآخرت نزد اوحاضر است (یوم تجد کل نفس ما عملت من خیر محضرا)ال عمران 30
پس عمل انسان مانند خودش نیز جاوید است وچون میوه های بهشتی ظهور همین اعمال است ،بنابراین هربار که دربهشت ثمری نصیب بهشتیان می شودمی یابند که ان ثمر همان عقیده ،اخلاق وعمل صالحی است که خداوند در دنیا روزی آنها کرده بودواکنون به صورت ای میوه ها دیده میشود.(تفسیر تسنیم ج2ص479)
نتیجه این که بهشت ونعمت های بهشتی باطن اعمال انسان هستند وواقعی ترین موجودات چیزهایئ است که در بهشت ودوزخ ظهور می یابند.