علت اين امر بازگشت به رواياتي مي نمايد كه در اين زمينه نقل گرديده و در آن بر اين نكته تصريح مي نمايد كه تنها با غسل جنابت است كه مي توان بدون وضو نماز خواند.
به عنوان نمونه امام صادق عليه السّلام در روايتي فرموده اند:«كلّ غسل قبله وضوء إلّا غسل الجنابة»؛« قبل از همه غسل ها وضو است الّا در غسل جنابت» و يا در جاي ديگر فرموده اند:«في كلّ غسل وضوء إلّا الجنابة»؛« در همه غسل ها وضو است الّا در غسل جنابت»
البته اين حكم يعني« كافي بودن غسل جنابت از وضو و عدم آن در مورد ساير غسل ها» مورد اتفاق نظر همه علما نيست بلكه فتواي برخي مراجع تقليد اين است كه برخي ديگر از غسل ها و حتي برخي غسل هاي مستحبي نيز جايگزين وضو مي شود [1]. دراين زمينه به سوال و جوابي كه در خصوص اين مساله از مراجع صورت پذيرفته توجه فرماييد:
با چه غسل هايى مى توان نماز خواند؟
آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى و صافى: تنها با غسل جنابت مى توان نماز خواند؛ ولى با غسل هاى ديگر بايد وضو هم گرفت [2].
آيت الله مكارم: با همه غسل هاى واجب و مستحب، مى توان نماز خواند و گرفتن وضو واجب نيست. اما احتياط مستحب آن است كه در غير غسل جنابت، وضو هم بگيرد [3].
آيت الله فاضل: با همه غسل هاى واجب – غير از غسل استحاضه متوسطه – مى توان نماز خواند؛ اگر چه احتياط مستحب آن است كه [در غير غسل جنابت] وضو هم بگيرد[4].
آيات عظام تبريزى، سيستانى، نورى و وحيد: با همه غسل هاى واجب و مستحب – غير از غسل استحاضه متوسطه – مى توان نماز خواند؛ اگر چه احتياط مستحب آن است كه [در غير غسل جنابت] وضو هم بگيرد[5].
پي نوشت:
[1] – براي اين ادعا فقها مباحث اصولي و فقهي گوناگوني بيان مي كنند كه براي ديدن تفصيل اين مباحث مي توانيد به كتب مفصل فقهي زير مراجعه نمائيد.
– مختلف الشيعة في أحكام الشريعة ج1 321 الفصل الثاني في غسل الجنابة
– مفتاح الكرامة في شرح قواعد العلامة (ط-الحديثة) ج1 175 في أن غسل الجنابة كاف عن الوضوء
[2] – توضيحالمسائل مراجع، 391 و 646
[3] – همان، م 391 و 646.
[4] – همان، م 391 و 646.
[5] – همان، م 391 و 646؛ آيت الله وحيد، توضيحالمسائل، م 397 و آيت الله نورى، توضيحالمسائل، م 392 و 647.
كتاب پرسش ها و پاسخ هاي نماز، سيد حسن موسوي (مركز تخصصي نماز)