خانه » همه » مذهبی » آیه تطهیر و چهاده معصوم

دانلود کتاب های امتحان شده

آیه تطهیر و چهاده معصوم

حصر در آیه تطهیر اضافى است نه حقیقى. حصر اضافى نسبت به عده اى خاص است و مطلق نمى باشد. در مورد آیه تطهیر، حصر به لحاظ همسران و دیگران است؛ یعنى این پنج تن ـ نه همسران ـ مشمول آیه تطهیرند و این منافات ندارد با این که افرادى از قبیل همین پنج تن مشمول آیه تطهیر باشند؛ همان گونه که پیامبر(صلى الله علیه وآله) کلمه اهل بیت را در حدیث ثقلین به طور عموم به کار برده است.
ثانیاً: در زمان نزول آیه، از چهارده معصوم همین پنج تن بیشتر نبودند و پیامبر(صلى الله علیه وآله) کسا را روى خود و آنان انداخته، آیه نازل شد که طبیعتاً خطاب به آنان بود. اگرچه منافاتى ندارد، شامل افرادى مثل آنان نیز بشود؛ خصوصاً آن که حکم در آیه بر عنوان «اهل بیت» آمده است و از آنجا که در هر زمان احتیاج به امام معصومى است، لذا افراد دیگرى نیز که عنوان اهل بیت بر آنان صادق است، مشمول آیه تطهیرند.
ثالثاً: روایات فراوانى از طرق شیعه و سنى از پیامبر(صلى الله علیه وآله) وارد شده که امامان بعد از من، دوازده نفرند و چون امام باید معصوم از هر خطا و گناه باشد،(مراجعه شود: شیعه شناسى و پاسخ به شبهات، على اصغر رضوانى) پس باید سایر امامان نیز معصوم باشند.
رابعاً: براى اثبات عصمت سایر امامان(علیهم السلام)، اثبات عصمت یکى از آنان کافى است؛ زیرا به طور قطع هر یک از امامان بر امام بعد خود وصیت کرده و او را امام معصوم بعد از خود معرفى کرده است؛ و چون با آیه تطهیر عصمت امام على(علیه السلام) و امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) را ثابت کردیم اگر اینان بر امام بعد از خود تصریح کردند عصمت او نیز با این نصّ ثابت خواهد شد.( گردآوری از کتاب: امام شناسی در قرآن وپاسخ به شبهات ،علی اصغر رضوانی، مسجد مقدس جمکران، قم، 1385 ه.ش، ج 1، ص 385(
خامسا: بر اساس روایات، چهارده معصوم ـ علیهم السّلام ـ همه یک نور هستند و امتیازی به یکدیگر ندارند،(بحارالانوار ، ج 25، ص 1 و ج36، ص 280) لذا وقتی می گوییم آیه تطهیر در شان اهل بیت نازل شده است به این معنی است که در شان تمام چهارده معصوم علیهم السلام نازل شده است.
به این مطلب امام سجاد علیه السلام در روایتی اشاره فرموده است:
نقل شده وقتی اسراء را به شام می‌برند، برخی به اسراء طعنه می‌زنند. پیرمردی می‌گوید شما از اسرای کدام قبیله خارجی هستید. امام سجاد (علیه السلام) می‌فرماید: آیا قرآن خوانده‌اید؟ گفت: بله. فرمود: آیا آیه شریفه:
إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا (سوره احزاب/آیه33)
را خوانده‌اید؟ گفت: بله، ولی به شما چه ربطی دارد؟! مگر شما اهل بیت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) هستید؟ امام سجاد (علیه السلام) فرمود: اهل بیت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ما هستیم و این آیه در شأن ما نازل شده است.( احتجاج، طبرسى، ص 157؛ نیز می‌توانید در این زمینه به تفاسیر ابن کثیر و الدر المنثور و طبری، ذیل این آیه شریفه را ملاحظه کنید)

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها