خانه » همه » مذهبی » چرا بیشتر جاهایی که در قرآن نام جنات برده شده بعد از آن کلمه تجری من تحت الانهار ذکر شده است

چرا بیشتر جاهایی که در قرآن نام جنات برده شده بعد از آن کلمه تجری من تحت الانهار ذکر شده است

در جواب این سؤال به چند نکته توجه کنید: 1 ) در چنین آیاتی، قرآن در صدد بیان بهشت برین است. هم چنین آنچه مایه شادی و لذت انسان می شود.
2 ) یکی از عواملی که برای انسان مایه وجد و نشاط است و غم و اندوه را از انسان می زداید، مناظر دلکش و زیبای جریان آب است که هم دیدنش برای چشم نشاطآور است و هم صدای دلنشین آب، گوش را می نوازد.
3 ) نعمت های بهشت محدود به باغ و بستان و آب روان نیست؛ بلکه به فرموده قرآن: فِیها ما تَشْتَهِیهِ اَلْأَنْفُسُ وَ تَلَذُّ اَلْأَعْیُنُ ؛(43:71)؛ در آنجا هر چه نفوس تمایل کند و هر آنچه که چشم ها را شوق دیدن آن باشد فراهم است، (زخرف، آیه 71). ولی از جمله آنها – که تقریباً جنبه عمومی دارد و همگان از آن لذت می برند – باغ و بستان هایی است که از زیر درخت های آن و یا از زیر خود باغ ها (مانند باغ های کوهستانی)، آب جاری می شود. بدین ترتیب می بینیم که قرآن مجید در بسیاری از موارد – که از بهشت برین سخن به میان می آورد – از نهرهای جاری آن به صورت مخصوص یاد می کند. در برخی موارد هم (سوره محمد ، آیه 15) به تفصیل انواع نهرهایی که در بهشت وجود دارد، می پردازد.
برای آگاهی بیشتر ر . ک : المنار ، ج 1 ، ص 232 (ذیل آیه 25 سوره بقره) تفسیر کبیر فخر رازی ، ج 2 ، ص 128 (ذیل آیه مذکور)

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد