خانه » همه » خبر » ادعاها درباره صادقانه نبودن «شب‌های مافیا» صحت دارد؟!

دانلود کتاب های امتحان شده

ادعاها درباره صادقانه نبودن «شب‌های مافیا» صحت دارد؟!

در سری جدید «شب‌های مافیا» یک کارگردان، یک خواننده، یکی از داوران سابق مسابقه «عصر جدید» و چند بازیگر، با یکدیگر رقابت کردند و توانایی خود در متقاعد کردن دیگران را به چالش کشیدند.

مسابقه «شب‌های مافیا» پس از وقفه‌ای چندماهه، در سری چهارم میزبان علی اوجی، علیرضا خمسه، سیامک صفری، منوچهر هادی، ایمان صفا، مهران رجبی، رامین راستاد، علیرضا اوسیوند، کاوه سماک‌باشی، وحید آقاپور، معین زندی و سیدبشیر حسینی بود. محمدرضا علیمردانی نیز به عنوان گرداننده بازی مافیا، در سری جدید این مسابقه به جایگاه قبلی‌اش بازگشته است. او در چند فصل‌ جایش را به کامبیز دیرباز داده بود اما در این فصل بار دیگر علیمردانی به عنوان گرداننده بازی مافیا در کنار هنرمندان حضور دارد.

ایمان صفا درباره بازی مافیا می‌گوید: «وقتی در فضای بازی مافیا قرار می‌گیری ناخودآگاه استرسی سراغت می‌آید که نکند هویت مرا تشخیص دهند. بهترین راه برای تشخیص مافیا دقت کردن به حرف‌های آدم‌ها و گرفتن سوتی‌ها و تناقض‌هایشان است. چند تا دوربین دور و بر ماست و اگر برای مثال چشم‌هایم را باز کنم، مردم می‌بینند، پس هیچگاه سابقه خودم را به خاطر بُرد در یک دست بازی مافیا که جایزه‌ مادی یا معنوی هم ندارد، خراب نمی‌کنم. گاهی از این حرص می‌خوردم که برخی ممکن است در بازی خطاهایی کنند که مردم و طرفدارانشان در برابرشان گارد بگیرند.» 

صفا سپس با اشاره به شباهت بازی مافیا به زندگی واقعی، بیان می‌کند: «بازی مافیا، بازی زندگی است. ما گاهی در زندگی‌مان برای پیشبرد اهدافمان دروغ می‌گوییم. من نمی‌گویم درست است اما می‌گوییم و گاهی برای پیشبرد اهدافمان در زندگی شخصی می‌رویم از یک آدم، استعلام خوب یا بد بودن آدم دیگری را می‌گیریم و اینگونه کارآگاه می‌شویم. خیلی وقت‌ها چون حس می‌کنیم که یک آدم مظلوم واقع شده، کمکش می‌کنیم و نجاتش می‌دهیم و دکتر می‌شویم. خیلی وقت‌ها برای اینکه هدفمان را پیش ببریم جلوی هر ضربه‌ای مقاومت می‌کنیم و دوباره سرپا می‌شویم و آنجا نقش جان سخت را بازی می‌کنیم.» 

رامین راستاد هم درباره اینکه چقدر بازی «مافیا» را جدی گرفته است، می‌گوید: «مسابقه را خیلی جدی گرفته‌ام ولی حاضر نیستم برای یک مسابقه و سرگرمی، دوستانم را زیر سوال ببرم یا چیزی بگویم که ناراحت شوند؛ آنقدر برایم ارزش ندارد. اما مساله تقلب برایم مهم است؛ اگر هنرمندی حاضر شود در مسابقه‌ای که برای سرگرمی مردم ساخته می‌شود تقلب کند، باید به حالش گریه کرد.» 

وحید آقاپور درباره میزان جدی بودنش در این مسابقه، می‌گوید: «استراتژی من این است که چیزی را که گفتنش را ضروری بدانم می‌گویم و چیزی که به نظرم ارزش مطرح کردن نداشته باشد را مطرح نمی‌کنم. به همین دلیل آنچه که از من در این مسابقه می شنوید کاملا جدی است و در راستای پیشبرد مسابقه است و به نظرم ضرورت داشته است که بگویم.» 

آقاپور با اعتقاد بر اینکه در مسابقه مافیا حس ششم و استدلال هر دو مهم هستند، در این زمینه ادامه می‌دهد: «استدلال قوی می‌تواند کمک کند و در عین حال حس ششم قوی هم به همان اندازه می‌تواند پیش‌برنده باشد و کمک کند.» 

سعید ابوطالب به عنوان کارگردان مسابقه «شب‌های مافیا»، می‌گوید: «مافیا رئالیتی‌شویی است که از قبل بسترش در جامعه وجود داشت و یک بازی دورهمی بود که در کافی‌شاپ‌ها و در جمع‌های خانوادگی و دوستانه بازی می‌شد. بنابراین ما خودمان را به مخاطب نزدیک کردیم و سعی کردیم چیزی را که مخاطب بازی می‌کند و دوست دارد، تصویری کنیم.» 

کارگردان «شب‌های مافیا» در پاسخ به این پرسش که انتخاب بازیکنان در مسابقه «شب‌های مافیا» براساس چه مولفه‌هایی صورت می‌گیرد و آیا اسپانسر در انتخاب‌ها دخالت دارد، تشریح می‌کند: «در هر پروژه‌ای برای انتخاب بازیگر مولفه‌های زیادی وجود دارد. یکی این است که آن بازیگر به این نوع برنامه‌سازی علاقه‌مند باشد و دعوت ما را بپذیرد. نکته مهم‌تر این است که بتواند بازی مافیا را یاد بگیرد و بازی کند. ما برخی از بازیگران مطرح را دعوت می‌کنیم و بعد از اینکه در تمرینات شرکت می‌کنند، می‌گویند کار ما نیست. بعد باید ببینیم بازیگران فرصت دارند در برنامه حاضر شوند یا نه؛ توافق مالی با بازیگر هم مطرح است. مشخصا اسپانسر در انتخاب بازیگر دخالت نمی‌کند. اگرچه شرکت فیلیمو به عنوان سفارش‌دهنده پیشنهاداتش را می‌دهد و با هم تعامل می‌کنیم و به یکسری اسم می‌رسیم. بازیگرانی که دعوت کردیم و تشریف نیاوردند زیاد هستند و بازیگرانی هم خودشان مایلند در این مجموعه شرکت کنند ولی ما احساس می‌کنیم که نمی‌توانند به «شب‌های مافیا» کمکی کنند و دعوتشان نمی‌کنیم. به هر حال «شب‌های مافیا» از تلویزیون پخش نمی‌شود و در بخش خصوصی پخش می‌شود، بنابراین هزینه‌بر است و باید به معادلات اقتصادی‌اش هم فکر کنیم.» 

او با بیان این که همیشه از حاشیه در برنامه‌سازی دوری کرده است، در این زمینه عنوان می‌کند: «در مجموعه «شب‌های مافیا» ما از حاشیه‌سازی پرهیز می‌کنیم و سعی می‌کنیم همه اتفاقات حرفه‌ای و بدون حاشیه انجام شود. در این خصوص، هم بازیگران و هم عوامل پشت دوربین کمک می‌کنند که اتفاق غیرعرفی نیفتد و حاشیه‌سازی نشود که به کار آسیب نزند.» 

این مستندساز در ادامه گفت‌وگو در پاسخ به پرسشی درباره مطالبی که مبنی بر واقعی اجرا نشدن مسابقه مافیا توسط بازیگران و یا احتمال تقلب در این برنامه عنوان می‌شود، تصریح می‌کند: «خیلی‌ از بازیگران قبل از اینکه جلوی دوربین بیایند، در جلسات متعدد تمرینی ما شرکت می‌کنند. طبیعتا برخی نیز ممکن است مایل باشند که جلوی دوربین به آن‌ها کمک شود و این انتظار را از گروه کارگردانی دارند ولی همه جذابیت این رئالیتی‌شو این است که آنچه که جلوی دوربین اتفاق می‌افتد شفاف و صادقانه باشد؛ بنابراین، علی رغم اینکه خود من یکی دو بار شنیدم برخی از افراد ادعایی درباره صادقانه نبودن «شب‌های مافیا» دارند، هر بازیگری که در رئالیتی‌شوهای ما شرکت کند حتما روی این موضع صحه می‌گذارد که آنچه جلوی دوربین می‌بینید، یک اتفاق کاملا واقعی است. همچنان که به واقعی بودن این ژانر اصرار دارم، دقت می‌کنم که همه چیز رئال و واقعی باشد؛ بنابراین مطمئن باشید در برنامه «شب‌های مافیا»، هیچ اتفاق غیرصادقانه و غیرشفافی رخ نمی‌دهد.» 

مجموعه رئالیتی‌شوی «شب‌های مافیا» ساخته سعید ابوطالب، نخستین بار در آبان‌ماه ۱۳۹۹ در بستر شبکه نمایش خانگی پخش شد. ابوطالب پیش از این نیز در حوزه ساخت رئالیتی‌شو فعال بوده است. «رالی ایرانی» و «شام ایرانی» از رئالیتی‌شوهایی هستند که ابوطالب با استفاده از چهره‌های شناخته شده روانه بازار نمایش خانگی کرده است. او این روزها در فکر ساخت مسابقه‌ای جدید با نام «ارتش سری» است.

۲۵۹۲۵۹

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها