طلسمات

خانه » همه » مذهبی » ورود به آتش در عالم ذر

ورود به آتش در عالم ذر

ورود به آتش در عالم ذر

یکی از مسائل مهم عالم ذر، آزمایش بزرگ ورود به آتش بود که پس از سپردن پیمان انجام گرفت و اصحاب شمال که اکثریت جمعیت انسان ها را تشکیل می دادند، از آن سرباز زدند و اصحاب یمین آن را پذیرفتند و آتش بر آنها سرد و سلامت شد، آن

0033556 - ورود به آتش در عالم ذر
0033556 - ورود به آتش در عالم ذر
نویسنده: محمدرضا اکبری

 

یکی از مسائل مهم عالم ذر، آزمایش بزرگ ورود به آتش بود که پس از سپردن پیمان انجام گرفت و اصحاب شمال که اکثریت جمعیت انسان ها را تشکیل می دادند، از آن سرباز زدند و اصحاب یمین آن را پذیرفتند و آتش بر آنها سرد و سلامت شد، آن گونه که آتش در این مقطع از دنیا برای ابراهیم (علیه السلام)سرد و سلامت شد.
امام باقر(علیه السلام)در روایتی می فرماید: …آن گاه خداوند به آتش فرمود: برافروخته گردد و به اصحاب شمال فرمود: وارد آن شوید و آنها ترسیدند و به اصحاب یمین فرمود: وارد آن گردید پس وارد آن شدند و بر آنها سرد و سلامت گردید. سپس اصحاب شمال گفتند: ای پروردگار ما از ما در گذر و از سر گیر. فرمود: از سر گرفتم داخل آن شوید. دوباره ترسیدند ودر آنجا بود که اطاعت و معصیت و ولایت به اثبات رسید.(1)
امام صادق (علیه السلام)فرمود: خداوند به آبی فرمود: گوارا باش تا بهشت و اهل اطاعتم را از تو بیافرینم و به آبی فرمود: شور و تلخ باش تا جهنم و اهل معصیتم را از تو بیافرینم و هر دو آب را بر روی خاک جاری کرد آن گاه مشتی از آن را بر گرفت و آنها را مانند مور خلق کرد سپس آنان را شاهد بر نفس خود قرار داد که آیا من پروردگار شما نیستم و حق اطاعت بر شما ندارم؟ گفتند: آری. بعد از آن به آتش فرمود: پدید آی! پس آتشی برافروخته گردید وبه آنها فرمود: در آن وارد شوید! بعضی از آنها با سرعت و برخی با کندی به سوی آتش حرکت کردند و کسی از آنها وارد آن نشد. آن گاه مشتی دیگر از آن را برگرفت و مانند مور آنها را آفرید مثل آنهایی که از قبل آفرید و آنها را بر خود گواه گرفت آن گونه که دیگران را بر خود گواه گرفت و فرمود: وارد این آتش شوید. پس عده ای با کندی و عده ای با سرعت و عده ای با یک چشم بر هم زدن به طرف آتش رفتند و همگی وارد آن شدند. سپس خداوند به آنها فرمود: با بدنی سالم از آتش خارج شوید و آنها خارج شدند و آسیبی به آنها نرسید. آنان که از قبل به آتش وارد نشده بودند گفتند: پروردگارا! از ما درگذر ما هم مثل آنها عمل خواهیم کرد. فرمود: از شما گذشتم و پس از آن عده ای با سرعت و عده ای با کندی به طرف آتش آمدند و عده ای هم از جای خود حرکت نکردند همان گونه که در دفعه قبل عمل کردند و وارد آتش نشدند و این همان سخن خداوند است که فرمود:«اگر بازگردانده شوند، به آنچه از آن نهی شدند باز خواهند گشت و هر آینه آنها دروغ گویانند.»(2 و 3)
تفاوت هایی در جریان ورود به آتش در روایات دیده می شود که با توجه به تعدد عالم ذر و یا تکرار برخی وقایع آن در مقاطع مختلف قابل توجیه است و آسیبی به اصل آن وارد نخواهد شد.
علامه طباطبایی در تفسیر خود آورده است:
«کأن الامر بدخول النار کنایه عن الدخول فی حظیره العبودیه و الانقیاد للطاعه؛»(4)
گویا دستور بر ورود به آتش کنایه از ورود در جای بندگی و طاعت است.
اما این سخن بر خلاف ظاهر روایاتی است که به ورود در آتش تصریح کرده اند و قرینه ای هم وجود ندارد که آن را تأیید کند بلکه قرائن بر عکس آن است. البته ورود در آتش داخل شدن در میدان بندگی و اطاعت بوده است اما کنایه ای در کار نیست. ورود در آتش یک آزمایش بوده است چنان که برای برخی از اصحاب ائمه (علیهم السلام)هم پیش آمده و نظر ابراهیم (علیه السلام)که پس از قرار گرفتن در آتش بر او سرد و سلامت شد آسیبی ندید.
این سوال درباره سخن علامه طباطبایی وجود دارد که مصداق عبودیتی که مطرح کرده است چیست؟ روشن ترین و نزدیک ترین آن همان اطاعت در ورود به آتش است.
اگر بنابر نظر علامه ورود در آتش را کنایه دانسته و به عبودیت بدون مصداق معنا کنیم باید سرد شدن آن را هم توجیه کنایی کنیم که این گونه تعامل با روایات و توجیه آنها، بر خلاف ظاهر الفاظ و سیاق آنها و سیر طبیعی بحث است.

پی نوشت ها :

1-بصائر الدرجات، ص91؛ بحارالانوار، ج 26،ص279.
2-سوره انعام، آیه 28.
3-تفسیرعیاشی، ج1،ص358؛ بحارالانوار، ج5،ص256.
4-تفسیرالمیزان، ج8،ص325.

منبع: اکبری، محمد رضا، (1388)، عالم ذر: آغاز شگفت انگیز زندگی انسان، قم، انتشارات مسجد مقدس جمکران، چاپ سوم.

 

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد