خانه » همه » مذهبی » چگونه می توان از طریق ائمه معصومین (علیهم السلام) به خداوند رسید؟ مگر نمی شود از طریق خود خداوند به او برسیم؟

چگونه می توان از طریق ائمه معصومین (علیهم السلام) به خداوند رسید؟ مگر نمی شود از طریق خود خداوند به او برسیم؟

راه ارتباط و قرب به خداوند منحصر به توسل به اهل بیت(ع) نیست. هر انسانی به صورت مستقیم با خدای مهربان ارتباط دارد و از طریق عبادت و دعا به او نزدیک می شود و با او سخن می گوید و حاجت خود را مطرح می کند. اما در کنار آن روش توسل به اهل بیت(ع) و واسطه قرار دادن آنها به عنوان کسانی که نزد خداوند آبرو دارند و می توانند شفاعت کنند، بسیار مهم است. گاهی انسان احساس می کند خودش از ارزش و اعتبار لازم برخوردار نیست و نزد کسی که می خواهد به او روی بیاندازد، آبرو ندارد، در این صورت کسی را واسطه قرار می دهد که او آبرو مند است و از این طریق سعی می کند، به خواسته خود بهتر دست یابد. در دعای توسل می خوانیم: یا وجیها عند الله اشفع لنا عند الله. ای کسی که نزد خداوند آبرو داری ما را شفاعت کن.
توسل در لغت به معنای کمک گرفتن از ابزار و وسیله ای برای رسیدن به مقصود است . بدون شک آدمی برای تحصیل کمالات مادی و معنوی به غیر خود یعنی خارج از محدوده وجودی خویش نیازمند است . عالم هستی بر اساس نظام اسباب و مسببات استوار گردیده و تمسک به سبب ها و وسایل برای نیل به این کمالات لازمه این نظام است . انسان برای رسیدن به مراد و خواسته خود چاره ای جز توسل به اسباب و واسطه های فیض ندارد . ایجاد مزرعه ای آباد جز از طریق شخم زدن زمین و کاشتن نهال و بذر و آبیاری به مقدار مشخص و زمان معین و فراهم کردن سایر شرایط و دفع موانع ممکن نمی باشد. بر این اساس ،توسل – به معنای استغاده از اسباب – لازمه زندگی انسان در جهانی است که قانون و سنت اسباب و مسببات بر آن حاکم است . در اصطلاح کلامی مسامانان مقصود از توسل تمسک بجستن به اولیای الهی در درگاه خداوند به منظور بر آمدن نیاز ها است . خداوند اموری را به عنوان اسباب و وسایل در جهت قرب و نزدیکی به درگاه خود قرار داده و ما را به توسل به آن امور فرمان داده است : یا ایها الذین امنوا اتقوا الله و ابتغوا الیه الوسیله ؛ ای مومنان ! از خدا پروا کنید و به سوی او وسیله ای بجویید . ( مائده 35 )
کلمه وسیله در این آیه نورانی مطلق و بدون قید است و هر گونه وسیله ای که عامل قرب و نزدیکی انسان به خدا گردد را شامل می گردد . پس استمداد و داری جستن از اولیای الهی همانند نماز و روزه و احسان به یتیم و کمک به مستمند و خدمت به خلق خدا ، وسیله تقرب به خداوند است . از این رو هنگام دعا خداوند را به حق بندگان صالح و مقرب و آبرومندش قسم می دهیم و یا از آنها می خواهیم که برای ما در درگاه الهی دعا کنند . در روایتی از پیامبر بزرگ اسلام –ص- که در نزد شیعه و اهل سنت مستند است آمده است : کل دعاء محجوب حتی یصلی علی محمد و آل محمد ؛ هر دعایی محجوب است تاد این که برمحمد و ال محود درود فرستاده شود .( میزان الحکمه ج4 ص1662 ح10794) . بنا بر این صلوات و درود بر پیامبر –ص- و اهل بیتش و توجه به آنها یکی از مهم ترین وسایل تقرب به خداوند و بهره گیری از فیوضات الهی است .
می توان به طور خلاصه حکمت توسل را دو چیز شمرد :
1-علت اعطای این نقش به بزر گان دین و اولیای الهی ، جایگاه معنوی آنان است . همه موجودات جهان هستی آیات و نشانه های پروردگارند . هر موجودی به اندازه وسعت وجودی اش نشانگر اسما و صفات خداوند است . عالی ترین و تاباک ترین جلوه و ظهور حضرت حق در آیینه انسان کامل ( پیشوایان معصوم –ع – محقق می گردد . انسان کامل آینه تمام نمای اسما و صفات خداوند و جلوه گاه و مظهر جلال و جمال او است . توسل به انسان کامل و معصوم در حقیقت توجه به خدا و جلال و جمال او و توسل به چشمه فیض او است .
2- خداوند خواسته است اولیای خود را در کانون توجه و اقبال مردم قرار دهد . توجه به آنان – به عنوان انسان های کامل – و برقراری ارتباط عاطفی و معنوی با ایشان ، تاکید بر حقانیت و اسوه و الگو بودن آنها است و موجب می گردد مردم با مراجعه به آنان و الگو گیری از ایشان به طریق سعاوت و هدایت دست یابند.
ر. ک :
1- شفاعت و توسل ، سید محمد کاظم روحانی ، پرسش و پاسخ شماره 14 ، بخش دوم ، توسل
2- امام شناسی ، محمد رضا کاشفی ، پرسش 15 ، مجموعه پرسش و پاسخ های دانشجویی شماره 4

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد