حتماً تا به حال مشاهده کرده‌اید که پس از روشن کردن کامپیوتر و بوت اولیه سیستم در صورتی که دو ویندوز داشته باشید، منوی انتخاب منوهای ویندوز نمایان می‌شود که در آن یک ویندوز در بالا و نام ویندوز دیگر در پایین قرار دارد و پس از طی 30 ثانیه به طور خودکار به ویندوز اول منتقل می‌شوید. این عمل به صورت پیش‌فرض انجام می‌گیرد، اما ما قصد داریم ترفندی بسیار کارآمد را به شما معرفی کنیم که با استفاده از آن می‌توانید ترتیب چینش ویندوزها و افزایش یا کاهش مدت زمان انتظار برای ورود به ویندوز را از طریق محیط ویندوز XP تغییر دهید.

بدین منظور:
ابتدا بر روی My Computer در دسکتاپ راست‌کلیک کرده و گزینه Properties را انتخاب نمایید.
پس از باز شدن صفحه Advanced،System Properties را انتخاب کرده و در قسمت Startup and recovery دکمه Setting را بزنید.
در پنجره باز شده (ترفندستان) در قسمت System Startup بر روی Edit کلیک کنید. خواهید دید که یک فایل Notepad باز می‌شود.
شما می‌توانید در قسمتی که نام ویندوز نوشته شده چیزی را اضافه یا کلأ عوض کنید.
برای مثال در قسمت Microsoft Windows XP Professional نام 2005 را به آن اضافه کنید که می‌شود Microsoft Windows XP Professional 2005.
هم‌چنین در صفحه Startup and Recovery شما می‌توانید ثانیه ای که کامپیوتر خود به طور پیش‌فرض برای وارد شدن در سیستم عامل انتخاب شده را هم تغییر دهید (که به طور پیش‌فرض 30 ثانیه است).
همین طور در همان صفحه Startup and Recovery با تغییر منوی کشویی Default Operating System می‌توانید ویندوزی را که دوست دارید ابتدا قرار گیرد را مشخص کنید.
با انتخاب دکمه OK و ریست کردن سیستم می‌توانید نتیجه کارتان را مشاهد نمایید.
در پایان به این نکته توجه کنید که این بخش از ویندوز بسیار حساس است، در ویرایش آن دقت کنید و از تایپ بی‌مورد و یا پاک کردن قسمت‌هایی که از آن بی‌اطلاع هستید جداً خودداری کنید.

لازم به ذکر است این اطلاعات در فایل boot.ini که همواره در درایو C قرار دارد ذخیره می‌شود. این فایل Hidden سیستمی است.