خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » بررسی تاثیرات لالایی خواندن برای کودکان

دانلود کتاب های امتحان شده

بررسی تاثیرات لالایی خواندن برای کودکان

بررسی تاثیرات لالایی خواندن برای کودکان

تحقیقات دانشمندان و پزشکان در مورد قدرت مرموز موسیقی، آنها را به این نتیجه رسانده که گوش دادن به موسیقی و لالایی در نوزادان با تحریک امواج مغز باعث ایجاد آرامش در آنها می‌شود. مطالعات دیگر حاکی از آن است که قرار گرفتن در معرض لالایی و موسیقی، فوایدی در پیشرفت مهارت‌های ادراکی دارد که این امر بر زبان و توانایی‌های ادبی تأثیر می‌گذارد.


بررسی تاثیرات لالایی خواندن برای کودکان

لالایی چطور آرامش می‌بخشد؟!

تحقیقات نشان می‌دهد که موسیقی و کلمات آرام و منظم، مانند لالایی، امواج دلتای مغز را تحریک می‌کند و به بچه‌ها آرامش می‌بخشد. به همین دلیل است که آنها با شنیدن لالایی‌راحت‌تر می‌خوابند.

 امواج دلتا با خواب عمیق و آرامش زمان خواب ارتباط دارد و با تحریک این امواج  کوچولوی شما می‌تواند خواب آرام، لذت‌بخش و عمیقی داشته باشد. به این ترتیب، روان‌شناسان به پدر و مادرهایی که از خواب نامنظم و بی‌قراری‌های نوزادشان رنج می‌برند، لالایی خواندن را پیشنهاد می‌کنند.1
 

 لالایی خواندن را از چه زمانی آغاز کنیم؟

خیلی‌ از مادرها تصور می‌کنند که حتما باید کوچولویشان را در آغوش بگیرند و برایش لالایی بخوانند تا تاثیر آن را روی آرامش و رفتار کودکشان ببینند. با این حال تحقیقات نشان می‌دهد که لالایی گفتن و آواز خواندن برای کودکان بهتر است قبل از تولد، یعنی زمانی که آنها به صورت جنین در رحم مادر هستند، شروع شود و با رشد کودکان ادامه پیدا کند.

 این کار نه تنها از نظر جسمانی باعث تسریع رشد و بهبود عملکرد سیستم‌های بدن فرزندمان می‌شود، بلکه به رشد مهارت‌های کلامی و عاطفی او هم کمک می‌کند. 1
 

لالایی خواندن در دوران بارداری

تحقیقات نشان می‌دهد مادرانی که در دوران بارداری برای فرزندانشان لالایی می‌خوانند، بچه‌های آرام‌تری دارند که کمتر گریه و بی‌تابی می‌کنند. در پژوهشی زنان حامله را به دو گروه تقسیم کردند. از گروه اول خواستند قبل و بعد از تولد برای نوزادشان لالایی بخوانند و به گروه دوم گفتند لالایی نخوانند.

نتایج این تحقیق نشان داد نوزادان گروه اول که مادرانشان برای آنها لالایی می‌خواندند 18.5 درصد از اوقات گریه می‌کنند و در مقایسه کودکانی که مادرانشان هرگز برای آنها لالایی نخوانده بودند 28.2 درصد از مواقع گریه می‌کردند.

رشد شنوایی جنین تا هفته بیستم و رشد مغز او نیز تا قبل از هفته بیست و چهارم کامل می‌شود. جنین می‌تواند صدای مادر را بشنود و با آن آرام شود. به همین دلیل نوزادان به صداهایی که قبل از تولد خود تا یک سالگی می‌شنوند، علاقه بیشتری نشان می‌دهند.2
 

بهترین سن لالایی خواندن و پخش موسیقی برای کودکان چه سنی است؟

لالایی خواندن و شعرخوانی از دوران بارداری توصیه‌شده است؛ چنانچه اگر مادر در دوران بارداری برای جنین لالایی‌های کودکانه بخواند و یا موسیقی‌های آرامش‌بخش بگذارد، بعد از تولد تأثیر آنها را خواهد دید.

بعد از تولد، هنگامی‌که کودک بی‌قراری می‌کند و شما دلیل آن را نمی‌دانید، می‌توانید آن موسیقی و یا لالایی دوران بارداری را برای کودک پخش کرده و قطعاً متوجه آرام شدن کودک خواهید شد زیرا رحم مادر یک مکان امن برای کودک است؛ وقتی شما موسیقی دوران بارداری را برای کودک پخش می‌کنید، به او یادآوری می‌کنید که هنوز در آن مکان امن و راحت است.

به‌طورکلی از هفته 25 بارداری، جنین کاملاً حس شنوایی پیدا می‌کند و از این طریق می‌توانید شنوایی کودک را تقویت کرده و شاهد تأثیرات آن باشید.3
 

مزایای خواندن لالایی برای کودکان

جز اثر آرامش بخشی، خواندن لالایی برای کودکان مزایای دیگری نیز دار، که به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.
 

۱. رشد مهارت‌های زبانی

خواندن لالایی برای نوزادان، نوعی از آموزش زبان و گفتار است. نوزاد واژگانی متفاوت با واژگان مورد استفاده در گفتار روزمره می‌شنود، که موجب غنی شدن دایره واژگانش می‌شود.

۲. آموزش ریتم و ملودی

خواندن لالایی برای نوزادان، معرفی ریتم و ملودی برای آنان است. نوزادان بدلیل شنیدن صدا‌های بدن مادر در دوران جنینی، آمادگی زیادی برای پذیرش ریتم و ملودی دارند. نوزادان ریتم را به خاطر می‌سپارند و آن را به یاد می‌آورند و حتی بدن خود را متناسب با ریتم به حرکت در می‌آورند.
 

۳. ایجاد پیوندی قوی بین مادر و کودک

پیوندی که با خواندن لالایی برای کودکان ایجاد می‌شود، بسیار مستحکم و مانا است. هنگام لالایی خواندن، به نوزاد نگاه کنید، او را لمس کنید، کمی تکانش بدهید و از این ارتباط زیبا و دوست داشتنی با نوزادتان لذت ببرید.
 

۴. ارضای نیاز توجه در کودک

خواندن لالایی برای کودکان موجب می‌شود که آنها احساس کنند که مورد توجه خاص شما قرار دارند. این احساس توجه و امنیت روانی، در رشد همه جانبه کودک تاثیر بسیار دارد.
 

۵. بند آمدن گریه نوزاد کولیکی

پژوهش‌ها نشان داده است که نوزادانی که از کولیک رنج می‌برند و در اثر درد گریه می‌کنند، با شنیدن صدای لالایی آرام می‌شوند و کمتر گریه می‌کنند.
 

۶. بهترین راه حل برای خواب کودک

پس از یک روز طولانی، وقتی پدر و مادر خسته‌تر از آن هستند که برای کودک کتاب بخوانند، خواندن لالایی برای کودکان موجب آرامش و به خواب رفتن سریعتر آنان می‌شود. پس بهتر است متن لالایی را برای نوزاد تغییر داد، به گونه‌ای که اسمش در لالایی تکرار شود و در لالایی به فعالیت‌های روزانه او یا خانواده‌اش اشاره شود.
 

۷- کاهش استرس مادر

دکتر دنی پالمر ولف، مسوول پروژه تحقیقاتی اثرات لالایی برای کودکان می‌گوید: اگرچه خواندن لالایی برای کودکان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اما برای مادران نیز آرامش بخش است.

مادرانی که تحت فشار‌های عصبی و استرس زیاد قرار دارند، یا مادرانی که نوزادانشان در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارد، با خواندن لالایی آرام می‌شوند و از سطح استرس‌شان کاسته می‌شود.4
 

لالایی فقط مخصوص مامان‌ها نیست!

بررسی‌ها نشان می‌دهد که نوزاد صدای مادرش را بهتر از صدای پدر تشخیص می‌دهد، چون مادرها با صدای آرام و آهنگین با فرزندشان صحبت می‌کنند و آواز می‌خوانند. اما معنی این جمله این نیست که لالایی خواندن فقط مخصوص مامان‌هاست! 

همان‌طور که خواباندن، حمام کردن و عوض کردن پوشک بچه تنها مختص به مامان‌ها نیست، پدرها هم می‌توانند برای کوچولوها لالایی بخوانند و حتی بهتر است این ارتباط را از همان دوران جنینی با فرزندشان برقرار کنند و این کار را بعد از تولد نوزاد هم ادامه دهند. چرا که قطعا از نتایج یک لالایی خواندن ساده و عاشقانه در آینده و در ارتباط با کوچولوی خود لذت بیشتری می‌برند. 1
 

محبوب ترین لالایی ها

همه فرزندان ایران زمین تا لالا لالا گل پونه را می‌شنوند در ادامه می‌خوانند باباش رفته در خونه. به همین دلیل شاید این لالایی محبوب ترین لالایی برای همه بچه هایی باشد که نعمت داشتن مادر و خواندن لالایی را داشته اند.
 

لالایی گل پونه

لالالا گل پونه بابات رفته در خونه لالالالا گلم باشی همیشه در برم باشی

لالالالا گل آلو درخت سیب و زرد آلو لالالالا گلی دارم به گاچو بلبلی دارم

لالالالا گل خشخاش بابات رفته خدا همراش لالالالا گل زیره بابات دستاش به زنجیره

لالالالا گلم لالا بخواب ای بلبلم لالا لالالالا گل لاله دوست داریم من و خاله

لالالالا گل دشتی همه رفتن تو برگشتی ، خداوندا تو پیرش کن خط قرآن نصیبش کن

لالالالا گلم باشی بزرگ شی همدمم باشی، کلام الله تو پیرش کن زیارت ها نصیبش کن

لالالالا گل زردم نبینم داغ فرزندم، خداوندا تو ستاری همه خوابن تو بیداری، به حق خواب و بیداری عزیزم را نگه داری.2

پینوشتها
1.www.mamanam.com
2.www.beytoote.com
3.www.tebyan.net
4.www.rasekhoon.net

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها