خانه » همه » مذهبی » اسلام و ایمان فاطمه بنت اسد مادر علی‌‌‌بن ابی‌طالب(ع)

دانلود کتاب های امتحان شده

اسلام و ایمان فاطمه بنت اسد مادر علی‌‌‌بن ابی‌طالب(ع)

پاسخ کوتاه :
چنین روایاتی در کتابهای بحار مجلسی و مناقب ابن شهر آشوب وجود دارد اما در هیچ کدام اشاره به اسلام و شهادتین وجود ندارد .اما صحت یا عدم صحت این روایات احتیاج به بحث های تخصصی دارد .
علاوه بر این که خاندان پیامبر ( عبدالله و ابوطالب و عبدالمطلب ) قبل از اسلام موحد و مومن و پیرو ابراهیم حنیف بودند .
ضمن اینکه شهادت در آن زمان مراد چیزی غیر از شهادت پس از بعثت پیامبر اسلام(ص) است.
توضیح بیشتر :
1- «فاطمه بنت اسد» همسر ابوطالب و مادر امام علی علیه السلام است.
او پیامبر اسلام را فرزند خود می خواند چرا که پس از مرگ عبدالمطلب در کودکی پیامبر، ابوطالب سرپرستی او را بر عهده گرفت.
در حالی که عبدالمطلب آثار مرگ و سفر به سوی آخرت را در خود مشاهده می‌‌کرد روزی فرزندان خود را نزد خود خوانده و به آن‌ها گفت کدامیک از شما از محمد کفالت و سرپرستی می‌‌کنید؟ جواب دادند: «محمد خودش از ما داناتر است، هر کس را که می‌‌خواهد انتخاب نماید، محمد نگاهی به صورت آن‌ها کرد و به ابوطالب اشاره نمود»
محمد(صلی الله علیه وآله) شش یا هشت ساله بود که عبدالمطلب از دنیا رفت و ابوطالب سرپرستی او را به عهده گرفت. فاطمه بنت اسد در حق رسول صلی الله علیه و آله مادری می‌‌کرد و از هر جهت او را بر فرزندان خود مقدم می‌داشت
آن بانوی بزرگوار در سال سوم و یا چهارم پس از هجرت و در سن 65 سالگی، وفات نمود. امام جعفرصادق علیه السلام فرموده است: امیرالمومنین(ع) وفات مادر را به اطلاع رسول گرامی اسلام(ص) رسانید. پیامبر ضمن تکرار مادرم مادرم برجنازه او حاضر شد. دستور داد او را غسل دادند و پس از آن یکی از پیراهن های خود را به زنان حاضر داد تا بعنوان کفن بر تن وی نمایند. سپس جنازه را بر دوش خود گرفت و راهی قبرستان بقیع شد برای او قبری آماده کردند، پیامبر ابتدا داخل قبر شد و سپس بیرون آمد تا او را بخاک بسپارند. حاضران شنیدند که چند بار دعا کرد و گفت: لااله الا الله، خدایا او را به تو سپردم. در کتاب علل الشرایع آمده است که محل دفن آن بانوی بزرگوار در قسمت الروحاء بقیع است جائی که نوادگانش یعنی چهار امام همام(امام مجتبی، امام سجاد، امام باقر و امام صادق علیهم السلام) نیر در آنجا دفن شده اند
سال وفات این بانوی بزرگوار را در سال چهارم هجری بیان کرده‌اند. و در شهر مدینه مدفون گردید. و این که حضرت چند سال در این دنیا زندگی نموده‌اند اختلاف وجود دارد که برخی ۶۰، برخی ۶۵، برخی ۷۰ و… ذکر کرده‌اند. طبق تفحصی که انجام شده آن چه بدست آمد این بود که عمر شریف ایشان حدود ۶۵ سال بوده است.
2- ارادت فاطمه بنت اسد به پیامبر
از فاطمه بنت اسد سلام الله علیها نقل شده است: «ابوطالب توجه خاص ایشان را به من گوشزد کرد و من در جواب گفتم: «توصینی فی ولدی محمد و انّه احبّ الیّ من نفسی و اولادی»؛ سفارش فرزندم محمد صلی الله علیه و آله را به من کنی در حالی که او را از جان خود و فرزندانم بیشتر دوست دارم».
3- غذای بهشتی برای ابوطالب و تولد علی ع
در باره ولادت علی ع از فاطمه بنت اسد و ابوطالب در روایاتی به غذای بهشتی اشاره شده است .
در روایتی آمده ؛ آن هنگام که حضرت ابوطالب (علیه السلام) خبر ولادت امیرالمؤمنین (علیه السلام) را از مثرم راهب شنید به او گفت: من واقعیت سخن تو را باید با برهانی روشن و دلیلی واضح بدانم. مثرم گفت: چه می خواهی که از خداوند برایت بخواهم و هم اکنون به تو عطا کند تا برایت دلیلی باشد؟ حضرت ابوطالب (علیه السلام) فرمود: “هم اکنون غذایی از بهشت می خواهم”
راهب این دعا را کرد و هنوز دعایش تمام نشده بود که طبقی ظاهر شد که در آن از میوه های بهشت بود: رطب، انگور و انار حضرت ابوطالب (علیه السلام) یک انار برداشت و از نزد مثرم بیرون آمد و خوشحال به خانه رسید و آن را میل کرد. از همان میوه بهشتی در صلب مقدس امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) به وجود آمد. مجلسی بحارالانوار، ج 35، ص 11.
درروایت دیگری آمده ؛ روزی فاطمه بنت اسد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم را دید که خرمایی میل می کند که بوی خوش آن از تمام عطرهای مشک و عنبر بالاتر است و آن خرما از نخلی بود که شاخه ای نداشت! فاطمه از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم خرما در خواست کرد و حضرت خرمائی به او داد تا او میل کند فاطمه پس از اینکه آن خرما را خورد خرمایی نیز برای شوهرش ابوطالب (علیه السلام) از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم طلب کرد حضرت برای او هم خرما داد. شب که شد ابوطالب (علیه السلام) بوی خوشی را استشمام کرد که هرگز مانند آن را نبوییده بود. فاطمه که متوجه ابوطالب (علیه السلام) بود خرما را به او نشان داد و او هم میل کرد. و وجود جسمانی امیرالمؤمنین (علیه السلام) از نتیجه آن خرمای بهشتی بوجود آمد. مجلسی بحارالانوار، ج 35، صفحه 36.
روزی فاطمه بنت اسد پیامبر صلی الله علیه واله را دید که خرمایی میل میکند که بوی خوش آن از تمام عطرهای مشک وعنبر بالاتر است وآن خرما از نخلی بود که شاخه ای نداشت !
فاطمه از پیامبر در خواست کرد وحضرت خرمائی به اوداد تا او میل کند فاطمه پس از اینکه آن خرما را خورد خرمایی نیز برای شوهرش ابوطالب علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه واله طلب کرد حضرت برای اوهم خرما داد.شب که شد ابوطالب علیه السلام بوی خوشی را استشمام کرد که هرگز مانند آن را نبوئیده بود .فاطمه که متوجه ابوطالب علیه السلام بود خرما را به او نشان داد و او هم میل کرد .و وجود جسمانی امیرالمومنین علیه السلام از نتیجه آن خرمای بهشتی بوجود آمد. مناقب شهر آشوب ج 1، ص 358.
4- اسلام آوردن و شهادتین فاطمه بنت اسد
در تمام منابع از جناب فاطمه بنت اسد مادر علی ع و مادر پیامبر ( چون پیامبر بعد از از دست دادن پدر و مادر در خردسالی در دامن فاطمه بنت اسد و ابوطالب رشد یافت ) از اولین مسلمانان پس از بعثت و رسالت نام می بردند .
اگر منظور از شهادتین شهادت به پیامبر اسلام باشد که هنوز پیامبر به رسالت مبعوث نشد و اگر منظور ایمان و موحد بودن است که تمام خاندان پیامبر پیرو آیین ابراهیم و موحد بودند گفته می شد شهادتین چنین بود اشهد ان لا اله الله و اشهد ان ابراهیم رسول الله و یا اللهم صل علی ابراهیم و آل ابراهیم .
5- صحت یا عدم صحت چنین روایاتی
صحت یا عدم صحت چنین روایاتی احتیاج به بحث های تخصصی علم رجال و درایه و روایت دارد که از حوصله ما خارج است .
منابع جهت مطالعه بیشتر :
– بحارالانوار، الجامعه لدرراخبارالائمةاالطهار تالیف محمدباقر المجلسی جلد 35 بیروت داراحیاء التراث العربی
– فاطمه بنت أسد علیهاالسلام، بانوان نمونه، مصطفی محمدی اهوازی، قم، انتشارات نورالسجّاد، اسفند ۱۳۷۸،
– ریاحین الشریعه، محمد آخوندی، تألیف ذبیح الله محلاتی، در ترجمه دانشمندان بانوان شیعه بازار سلطانی تهرانی، ج ۳،.
– الصحیح من سیره امام علی، أوالمرتضی من سیره المرتضی، جعفر مرتضی عاملی، ناشر اولاءالمنتظر، ۱۴۳۰ هـ.ق/۱۳۸۸ هـ.ش، دفتر تبلیغات اسلامی،ج 1
– فروغ ولایت، جعفر سبحانی، انتشارات توحید، سال ۱۳۸۰، خلاصه صص ۱۶، ۱۵
– محمد اهوازی، مصطفی، فاطمه بنت أسد علیهاالسلام، بانوان نمونه، قم، انتشارات نورالسجاد، اسفند ۱۳۷۸
– زندگی‌نامه فاطمه بنت اسد (ع) مؤلف: فهیمه حاجیانی ناشر: موعود اسلام. سال چاپ1391

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها