خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » با عمل به این استراتژی ها خلاق تر می شوید

دانلود کتاب های امتحان شده

با عمل به این استراتژی ها خلاق تر می شوید

با عمل به این استراتژی ها خلاق تر می شوید

تفکر خلاق و یا خلاقیت در کار لازمه‌ی بسیاری از کسب‌و‌کارهاست که بدون وجود آن، اهداف تعریف شده پیش نخواهد رفت.


با عمل به این استراتژی ها خلاق تر می شوید

خلاقیت، یک مهارت نیست که بتوان با گذراندن دوره‌ای خاص به راحتی به آن دست یافت. امروزه در دنیای کارآفرینی نیاز به تفکر خلاق بیش از پیش حس می‌شود، اما واقعیتی که وجود دارد این است که با مجبور کردن کارمندان به خلاقانه اندیشیدن، اتفاقی نخواهد افتاد و صرفا سایر مهارت‌های کارکردی آنان نیز آسیب خواهد دید. حال سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه می‌توان به تفکر خلاق دست یافت؟با همه این احوال، خلاقیت آنقدرها هم شانسی و غریزی نیست. راه‌هایی وجود دارد که در این راستا به شما کمک می‌کند.

ما در اینجا شمارا را با 5 روشی که می‌تواند قدرت خلاقیت شما را بالا ببرد آشنا می‌کنیم تا با اجرای آنها بتوانید ایده‌های رنگارنگ و متنوعی که به ذهنتان می‌رسد را پرورش دهید.

محیط خود را غنی کنید

محیط اطراف می‌تواند منبع الهام قدرتمندی باشد، بنابراین باید آن را به دقت انتخاب کنید. کلمه غنی بنا به دلیلی در این عبارت معنای مبهمی دارد. اینکه چطور می‌توانید محیط اطراف خود را غنی کنید موضوعی است که به اولویت‌های شخصی و توانایی‌های تدارکاتی شما بستگی دارد. با پر کردن هسته‌ی محیط دفتری خود با اشیا و منابع و حتی افرادی که به شما کمک می‌کنند خلاقانه فکر کنید آغاز کنید. به عنوان مثال، روی میز خود اسباب‌بازی‌ها، پازل‌ها و بازی‌هایی بچینید که وقتی با یک مشکل بزرگ روبه‌رو می‌شوید با آن‌ها ور بروید یا افراد بااستعدادی را به صورت خاص استخدام کنید تا با آنها وارد گفتگو شوید و از نقطه نظرات متفاوت آگاه شوید. همچنین ایده‌ی خوبی است اگر در محیط‌های مختلف کار کنید و دفاتر، میز و یا حتی شهرهای جدید را برای رسیدن به دیدگاه‌های مختلف امتحان کنید. به این ترتیب، مهم نیست به کجا نگاه می‌کنید؛ هر جا را که نگاه کنید چیز جدیدی پیدا خواهید کرد و آن چیز جدید می‌تواند جرقه‌ی موفقیت بزرگ بعدی شما باشد.

اجازه بدهید ایده‌ها جریان پیدا کنند

یکی از بزرگترین چالش‌هایی که در تفکر خلاق با آن مواجه می‌شویم این است که اجازه بدهیم این ایده‌ها به منصه‌ی ظهور برسند. اکثر ما تمام مدت در حال رسیدن به ایده‌های خلاقانه هستیم، اما به دلیل بی‌توجهی یا عملی نبودن از کنار آنها می‌گذریم. در طول زمان، به این فیلتر عادت می‌کنید و تمام ایده‌هایتان را به دلیل این تصور غلط که این ایده‌ها بی‌ربط هستند دفن می‌کنید. بنابراین وظیفه‌ی شما این است که متفکر خلاق بهتری بشوید تا این فیلتر از بین برود. اجازه بدهید دائما ایده‌هایتان جریان داشته باشد. هر وقت به چیز جدیدی فکر می‌کنید، بدون توجه به اینکه چیز کوچک یا بی‌اهمیتی است آن را یادداشت کنید. به این ترتیب در نهایت، شما لیست گسترده‌ای از ایده‌های بالقوه دارید که می‌توانید آنها را کشف کنید. بسیاری از این ایده‌ها دست آخر دور ریخته می‌شوند، اما آنهایی که باقی می‌مانند می‌توانند نقاط جهش درخشانی باشند.

با عمل به این استراتژی ها خلاق تر می شوید

همه جا به دنبال الهام گرفتن باشید

این نکته‌ای است که به آسانی مورد غلفت قرار می‌گیرد، اما در عین حال یکی از عملی‌ترین نکته‌ها است. اکثر کارآفرینان تنها زمانی برای تفکر خلاق وقت می‌گذارند که با مشکلی روبه‌رو باشند یا زمان اضافی برای ایده‌پردازی داشته باشند. در نهایت آنها تنها در دفترشان و یا به ندرت در خانه به آن می‌پردازند. شما نباید در این چاله بیفتید، بلکه باید همه جا به دنبال الهام باشید؛ رفتار مردم با یکدیگر را در فرودگاه بررسی کنید، از زیبایی یک پارک شگفت‌زده شوید. همه‌ی این لحظات کوچک می‌توانند نگاهی جدید و یا جرقه‌ای از الهام در شما ایجاد کنند، آن هم درست زمانی که بیشتر از همه به آنها احتیاج دارید.

«تداعی کلمات» بازی کنید

بعضی از بهترین ایده‌ها، ناگهان ایجاد نمی‌شوند، بلکه از دو ایده‌ی مستقل که همین حالا هم وجود دارند به وجود می‌آیند. این ایده‌ها برخی اوقات به طور تصادفی توسط اتفاقاتی غیرمنتظره به هم متصل می‌شوند. شما می‌توانید این اتفاقات را با بازی تداعی کلمات شبیه‌سازی کنید. به عنوان مثال، لیستی از کلماتی تهیه کنید که هر کلمه با حرف آخر کلمه‌ی قبلی شروع شود یا حتی تنها با نوشتن کلمات اتفاقی‌ای که به ذهنتان می‌آید شروع کنید. اکثر این لیست‌‌ها عجیب به نظر خواهند رسید و حتی ممکن است باعث خنده هم بشوند، اما شما هرگز نمی‌دانید چه زمانی ممکن است ترکیب درستی از ایده‌ها که باعث مسیر جدیدی در تفکر می‌شوند، از راه برسند.

مطالعه کنید

این ممکن است برای شما ساده یا واضح و یا غیرعملی به نظر برسد، اما به شما قول می‌دهم، هرچه بیشتر مطالعه کنید بیشتر می‌بیند که ذهنتان پر از گزینه‌های خلاقانه شده است. منظورم تنها مطالب داستانی و یا غیرداستانی نیست، منظورم ژانر یا گونه‌ی خاصی هم نیست. هرچه می‌توانید بخوانید، از اخبار و وبلاگ گرفته تا رمان و شعر و کتاب‌های درسی. هرچه بیشتر در معرض اطلاعات قرار گرفته باشید، ذهن شما متنوع‌تر خواهد شد. با خواندن به گفتمان‌ها، مفاهیم، استعاره‌ها، حکایات و البته اطلاعات خام جدید دست پیدا خواهید کرد که همه‌ی آنها در خدمت ذهن خلاق شما خواهند بود.

باید تکرار کرد که این راهبردها میان‌بُرهای رسیدن به ایده‌های خلاق نیستند. آنها نمی‌توانند الهام را به ما تحمیل کنند و نمی‌توانند ایده‌های بد را به ایده‌های خوب تبدیل کنند. در عوض، محیطی ایجاد می‌کنند که تفکر خلاق در آن به اوج خود می‌رسد. باقی ماجرا به عهده‌ی خودتان است. یادتان باشد هر فردی در دنیا یک متفکر خلاق است، تنها باید اجازه بدهد که خلاقیتش بروز پیدا کند.2

با عمل به این استراتژی ها خلاق تر می شوید

تمرکز کنید

شما حتما تا به حال داستان یا رمانی خوانده اید. اگر آن داستان داستان دلچسبی برای شما بوده باشد و باعث تحریک حس کنجکاوی شما شده باشد، حتما با آن داستان همزاد پنداری کرده اید و برای لحظاتی در آن داستان غرق شده اید. شما هر چه بیشتر در عمق داستان فرو می روید بیشتر بر آن داستان متمرکز می شوید. این تمرکز یعنی درگیر شدن با جزئیات آن داستان و یک دل شدن با شخصیت های آن. در این بین حتما خودتان را به جای شخصیت های داستان قرار داده اید و از خود در مورد راه حلی که اگر شما به جای شخصیت اصلی داستان بودید انتخاب می کردید فکر کرده اید. در اینجا شما در وضعیت خلاقانه برای یافتن پاسخ به پرسشی قرار گرفته اید و این حالت قطعا با تمرکز کردن بر چالش های داستان و شخصیت های داستان اتفاق افتاده است.

در مورد اخیر ذهنِ خلاقِ شما شروع به کار کرده و به طور مداوم در حال ساختن تصویرسازی منحصر به فرد در مورد شخصیت های داستان است. تصویری که در ذهن افراد مختلف پس از خواندن داستانی شکل می گیرد هیچ گاه یکسان نخواهد بود. زمانی که در حال انجام تکلیفی خلاقانه هستید توجه و آگاهی شما به طور کامل درگیر می شود و با حذف عوامل مزاحم و تمرکز کردن بهتر می توانید برای یافتن پاسخ چالش های پیش رو خلاقیت به خرج دهید. این کار موجب می شود تا شما کاملا آزاد و رها در افکار جدید پرسه بزنید و پاسخ های نابی را کشف کنید و این همان استراتژی موفق و کارآمد برای خلاقیت و تفکر خلاقانه است.

تمرکز و تصویرسازی ذهنی

یکی از راه های مهم در تقویت تمرکز استفاده از روش تصویرسازی ذهنی است. تصویرسازی ذهنی این قدرت را دارد که بتواند توجه شما را در جهت موضوع واحدی منسجم و یکپارچه کند. انسجامی که توسط تصویرسازی ذهنی به عنوان یک تمرین فوق العاده حاصل می شود ذهن شما را به مرور زمان منظم تر و متمرکزتر می کند. تصویرسازی راهی به رهایی ذهن و در حقیقت پرواز اندیشه است. با انجام مکرر تصویرسازی ذهنی، ذهن شما خود به خود به صورت کاملا طبقه بندی شده شکل می گیرد و پس از مدتی ذهن شما تمرکز لازم را به دست می آورد. تصویرسازی ذهنی راه بر ابداع موقعیت های گوناگون و خلق راه حل های موثر و کارآمد در مواجهه با چالش ها باز می کند. این راه تا بی نهایت ذهن شما می تواند ادامه داشته باشد راهی که پایانی برای آن متصور نخواهد بود و به همین دلیل خلاقیت مورد نظر شما را نیز با خود به همراه می آورد.

به عنوان مثال تصویر نقاشی شده از یک فرد را پیش روی خود قرار دهید و بر آن متمرکز شوید. تصور کنید شما آن فرد هستید. چه چیزی می بینید؟ چه چیزی حس می کنید؟ چه چیزی برای شما ارجحیت دارد؟ مشغول انجام چه کاری هستید؟ شما با دیدن تصویر این فرد چه حسی در مورد شخصیت این فرد دارید؟ به نظر شما شغل و پیشه این فرد چیست و یا چه می تواند باشد؟ آیا از این تصویر می توانید خلقیات فرد تصویرشده را دریابید؟

تاجایی که می توانید از خود سوال های مختلف بپرسید و در مورد موضوعات مختلف تصویرسازی کنید. خود را در شکل و شمایل مختلف در نظر آوردید. پس از آن سعی کنید بر اساس تصویرسازی خود و تصوری که خودتان از خودتان دارید پاسخ های درخوری به این سوالات بدهید. با انجام این تمرین پرواز و حرکت ذهنی شما آغاز می شود. شما غرق در جزئیات تصویر و مهم تر از آن غرق در افکار خود می شوید و در این حین خلاقیت شما در بازآفرینی پرسش ها و یافتن پاسخ های قانع کننده متولد می شود. اکنون نوزاد شما (خلاقیت شما) نیاز به پرستاری دارد و این پرستاری همان ظرافت بخشی به پرسش های شما و پاسخ های ارائه شده از جانب شماست.3

پی نوشت:
1.www.chetor.com
2.www.vista.ir
3.www.kasraco.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها