با سلام خدمتتان عرض می کنیم که به این سوالات از زوایای متعدد می توان جواب داد ابتدا به چند جواب نقضی و ردی روی می آوریم :
1- دوست عزیز اگر همه مانند شما فکر می کردند خودت الان بدنیا آمده بودی و دیگر نباید سراغی از آدمی در روی زمین گرفت .
2- این پیامدهای منفی و انگیزه هایی که بیان نمودید باید الان در ذهن و فکر شما هم خود نمایی می کرد یا الان خودتان با کوله باری از گناه از این دنیا می روید !؟
3- آیا انگیزه ی پاک و الهی و مفید در ذهن و عمل نمی توان جستجو نمود که از انگیزه های نابجا حرف میزنید مانند تولید و فرزند پاک و سالم و فرزند صالح و بند خوب خدا و …
4- اگر در تربیت فرزند ناتوانیم و یا راه و رسم آن را نمی دانیم دلیل نمی شود که فرزند نداشته باشیم بلکه باید آیین فرزند آوری را بیاموزیم تا هم فرزند آوری داشته باشیم و هم در تربیت موفق باشیم .
5- مگر هزینه ی عدم فرزند آوری کم است که فرزند آوری هزینه اش زیاد است در ثانی این هزینه در برابر تاثیرات معنوی و تربیتی بسیار کم است افزون بر اینکه تربیت آوری را نباید با تولیدات اقتصادی و سرمایه گذاری های مالی مقایسه نمود .
6- فرمودید دنیای پر از ظلم و فساد اما این فساد و … را چه کسی بوجود آورده است ؟ جز ما انسانهای بزرگسال ؟! حال چرا بواسطه ی ظلم ما دیگران از حیات محروم شوند .
اما از دیدگاه دینی و تربیتی :
1- فرزند آوری نوعی مشارکت در زمینه ی سازی خلقت است که خداوند آدمی را به تاثیر گذاری دعوت نموده است و با تاثیر و نقش آفرینی در این زمینه ی را برعهده او گذارده است و اگر همه از این تعهد واگذار شده سر باز زنند بی تردید گناه نموده و تداوم نسل بشر را با مشکل مواجه نموده اند .
2- رسول خدا صلی الله علیه واله می فرمایند فرزند آوری نمایید من در روز قیامت به کثرت فرزندان شما مسلمانان مباهات می کنم . بنابر این فرزند آوری نوعی مطلوبیت دارد . شاید علت این سخن برای ما روشن نباشد ولی واقعیت بی تردیدی این است که فرزنداوری مطلوب است .
3- همیشه این نوع مشکلات بوده و الان هم همینطور مشکلات در این زمان بیشتر از قبل نیست و چه بسا راحتر از قبل است
4- تدوام نسل در تمام دورانها با مشکلات همراه بوده و مگر گمان می کنید پدران و مادران ما بدون دغدغه و به راحتی ما و شما را تحویل جامعه داده اند ؟چگونه انها متحمل زحمت شوند ولی ما حاضر به قبول این زحمت نباشیم ؟
5- ارزشمند ی کار در صعوبتان است وتربیت فرزند هم یقینا ممکن است ومحال نیست و باید با تلاش آن را ممکن ساخت و به اجر و مزد آن رسید .
6- اگرما خود تربیت شده باشیم راحت می توان تربیت کرد . مهم این است که خود رعایت کنیم بویژه که کانون اولیه ی تربیت خانواده است نه جامعه انسان تربیت یافته در خانواده ایده ال هر چند جامعه فاسد باشد به انحراف مبتلا نخواهدشد چون سنگ بنای شخصیت او پی ریزی شده است .
7- فرزند آوری و تولید نسل دارای انگیزه های فردی مقدس و الهی است که در روایات متعدد به ان اشازه شده مانند اینکه زیاد شدن نسل بشر موجب فزونی یاد خدا و انجام اعمال نیک و کمک به همنوع و… می شود .
8- درست است افراد بشر برخی سراسر فساد هستند ولی در این بین افراد پاک سرشت کم نیستند و تعداد انها بیش از افراد مفسد است . و وجود مصلحان در کنار افراد پلید ارزش خود را پیدا می کند .
