خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی خواستار رفع محدودیت‌های فروش آنلاین دارو از رییس‌جمهور شد

دانلود کتاب های امتحان شده

اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی خواستار رفع محدودیت‌های فروش آنلاین دارو از رییس‌جمهور شد

جدال استارتاپ‌ها با وزارت بهداشت برای فعالیت آنلاین همچنان ادامه دارد. در اتفاق جدیدی، سخنگوی سازمان غذا و دارو، فروش مکمل‌ها و داروهای بدون نسخه در دیجی‌کالا را غیر مجاز اعلام کرد. کیانوش جهانپور در توییتی نوشت:

این موضوع با واکنش مدیرعامل دیجی‌کالا همراه شد. حمید محمدی در پاسخ به این توییت نوشت:

داروخانه‌هایی که مجوز داروخانه آنلاین دارند، این اقلام را در دیجی‌کالا تحت ضوابط سازمان غذاودارو و رعایت تمام استاندارهایی که وجود دارد به فروش برسانند و خودشان هم برای مشتریان ارسال کنند. شما بگویید اشکال این روش چیه؟

این مدل عرضه با اصول مورد نظر سازمان غذاودارو منافاتی ندارد اگرچه به زحمت تدوین دستورالعمل‌های جدید و به‌روز منطبق بر تحولات فناورانه نیاز دارد. مقاومت سرسختانه سازمان غذاودارو در مقابل تحول دیجیتال اعجاب‌انگیز است! منافع قشری خاص رو با سلامت مردم گره نزنیم.

در واقع دیجی‌کالا، از بهمن ۹۹ داروخانه‌های آنلاین دارای مجوز را در پلتفرم خود معرفی می‌کند، یعنی براساس چارچوب دستورالعمل‌های موجود. بااین‌حال محمدی می‌گوید برخی از داروخانه‌ها اطلاع داده‌اند فشارهایی از طرف سازمان‌های مرتبط، آن‌ها را مجبور به قطع همکاری با دیجی‌کالا کرده است. پیش از این هم، وزارت بهداشت مانع از استارتاپ‌ها درخصوص تست کرونا و مشاوره آنلاین شده بود.

در این خصوص، امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات هم در توییتی نوشت: «… چند سال است که قرار است یک آیین‌نامه فعالیت استارت‌آپی درآورند ولی فقط درخواست فیلتر و نامه ممنوعیت و توییت ضدنوآوری تولید کرده‌اند.»

پس از واکنش‌های بسیار به توییت سخنگوی سازمان غذا و دارو، اکنون اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی که مجوز پلتفرم‌های حوزه سلامت را اعطا می‌کند، نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشته و متن کامل آن را منتشر کرده است. به گزارش روابط‌عمومی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی، استارتاپ‌ها با هوشمندسازی خدمات مورد نیاز مردم به یکی از قهرمان‌های اصلی مبارزه با بیماری کرونا در کشورمان تبدیل شدند و توانستند تأثیر چشمگیری در کاهش رفت‌وآمدهای غیرضروری در حوزه‌های مختلف از آموزش گرفته تا تأمین مایحتاج ضروری ایجاد کنند. این اتحادیه همچنین به نقش استارتاپ‌ها در بخش تأمین محصولات دارویی و داروهای OTC (بدون نیاز به نسخه) و اقلام بهداشتی اشاره کرده که مراجعات حضوری به یکی از پرریسک‌ترین نقاط آلوده به ویروس را ساماندهی کردند.

اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی بر اساس مطالعات دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه واشنگتن می‌گوید کار در داروخانه به‌عنوان دومین شغل پرخطر در زمان کرونا شناخته شده ‌است. درادامه به توجه خاص رئیس‌جمهور به فعالیت استارتاپ‌ها در دوران همه‌گیری کرونا و همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره شده است. در این بخش از نامه اتحادیه آمده:

سال ۱۴۰۰ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری شد و ایشان در یکی از سخنرانی‌های مهم سال ۹۹ خود به اقدامات صورت‌گرفته از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سلامت، خاصه در دوران کرونا اشاره کردند و خواستار کمک به تداوم فعالیت این بخش شدند.

اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی درادامه می‌گوید استارتاپ‌های فعال در ارسال محصولات بهداشتی و دارویی دارای مجوز فعالیت از اتحادیه کسب‌و‌کارهای مجازی به‌عنوان تنها نهاد قانونی در این حوزه هستند؛ بااین‌حال با برخی دستورالعمل‌ها و ضوابط قدیمی و به‌روزنشده توسط سازمان غذاودارو مواجه شده‌اند که اجازه هرگونه فعالیتی را از آن‌ها سلب کرده؛ به‌علاوه، رایزنی‌ها و گفت‌وگوهای فراوان با این سازمان به نتیجه‌ای نرسیده است. اتحادیه در همین زمینه به تشکیل جلسه کمیته حمایت از کسب‌وکار (کمیته ماده ۱۲ قانون احکام دائمی) با مشارکت معاونت حقوقی ریاست جمهوری و نهادهای ذی‌ربط دیگر اشاره می‌کند که خواستار بازنگری یا طراحی ضوابط مربوطه از سازمان غذا و دارو شده و سازمان مربوطه از درخواست این کمیته نیز تا امروز استنکاف کرده است.

اتحادیه اشاره می‌کند که این موضوع یک ظن را بر این مبنی تقویت می‌کند که «اراده‌ی محکمی در مقابل هرگونه تحول دیجیتال در عرضه محصولات بهداشتی و دارویی وجود دارد و سلامت مردم قربانی منافع صنفی گروه خاصی از جامعه شده است.»

اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی بر اساس همین مشکلات از رئیس‌جمهور درخواست دستور رفع محدودیت‌ها را کرده و تأکید داشته که خدمت‌رسانی این حوزه در بستری کاملا شفاف انجام خواهد شد. درادامه نامه می‌خوانیم:

با تکیه بر خدمات این بخش می‌توان حضور فیزیکی در داروخانه‌ها را به حداقل رساند و دغدغه مردم را در تأمین محصولات بهداشتی و دارویی مرتفع کرد. پلتفرم‌های ارسال محصولات داروخانه‌ای، فروشنده دارو نیستند، بلکه اقلام بهداشتی و دارویی‌ را با همکاری داروخانه‌ها به‌طور مستقیم و با نظارت مسئولان فنی از خود داروخانه به دست متقاضی می‌رسانند. تلاش این پلتفرم‌ها بر این است که فرایند ارسال محصولات بهداشتی و دارویی را به‌گونه‌ای انجام دهند تا نگرانی‌های سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت به حداقل برسد و در عین حال در پیک چهارم کرونا سهم موثری در کاهش رفت‌وآمدهای غیرضروری و حفظ جان میلیون‌ها انسان داشته باشند.

با امید که در این بزنگاه تاریخی بیش‌ازپیش شاهد همراهی و همدلی با استارتاپ‌های خدمت‌رسان به مردم باشیم.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها