این جملات از منابع مختلف نقل شده است،[1] و بیانگر ویژگیهای نفس انسان است، مجموع این ویژگیها را میتوان به این صورت فهرست کرد:
1. نفس موجودی مرکب نیست؛ یعنی اجزا و جزئیات ندارد.
2. نفس از عناصر مادی نیست و ویژگیهای ماده در او نیست؛ بلکه روحانی است.
3. حیات و زنده بودن، ذاتی نفس است و از او جدا نمیشود.
4. نفس استعداد و توان داناشدن را دارد و میتواند عالم و آگاه گردد.
5. فاعلیت نفس و انجام فعل از سوی نفس، توسط بدن و مقام طبع و طبیعت او صورت میگیرد.
6. نفس یکی از فعلیتهای [2]عقل فعال[3] است.
7. حقیقت انسان، همان نفس او است که موجودی لطیف و هدیهای ویژه از جانب خداوند است.
8. مقام جسمانی (بدن) و مقام روحانی او از مظاهر و جلوههای حقیقت نفس هستند؛ یعنی نفس یک حقیقت ذات مراتب است که یک مرتبه او مقام روحانی است و مرتبه دیگر آن مقام جسمانی او است؛ رابطه این مقامات با ذات رابطه ظاهر و مظهر است که این مقامات مظهر آن ذات هستند.
9. نفس کاملترین مظهر خداوند است. توضیح اینکه ذات متعالی خداوند غیب مطلق و در کمون و خفا است؛ بنابراین آنچه در مورد شناخت خداوند، برای انسان و هر موجود دیگری امکان دارد، شناخت تجلیات، مظاهر و پرتو خداوند است؛ در میان تجلیات، انسان کاملترین و جامعترین مظهر و تجلی خداوند است.
1. نفس موجودی مرکب نیست؛ یعنی اجزا و جزئیات ندارد.
2. نفس از عناصر مادی نیست و ویژگیهای ماده در او نیست؛ بلکه روحانی است.
3. حیات و زنده بودن، ذاتی نفس است و از او جدا نمیشود.
4. نفس استعداد و توان داناشدن را دارد و میتواند عالم و آگاه گردد.
5. فاعلیت نفس و انجام فعل از سوی نفس، توسط بدن و مقام طبع و طبیعت او صورت میگیرد.
6. نفس یکی از فعلیتهای [2]عقل فعال[3] است.
7. حقیقت انسان، همان نفس او است که موجودی لطیف و هدیهای ویژه از جانب خداوند است.
8. مقام جسمانی (بدن) و مقام روحانی او از مظاهر و جلوههای حقیقت نفس هستند؛ یعنی نفس یک حقیقت ذات مراتب است که یک مرتبه او مقام روحانی است و مرتبه دیگر آن مقام جسمانی او است؛ رابطه این مقامات با ذات رابطه ظاهر و مظهر است که این مقامات مظهر آن ذات هستند.
9. نفس کاملترین مظهر خداوند است. توضیح اینکه ذات متعالی خداوند غیب مطلق و در کمون و خفا است؛ بنابراین آنچه در مورد شناخت خداوند، برای انسان و هر موجود دیگری امکان دارد، شناخت تجلیات، مظاهر و پرتو خداوند است؛ در میان تجلیات، انسان کاملترین و جامعترین مظهر و تجلی خداوند است.