اندیشهی سیاسی عبارت است از: کوشش برای تعیین اهدافی که به اندازهی معقول احتمال تحقق دارد و نیز تعیین ابزارهایی که در حد معقول می توان انتظار داشت موجب دستیابی به آن اهداف شود.
واژهی «کرامت» نیز به معنای ارجمندی و بزرگی یاد شده است. با مراجعه به قرآن کریم مشخص میگردد، تبیین کرامت انسان در بیان قرآن، دو ساحتی و دو بعدی میباشد. به این معنا که در بخشی از آیات قرآن از کرامت و ارجمندی انسان و برتری او بر دیگر موجودات سخن به میان آمده، و در برخی دیگر انسان نکوهش و حتی فروتر بودن او از حیوانات مطرح شده است. قرآن انسان را دارای دو نوع کرامت می داند. کرامت ذاتی و کرامت اکتسابی. چنین رویکردی باعث شده است که در اندیشۀ سیاسی اسلام، نگاهی جامع به ماهیت انسان ارائه شود. اندیشۀ سیاسی اسلام برای انسانها کرامت قائل است و تحقیر انسانهای دیگر در آن جایی ندارد. از سویی دیگر، در برابر افرادی که به دیگر انسانها ظلم میکنند و تبعیض روا می دارند، مقابله میکند و اساساً هیچگونه سر سازشی با چنین انسانهای ظالمی ندارد.