بسیاری از نرم‌افزارها و برنامه‌های مختلف موجود در ویندوز را می‌توان مستقیماًً از طریق ابزار Run ویندوز اجرا کرد. به عنوان مثال برای دسترسی به نرم‌افزار Mozilla Firefox می‌توان عبارت firefox را در Run وارد کرد. اما کلیه نرم‌افزارها و برنامه‌های موجود در ویندوز چنین خاصیتی را ندارند. در این ترفند قصد داریم نحوه‌ی ایجاد دستورات سفارشی مخصوص Run جهت اجرای برنامه‌های مورد علاقه را بازگو کنیم. این ترفند بر روی کلیه‌ی نسخه‌های ویندوز امکان‌پذیر است.

بدین منظور (ترفندستان) در صورتی که Shortcut نرم‌افزار مورد نظر شما در صفحه‌ی دسکتاپ موجود است، کافی است ابتدا بر روی شورتکات آن در صفحه‌ی دسکتاپ راست‌کلیک کرده و Copy را انتخاب کنید.
اکنون در Computer به پوشه‌ی زیر مراجعه کنید.

C:Windows
سپس شورتکاتی که کپی کرده بودید را در این پوشه Paste کنید.
حالا نام این شورتکات، دستور شما جهت اجرا در Run خواهد بود. به عنوان مثال اگر نام شورتکات KMPlayer است، با وارد کردن KMPlayer در Run می‌توانید آن را اجرا کنید. هم‌چنین در صورت تمایل می‌توانید با راست‌کلیک بر روی فایل شورتکات و انتخاب Rename، نام شورتکات (در اصل همان دستور) را تغییر دهید.

اما در صورتی که شورتکات برنامه بر روی صفحه‌ی دسکتاپ موجود نیست، ابتدا در فضای خالی از صفحه دسکتاپ راست‌کلیک کرده و New > Shortcut را انتخاب کنید.
در پنجره‌ی باز شده بر روی دکمه‌ی Browse کلیک کنید و فایل اجرایی برنامه‌ی مورد نظر خود را انتخاب کرده و OK کنید.
پس از کلیک بر روی دکمه‌ی Next، عنوان شورتکات که همان دستور است را وارد کنید و روی دکمه‌ی Finish کلیک کنید.
اکنون بر روی این شورتکات تازه ساخته شده راست‌کلیک کرده و Cut را انتخاب کنید. سپس به پوشه‌ی C:\Windows رفته و این شورتکات را در آنجا Paste کنید.
سپس می‌توانید نام این شورتکات را در Run به عنوان یک دستور جهت اجرای برنامه وارد کنید.

برای دسترسی به Run می‌توانید از کلیدهای ترکیبی Win+R استفاده کنید.