خانه » همه » مذهبی » اهل سنت و غسل جنابت

دانلود کتاب های امتحان شده

اهل سنت و غسل جنابت


اهل سنت و غسل جنابت

۱۳۹۸/۰۹/۲۶


۲۷۰۸۰ بازدید

غسل جنابت در اهل سنت واجب است یا خیر؟

پاسخ اجمالی:غسل جنابت در اهل سنت واجب است.پاسخ تفصیلی:
بر اساس دیدگاه اهل سنت، موجبات غسل شش مورد هستند، هرگاه یکی از موارد زیر روی دهند، غسل واجب می شود:
اول : خروج منی؛ که از دو حالت خارج نیست:
– یا در حالت بیداری خارج می شود.
– یا در حالت خواب خارج می شود.
اگر در حالت بیداری منی خارج شود؛ بشرطی غسل واجب خواهد شد که خروج منی همراه با لذت و شهوت بیرون رود، اما اگر بدون اینحالت باشد؛ مثلا به دلیل بیماری منی بیرون آید، غسل واجب نیست.
و اگر در حالت خواب خارج شود که به آن احتلام گویند، مطلقا غسل واجب می شود، زیرا در حالت خواب ممکن است احساس لذت نکند، بنابراین بودن شهوت و لذت در حالت خواب شرط نیست، و اگر کسی بیدار شد و آثار منی را دید، غسل بر او واجب است هرچند که چیزی بیاد نداشته باشد، ولی اگر اثر منی دیده نشود غسل واجب نخواهد شد، هرچند خواب هم دیده باشد.
دوم : دخول آلت تناسلی مرد به فرج زن – حداقل به اندازه سر آلت تناسلی فرو رود – در اینحالت حتی اگر انزالی هم روی ندهد، غسل بر زن و مرد واجب خواهد شد، به دلیل فرموده پیامبر صلی الله علیه وسلم : «إِذَا جَلَسَ بَیْنَ شُعَبِهَا الْأَرْبَعِ وَمَسَّ الْخِتَانُ الْخِتَانَ فَقَدْ وَجَبَ الْغُسْلُ» مسلم (349).
یعنی : « هرگاه کسی بین اعضای چهارگانه همسرش قرار گرفت (کنایه از جماع و همبستری)، و ختنه گاه آنها با هم برخورد کردند ، غسل واجب می شود». در روایت دیگری افزودند : « وإنْ لمْ یُنْزِلْ ».یعنی : «حتی اگر انزال نشود».
سوم : گروهی از علماء گفتند : هرگاه انسان کافر وارد اسلام شود، بر او واجب است غسل کند، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم به بعضی از کسانی که اسلام می آوردند امر به غسل می کردند، ولی بعضی از اهل علم گفتند : غسل کردن برای او مستحب است نه واجب، زیرا از پیامبر صلی الله علیه وسلم نقل نشده که هر شخصی را به آن امر کرده باشد، بنابراین از جمع بین ادله حکم به استحباب غسل کردن برای چنین کسانی می شود.
چهارم : مرگ، یعنی هر مسلماین فوت کند – بجز شهید میدان نبرد – لازمست قبل از دفنش وی را غسل داد.
پنجم : حیض و قاعدگی زنانه، یعنی پس از پاک شدن بر آنها واجب است غسل کنند.
ششم : نفاس، که عبارتست از : خونریزی بعد از زایمان، و مدت خونریزی متفاوت است، بعد از پاک شدن باید غسل کنند، زیرا پیامبر صلی الله علیه وسلم به فاطمه بنت أبی حبیش فرمودند : «فَإِذَا أَقْبَلَتْ حَیْضَتُکِ فَدَعِی الصَّلاةَ، وَإِذَا أَدْبَرَتْ فَاغْسِلِی عَنْکِ الدَّمَ ثُمَّ صَلِّی». (بخاری:228).
یعنی: هنگامی که روزهای قاعدگی ات فرا رسید، نماز نخوان. و هنگامی که ایام قاعدگی ات به پایان رسید، غسل کن و نماز بخوان».
به نقل از: وبلاگ اختصاصی اهل سنت و جماعت

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها