آیت الله خامنه ای و ظهور امام زمان عج
۱۳۹۶/۰۸/۲۹
–
۵۰۸۰۳ بازدید
سلام وقت بخیرخسته نباشیدبا توجه به اینکه امام خمینی (ره) فرمودند بعد از من کسی رهبر می شود که پرچم انقلاب را به دست امام زمان (عج) میرساند و نظر اکثریت علما این است.و کلی داستان و روایت ازین دست…اما حضرت آقا صحبت های متناقضی با این مباحث کردن مثلا در جلسه خبرگان رهبری فرمودند:شاید همین مجلس رهبر بعدی را انتخاب کند یا در سخنرانی دیگری میفرمایند ظهور را نه نزدیک بدانید و نه دور و اینکه سالها پیش طرحی از رساندن انقلاب ب دست امام زمان (عج) بیان نمودند مبنی بر اینکه بعد از انقلاب اسلامی و نظام اسلامی و حکومت اسلامی و جامعه اسلامی و سپس تمدن اسلامی به امام زمان (عج) میرسد و چند سال پیش فرمودند که ما حکومت و جامعه اسلامی نداریم و هنوز خیلی فاصله داریم.شما این مسائل را چگونه تفسیر میفرمایید؟آیا این ها تناقض نیست؟آیا با وجود صحبت های امام (ره) و اشخاص دیگر میتوان گفت ک ظهور خیلی نزدیک و در زمان امام خامنه ای است؟وظیعه ما جوانان که درحال تحصیل علم هستیم چیست؟ممنون میشم پاسخی کامل و روشنگر عنایت بفرمایینیا علی
با سلام و تحیت. ضمن تقدیر از ارسال سوالات خود به این مرکز، به نظر می رسد شما بر اساس برخی شنیده های غیر مستند و تحلیل شخصی خودتان، به این نتیجه رسیده اید که مطالب نقل شده از امام(ره) و رهبری و… دارای تناقضاتی است و حال آنکه مطلبی که از حضرت امام فرمودید، در کدام منبع آمده؟ و حال آنکه امام خمینی(س) در این زمینه هیچ زمان مشخصی را با تمام علائمی که در مورد این نوع ظهور گفته اند بیان نداشته و در مورد انقلاب اسلامی ایران که به آن نزدیک است یا نه و یا آن را نزدیک کرده یا نه سخن روشنی ندارند جز آنکه به نحوی رمزگونه هر پیروزی حق بر باطلی بالاخص انقلاب اسلامی ایران را نیز در جهت آن ظهور بیان داشته اند. همچنین در برخی دعاهای خود آرزو کرده اند که این انقلاب به انقلاب نهایی مستضعفین جهان به رهبری امام عصر(عج) منجر شود.(پورتال امام خمینی)
امام خمینی (ره) در بسیاری از سخنان خود، حکومت اسلامی را که خود او آن را به وجود آورده است، چنین توصیف می کند که این حکومت، حکومت امام مهدی (عج) است و او حافظ این دولت است. در اینجا به یک سخن از امام که به روشنی به نقش زمینه سازی این نهضت تصریح دارد اشاره می کنیم:
” این نهضت مقدس برای انقلاب بزرگ مهدی موعود است”. این سخن علاوه بر داشتن تصریح به این موضوع، از آخرین سخنان امام قبل از رحلت ایشان است; از این جهت این سخن از پختگی کامل برای بیان نقش نهضت امام و مسیر حرکت آینده برخوردار است.
انقلاب اسلامی ایران طلایه دار انقلاب حضرت مهدی (عج)
امام در بخشهایی از سخنان خود که به مناسبت ولادت مهدی منتظر (عج) در تاریخ چهارده شعبان 1408 (دو ماه و نیم پیش از رحلت خود) ایراد کرده اند، می فرمایند:
سلام و درود به پیشگاه مقدس مولود نیمه شعبان و آخرین ذخیره امامت (بقیة الله ارواحنا فداه) و یگانه دادگستر ابدی و بزرگ پرچمدار رهایی انسان از قیود ظلم و ستم استکبار، سلام بر او، سلام بر منتظران واقعی او، سلام بر غیبت و ظهور او و سلام بر آنان که ظهورش را با حقیقت درک می کنند و از جام هدایت و معرفت او لبریز می شوند.
و سلام بر ملت بزرگ ایران که با فداکاری و ایثار و شهادت راه ظهورش را هموار می کنند…
مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست، انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت (ارواحنا فداه) است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهاد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار داد… باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنماید، ولی این به آن معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منصرف کند. (18)
با توجه به سخنان امام خمینی و تصریح ایشان بر نقش زمینه ساز این نهضت برای انقلاب بزرگ مهدی، به چند نکته اشاره می شود:
1- نهضت امام خمینی آغازگر انقلاب بزرگ اسلامی است که دلالت دارد بر استمرار اثرگذاریها و انتشار افکار آن و رشد و گسترش آن در جهان اسلام تا زمانی که امام مهدی (عج) ظهور نماید. البته واقعیت سیاسی معاصر جهان نیز این حقیقت را تایید می کند; زیرا جهان شاهد انتشار و رشد افکار امام خمینی در کشورهای مختلف اسلامی است که به بیداری عمومی جهان اسلام که خواهان اجرای احکام اسلام هستند انجامیده است.
2- انقلاب امام خمینی جدا از انقلاب بزرگ مهدوی نیست، بلکه بخشی از آن است و همان هدفهای استراتژیک آن را در باره برپایی حکومت جهانی اسلام دنبال می کند; پس پرچم یکی است که خود امام مهدی (عج) آن را بر دوش می کشد.
آنچه که این نهضت را از دایره افراد و مصادیق پرچمهایی که قبل از ظهور مهدی (عج) برداشته می شوند، (قیامهایی که قبل از ظهور او (عج) به وجود می آیند) خارج می کند و بعضی از احادیث شریفه با صراحت دلالت دارند که پرچمداران این پرچمها طاغوتند (و چنین قیام کنندگانی با طاغوت بیعت کرده اند و به فرمان او جنگ می کنند)، مقصود آن حرکتهای انقلابی است که مستقل و جدا از حرکت مهدوی باشد و در راهی که خود امام مهدی (عج) آن را ترسیم کرده است، حرکت نکند، یعنی بر پایه تمسک به ولایت امام زمان (عج) استوار نباشد و برای زمینه سازی ظهور آن بزرگوار تلاش و فعالیت نکند.
تصدیق این احادیث شریفه توسط خط سیر انقلاب امام خمینی (ره)
3- قیام امام خمینی به طور عملی زمینه ساز انقلاب بزرگ مهدوی است این مساله را با توجه به متناسب بودن دستاوردهای این انقلاب، با هدفهای انقلاب امام مهدی (عج) استدلال می کنیم و این استدلال نقش مهمی در اثبات صحت این احادیث دارد با توجه به اینکه احادیث از سرچشمه های وحی صادر شده است، حتی اگر سندهای آنها مورد خدشه باشد; آنچه که نهضت امام خمینی به وجود آورده، با آنچه این اخبار از آن خبر داده تطبیق می کند. هر چند این اخبار بیش از هزار سال پیش از وقوع این نهضت صادر شده است، یعنی در زمانی که اوضاع آن روز طوری نبوده که حتی اشاره ای بر آنچه که این احادیث از آن خبر می دهند، (مثل نقش ایران در زمینه سازی برای ظهور امام مهدی موعود (عج » وجود داشته باشد و این ثابت می کند که آنچه از اخبار وارد شده، اخباری غیبی است که صدور آن جز از سرچشمه وحی، یا از کسی که از اخبار غیبی آگاه است، ممکن نیست.
هدفهای انقلاب مهدی (عج) و دستاوردهای انقلاب امام خمینی
در ابتدا باید هدفهای انقلاب مهدوی و آنچه را که خدا با دست ولی خود (عج) انجام خواهد داد، بشناسیم; سپس چیزهایی را که نهضت امام خمینی به وجود آورده و اثرگذاریهایی که در صحنه عمل داشته است و ارتباط آنها با اهداف انقلاب مهدوی و تناسبی که بین آنها وجود دارد را بشناسیم تا میزان صحت این سخن که نهضت امام خمینی زمینه ساز ظهور حضرت مهدی (عج) است، شناخته شود.
آنچه که خداوند تبارک و تعالی به دست مهدی موعود (عج) به وجود خواهد آورد، از اخبار غیبی است که در آینده محقق خواهد شد; بنابراین، راه شناخت آنها در رجوع به سرچشمه های وحی و تدبر در آیات کریمه و احادیث صحیح نبوی به ویژه روایاتی که مورد اتفاق همه فرق اسلامی است و به دست آوردن اهداف عمومی انقلاب بزرگ مهدوی می باشد. اما آنچه که به قسمت دوم قضیه برمی گردد، اینکه نهضت امام خمینی یک حرکت معاصر است و می توان دستاوردهای سازنده آن را با تامل و دقت در دگرگونیها و تغییراتی که در همه جهان به وجود آورده درک کرد، به طوری که ارزشهای اسلامی را زنده کرد و آثاری در جهان اسلام و غیر آن به جا گذاشت و آثاری نیز از ادامه اثر گذاریهای محسوس آن انتظار می رود.( ر.ک: مجله حضور زمستان 1377، شماره 26، نهضت امام خمینی زمینه ساز ظهور دولت حضرت مهدی (عج) ).
اما در مورد آیت الله خامنه ای نیز زنده بودن ایشان تا ان هنگام قطعی نیست. نزدیک بودن ظهور هم یک امر نسبی است یعنی وقتی از زمان غیبت امام تا الان را بسنجیم میبینیم که نزدیک بودن ظهور ممکن است چند سال دیگر باشد وممکن است چند صد صال دیگر باشد.
اما درباره سید خراسانی :
به نشانه های حتمی، نشانه های قریب (نزدیک به ظهور) نیز گفته می شود؛ چرا که همه آنها در فاصله کمتر از یک سال مانده به ظهور اتفاق می افتند.
حال تطبیق آنچه در علائم ظهور آمده بر اشخاص کار صحیحی به نظر نمی رسد و کسی علم و دانش ان را ندارد؛ خصوصا اگر بنا به احتمال باشد و به صورت قطعی و جزمی نباشد. وجود بعضی از شواهد و قراین، به تنهایی نمی تواند اثبات کننده این گونه تطبیقات باشد .در این راستا برخی مدعی اند مقام معظم رهبری همان سید خراسانی می باشد که دلیل روشن و قطعی برآن وجود ندارد . البته حتمى بودن خروج خراسانى نیز به عنوان نشانه ى ظهور معلوم نیست. افزون بر این در بعضى روایات خراسانى به عنوان ساقط کننده حکومت بنى عباس مطرح شده(بحارالانوار، ج 52، ص 234. ) که در این صورت بر ابومسلم خراسانى تطبیق مى شود. تطبیق خراسانى بر مقام معظم رهبرى شاهد معتبرى ندارد، علاوه بر این که شخصیت خراسانى براى ما معلوم نیست و در بعضى روایات یمانى برتر از آن معرفى شده استبحارالانوار، ج 52، ص 210.
درباره خروج خراسانی آمده است: اندکی پیش از ظهور حضرت، در میان ایرانیان شخصی با عنوان سیدخراسانی ( یا سید حسنی ) ظاهر شده که رهبری سیاسی مردم را به عهده می گیرد و شعیب بن صالح نیز رهبری نظامی را و ایرانیان تحت فرماندهی این دو تن نقش مهمی را در حرکت و قیام آن حضرت ایفا می کنند. سیدخراسانی از ذریه امام مجتبی و امام حسین(ع) است و از او به عنوان هاشمی خراسانی یاد شده و صفات جسمی وی که دارای صورتی نورانی و خالی بر گونه راست و یا دست راست دارد، بیان گشته است.(ر.ک: علی کورانی، عصر ظهور، ص270)
اغلب روایاتی که نام او را برده اند از خراسانی همراه سفیانی یاد کرده اند، امام صادق(ع) فرمود: «خروج سفیانی، خراسانی و یمانی در یک سال و یک ماه و یک روز تحقق می یابد و در بین آنها پرچمی هدایتگرتر از یمانی نیست که او به حق هدایت می کند.»(کتاب الغیبه طوسی، ص446) در برخی روایات، از خراسانی و سفیانی به دو اسب مسابقه تشبیه شده است که خراسانی از مشرق و سفیانی از مغرب به طرف کوفه در حرکت اند.(الغیبه نعمانی، ص259) او نیروهای خود را به سوی عراق اعزام می دارد که سپاهیان سفیانی را شکست می دهند. نسبت ایشان به خراسان، به این معنا نیست که حتما اهل خراسان فعلی باشد، چون در صدر اسلام، خراسان به مشرق زمین اطلاق می شده است(یا شامل بیشتر نواحی ایران بوده ا ست.)
به هر حال ،اگر هم این تطبیق درست باشد ، وظیفه ما در حمایت از رهبری معظم انقلاب و آمادگی برای ظهور و زمینه سازی برای آن چند برابر می شود . باید بدانیم که در زمانی که اراده الهی بر ظهور تعلق گیرد، سیدخراسانی نیز خروج کرده و با توجه به توضیحاتی که در روایات آمده ، به راحتی می توان او را شناسایی کرد. البته چنین نیست که روایات به معرفی کامل او پرداخته باشند، بلکه تنها به بعضی از ویژگی های او اشاره کرده اند
امام خمینی (ره) در بسیاری از سخنان خود، حکومت اسلامی را که خود او آن را به وجود آورده است، چنین توصیف می کند که این حکومت، حکومت امام مهدی (عج) است و او حافظ این دولت است. در اینجا به یک سخن از امام که به روشنی به نقش زمینه سازی این نهضت تصریح دارد اشاره می کنیم:
” این نهضت مقدس برای انقلاب بزرگ مهدی موعود است”. این سخن علاوه بر داشتن تصریح به این موضوع، از آخرین سخنان امام قبل از رحلت ایشان است; از این جهت این سخن از پختگی کامل برای بیان نقش نهضت امام و مسیر حرکت آینده برخوردار است.
انقلاب اسلامی ایران طلایه دار انقلاب حضرت مهدی (عج)
امام در بخشهایی از سخنان خود که به مناسبت ولادت مهدی منتظر (عج) در تاریخ چهارده شعبان 1408 (دو ماه و نیم پیش از رحلت خود) ایراد کرده اند، می فرمایند:
سلام و درود به پیشگاه مقدس مولود نیمه شعبان و آخرین ذخیره امامت (بقیة الله ارواحنا فداه) و یگانه دادگستر ابدی و بزرگ پرچمدار رهایی انسان از قیود ظلم و ستم استکبار، سلام بر او، سلام بر منتظران واقعی او، سلام بر غیبت و ظهور او و سلام بر آنان که ظهورش را با حقیقت درک می کنند و از جام هدایت و معرفت او لبریز می شوند.
و سلام بر ملت بزرگ ایران که با فداکاری و ایثار و شهادت راه ظهورش را هموار می کنند…
مسئولان ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست، انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت (ارواحنا فداه) است که خداوند بر همه مسلمانان و جهانیان منت نهاد و ظهور و فرجش را در عصر حاضر قرار داد… باید دولت جمهوری اسلامی تمامی سعی و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنماید، ولی این به آن معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است منصرف کند. (18)
با توجه به سخنان امام خمینی و تصریح ایشان بر نقش زمینه ساز این نهضت برای انقلاب بزرگ مهدی، به چند نکته اشاره می شود:
1- نهضت امام خمینی آغازگر انقلاب بزرگ اسلامی است که دلالت دارد بر استمرار اثرگذاریها و انتشار افکار آن و رشد و گسترش آن در جهان اسلام تا زمانی که امام مهدی (عج) ظهور نماید. البته واقعیت سیاسی معاصر جهان نیز این حقیقت را تایید می کند; زیرا جهان شاهد انتشار و رشد افکار امام خمینی در کشورهای مختلف اسلامی است که به بیداری عمومی جهان اسلام که خواهان اجرای احکام اسلام هستند انجامیده است.
2- انقلاب امام خمینی جدا از انقلاب بزرگ مهدوی نیست، بلکه بخشی از آن است و همان هدفهای استراتژیک آن را در باره برپایی حکومت جهانی اسلام دنبال می کند; پس پرچم یکی است که خود امام مهدی (عج) آن را بر دوش می کشد.
آنچه که این نهضت را از دایره افراد و مصادیق پرچمهایی که قبل از ظهور مهدی (عج) برداشته می شوند، (قیامهایی که قبل از ظهور او (عج) به وجود می آیند) خارج می کند و بعضی از احادیث شریفه با صراحت دلالت دارند که پرچمداران این پرچمها طاغوتند (و چنین قیام کنندگانی با طاغوت بیعت کرده اند و به فرمان او جنگ می کنند)، مقصود آن حرکتهای انقلابی است که مستقل و جدا از حرکت مهدوی باشد و در راهی که خود امام مهدی (عج) آن را ترسیم کرده است، حرکت نکند، یعنی بر پایه تمسک به ولایت امام زمان (عج) استوار نباشد و برای زمینه سازی ظهور آن بزرگوار تلاش و فعالیت نکند.
تصدیق این احادیث شریفه توسط خط سیر انقلاب امام خمینی (ره)
3- قیام امام خمینی به طور عملی زمینه ساز انقلاب بزرگ مهدوی است این مساله را با توجه به متناسب بودن دستاوردهای این انقلاب، با هدفهای انقلاب امام مهدی (عج) استدلال می کنیم و این استدلال نقش مهمی در اثبات صحت این احادیث دارد با توجه به اینکه احادیث از سرچشمه های وحی صادر شده است، حتی اگر سندهای آنها مورد خدشه باشد; آنچه که نهضت امام خمینی به وجود آورده، با آنچه این اخبار از آن خبر داده تطبیق می کند. هر چند این اخبار بیش از هزار سال پیش از وقوع این نهضت صادر شده است، یعنی در زمانی که اوضاع آن روز طوری نبوده که حتی اشاره ای بر آنچه که این احادیث از آن خبر می دهند، (مثل نقش ایران در زمینه سازی برای ظهور امام مهدی موعود (عج » وجود داشته باشد و این ثابت می کند که آنچه از اخبار وارد شده، اخباری غیبی است که صدور آن جز از سرچشمه وحی، یا از کسی که از اخبار غیبی آگاه است، ممکن نیست.
هدفهای انقلاب مهدی (عج) و دستاوردهای انقلاب امام خمینی
در ابتدا باید هدفهای انقلاب مهدوی و آنچه را که خدا با دست ولی خود (عج) انجام خواهد داد، بشناسیم; سپس چیزهایی را که نهضت امام خمینی به وجود آورده و اثرگذاریهایی که در صحنه عمل داشته است و ارتباط آنها با اهداف انقلاب مهدوی و تناسبی که بین آنها وجود دارد را بشناسیم تا میزان صحت این سخن که نهضت امام خمینی زمینه ساز ظهور حضرت مهدی (عج) است، شناخته شود.
آنچه که خداوند تبارک و تعالی به دست مهدی موعود (عج) به وجود خواهد آورد، از اخبار غیبی است که در آینده محقق خواهد شد; بنابراین، راه شناخت آنها در رجوع به سرچشمه های وحی و تدبر در آیات کریمه و احادیث صحیح نبوی به ویژه روایاتی که مورد اتفاق همه فرق اسلامی است و به دست آوردن اهداف عمومی انقلاب بزرگ مهدوی می باشد. اما آنچه که به قسمت دوم قضیه برمی گردد، اینکه نهضت امام خمینی یک حرکت معاصر است و می توان دستاوردهای سازنده آن را با تامل و دقت در دگرگونیها و تغییراتی که در همه جهان به وجود آورده درک کرد، به طوری که ارزشهای اسلامی را زنده کرد و آثاری در جهان اسلام و غیر آن به جا گذاشت و آثاری نیز از ادامه اثر گذاریهای محسوس آن انتظار می رود.( ر.ک: مجله حضور زمستان 1377، شماره 26، نهضت امام خمینی زمینه ساز ظهور دولت حضرت مهدی (عج) ).
اما در مورد آیت الله خامنه ای نیز زنده بودن ایشان تا ان هنگام قطعی نیست. نزدیک بودن ظهور هم یک امر نسبی است یعنی وقتی از زمان غیبت امام تا الان را بسنجیم میبینیم که نزدیک بودن ظهور ممکن است چند سال دیگر باشد وممکن است چند صد صال دیگر باشد.
اما درباره سید خراسانی :
به نشانه های حتمی، نشانه های قریب (نزدیک به ظهور) نیز گفته می شود؛ چرا که همه آنها در فاصله کمتر از یک سال مانده به ظهور اتفاق می افتند.
حال تطبیق آنچه در علائم ظهور آمده بر اشخاص کار صحیحی به نظر نمی رسد و کسی علم و دانش ان را ندارد؛ خصوصا اگر بنا به احتمال باشد و به صورت قطعی و جزمی نباشد. وجود بعضی از شواهد و قراین، به تنهایی نمی تواند اثبات کننده این گونه تطبیقات باشد .در این راستا برخی مدعی اند مقام معظم رهبری همان سید خراسانی می باشد که دلیل روشن و قطعی برآن وجود ندارد . البته حتمى بودن خروج خراسانى نیز به عنوان نشانه ى ظهور معلوم نیست. افزون بر این در بعضى روایات خراسانى به عنوان ساقط کننده حکومت بنى عباس مطرح شده(بحارالانوار، ج 52، ص 234. ) که در این صورت بر ابومسلم خراسانى تطبیق مى شود. تطبیق خراسانى بر مقام معظم رهبرى شاهد معتبرى ندارد، علاوه بر این که شخصیت خراسانى براى ما معلوم نیست و در بعضى روایات یمانى برتر از آن معرفى شده استبحارالانوار، ج 52، ص 210.
درباره خروج خراسانی آمده است: اندکی پیش از ظهور حضرت، در میان ایرانیان شخصی با عنوان سیدخراسانی ( یا سید حسنی ) ظاهر شده که رهبری سیاسی مردم را به عهده می گیرد و شعیب بن صالح نیز رهبری نظامی را و ایرانیان تحت فرماندهی این دو تن نقش مهمی را در حرکت و قیام آن حضرت ایفا می کنند. سیدخراسانی از ذریه امام مجتبی و امام حسین(ع) است و از او به عنوان هاشمی خراسانی یاد شده و صفات جسمی وی که دارای صورتی نورانی و خالی بر گونه راست و یا دست راست دارد، بیان گشته است.(ر.ک: علی کورانی، عصر ظهور، ص270)
اغلب روایاتی که نام او را برده اند از خراسانی همراه سفیانی یاد کرده اند، امام صادق(ع) فرمود: «خروج سفیانی، خراسانی و یمانی در یک سال و یک ماه و یک روز تحقق می یابد و در بین آنها پرچمی هدایتگرتر از یمانی نیست که او به حق هدایت می کند.»(کتاب الغیبه طوسی، ص446) در برخی روایات، از خراسانی و سفیانی به دو اسب مسابقه تشبیه شده است که خراسانی از مشرق و سفیانی از مغرب به طرف کوفه در حرکت اند.(الغیبه نعمانی، ص259) او نیروهای خود را به سوی عراق اعزام می دارد که سپاهیان سفیانی را شکست می دهند. نسبت ایشان به خراسان، به این معنا نیست که حتما اهل خراسان فعلی باشد، چون در صدر اسلام، خراسان به مشرق زمین اطلاق می شده است(یا شامل بیشتر نواحی ایران بوده ا ست.)
به هر حال ،اگر هم این تطبیق درست باشد ، وظیفه ما در حمایت از رهبری معظم انقلاب و آمادگی برای ظهور و زمینه سازی برای آن چند برابر می شود . باید بدانیم که در زمانی که اراده الهی بر ظهور تعلق گیرد، سیدخراسانی نیز خروج کرده و با توجه به توضیحاتی که در روایات آمده ، به راحتی می توان او را شناسایی کرد. البته چنین نیست که روایات به معرفی کامل او پرداخته باشند، بلکه تنها به بعضی از ویژگی های او اشاره کرده اند