1- دوست عزیز اگر همه مانند شما فکر می کردند خودت الان بدنیا آمده بودی و دیگر نباید سراغی از آدمی در روی زمین گرفت .
2- این پیامدهای منفی و انگیزه هایی که بیان نمودید باید الان در ذهن و فکر شما هم خود نمایی می کرد یا الان خودتان با کوله باری از گناه از این دنیا می روید !؟
3- آیا انگیزه ی پاک و الهی و مفید در ذهن و عمل نمی توان جستجو نمود که از انگیزه های نابجا حرف میزنید مانند تولید و فرزند پاک و سالم و فرزند صالح و بند خوب خدا و …
4- اگر در تربیت فرزند ناتوانیم و یا راه و رسم آن را نمی دانیم دلیل نمی شود که فرزند نداشته باشیم بلکه باید آیین فرزند آوری را بیاموزیم تا هم فرزند آوری داشته باشیم و هم در تربیت موفق باشیم .
5- مگر هزینه ی عدم فرزند آوری کم است که فرزند آوری هزینه اش زیاد است در ثانی این هزینه در برابر تاثیرات معنوی و تربیتی بسیار کم است افزون بر اینکه تربیت آوری را نباید با تولیدات اقتصادی و سرمایه گذاری های مالی مقایسه نمود .
6- فرمودید دنیای پر از ظلم و فساد اما این فساد و … را چه کسی بوجود آورده است ؟ جز ما انسانهای بزرگسال ؟! حال چرا بواسطه ی ظلم ما دیگران از حیات محروم شوند .
اما از دیدگاه دینی و تربیتی :
1- فرزند آوری نوعی مشارکت در زمینه ی سازی خلقت است که خداوند آدمی را به تاثیر گذاری دعوت نموده است و با تاثیر و نقش آفرینی در این زمینه ی را برعهده او گذارده است و اگر همه از این تعهد واگذار شده سر باز زنند بی تردید گناه نموده و تداوم نسل بشر را با مشکل مواجه نموده اند .
2- رسول خدا صلی الله علیه واله می فرمایند فرزند آوری نمایید من در روز قیامت به کثرت فرزندان شما مسلمانان مباهات می کنم . بنابر این فرزند آوری نوعی مطلوبیت دارد . شاید علت این سخن برای ما روشن نباشد ولی واقعیت بی تردیدی این است که فرزنداوری مطلوب است .
3- همیشه این نوع مشکلات بوده و الان هم همینطور مشکلات در این زمان بیشتر از قبل نیست و چه بسا راحتر از قبل است
4- تدوام نسل در تمام دورانها با مشکلات همراه بوده و مگر گمان می کنید پدران و مادران ما بدون دغدغه و به راحتی ما و شما را تحویل جامعه داده اند ؟چگونه انها متحمل زحمت شوند ولی ما حاضر به قبول این زحمت نباشیم ؟
5- ارزشمند ی کار در صعوبتان است وتربیت فرزند هم یقینا ممکن است ومحال نیست و باید با تلاش آن را ممکن ساخت و به اجر و مزد آن رسید .
6- اگرما خود تربیت شده باشیم راحت می توان تربیت کرد . مهم این است که خود رعایت کنیم بویژه که کانون اولیه ی تربیت خانواده است نه جامعه انسان تربیت یافته در خانواده ایده ال هر چند جامعه فاسد باشد به انحراف مبتلا نخواهدشد چون سنگ بنای شخصیت او پی ریزی شده است .
7- فرزند آوری و تولید نسل دارای انگیزه های فردی مقدس و الهی است که در روایات متعدد به ان اشازه شده مانند اینکه زیاد شدن نسل بشر موجب فزونی یاد خدا و انجام اعمال نیک و کمک به همنوع و… می شود .
8- درست است افراد بشر برخی سراسر فساد هستند ولی در این بین افراد پاک سرشت کم نیستند و تعداد انها بیش از افراد مفسد است . و وجود مصلحان در کنار افراد پلید ارزش خود را پیدا می کند .