تفاوت غیرت زن و مرد


تفاوت غیرت زن و مرد

۱۳۹۷/۰۵/۱۲


۱۶۶۸ بازدید

سلام و خسته نباشید .
سوالی که داشتم اینه که وقتی امام علی می فرمایند: غیرت زن کفر و غیرت مرد ایمان است منظور چیست؟
اینکه زنی حسادت بورزد نسبت به هوو همسرش آن زن وارد بهشت نمی شود منظور هووی بهشتی که حورو العینیان اند یا هووی دنیوی؟ چون در این دنیا داشتن زن دوم مرد باعث محرومیت زن از محبت و توجه مرد نسبت به خود می شود و به خاطر غریزه حیوانی نیز طبیعیست ولی در بهشت اگر این غریزه و تفکر نباشد پس حسادت نسبت به هوو هم نیست حالا سوال اینجاست حسادت و غیرت به هووی بهشتی کفر است یا هووی دنیوی ؟
و حوریان اگر حوریان تجلی یافته اعمال و اعتقاد صالح اند که برای مردان مؤمن هست آیا برای زنان مؤمن در بهشت هم بر اساس اعمال صالحشان حوری دارند یا نه حوری فقط برای مردان بهشتی است و در صورت نداشتن حوری چیزی جایگزین این نعمت هست؟
لطفا راهنمایی کنید ممنون .

در نهج البلاغه حکمت 124 این گونه آمده است که: « غیرت زن، کفر آور و غیرت مرد نشانه ایمان اوست» برخی تلاش کرده‌اند با برداشت اشتباه از این جمله، مولای متقیان علی(علیه‌السلام) را مخالف زنان نشان دهند، به همین خاطر در ادامه به تفسیر این حکمت نهج البلاغه می‌پردازیم.
امام(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه خود، تفاوت میان غیرت مرد و زن را بیان مى کند و مى فرماید: «غَیْرَةُ الْمَرْأَةِ کُفْرٌ، وَغَیْرَةُ الرَّجُلِ إِیمَانٌ: غیرت زن کفر است و غیرت مرد ایمان» . اشاره به این که زن اگر نسبت به همسر دیگرى براى شوهرش حسادت بورزد و عکس العمل تندى نشان دهد در واقع با فرمان خدا مخالفت کرده است، زیرا خداوند روى مصالح متعددى که در جاى خود بیان شده است، تعدد زوجات را با شرایطى مجاز شمرده است.[1] ولى اگر مرد نسبت به ارتباط همسرش با مرد بیگانه اى حسادت بورزد و از گام نهادن او در زندگى خانواده اش ناراحت گردد و عکس العمل نشان دهد در واقع اطاعت فرمان خدا کرده و در مسیر نهى از منکر گام برداشته است. در حالى که زن اگر چنین کند در مسیر نهى از معروف قرار گرفته است. البته انکار نمى کنیم که تعدد زوجات نیز شرایطى دارد و نباید وسیله اى براى هوس رانى مردان باشد؛ ولى در صورتى که آن شرایط جمع گردد، زن باید آن را تحمل کند و به فرمان خدا تن دهد، در حالى که اگر زن شوهرداری، با مرد دیگرى رابطه برقرار سازد، خواه به صورت فجور باشد یا ظاهراً صیغه عقد دائم یا موقتى با او جارى کند به یقین راه خلاف را پیموده است .
«غیرت» حالتى است که انسان را وادار مى کند از ورود دیگران در حریم زندگى شخصى او جلوگیرى کند، افتخارات او را سلب ننماید، مواهبش را از دستش نگیرد و متعرض نوامیس او نشود و منظور از «غیرت زن» در کلام حکیمانه بالا همان حسادتى است که نسبت به زوجه دیگر همسرش پیدا مى کند و منظور از «غیرت مرد» در کلام بالا ممانعتى است که مرد از ورود دیگرى به حریم خانواده و ناموس خود به عمل مى‌آورد.
تعبیر به «کفر» در این کلام حکمت آمیز اشاره به کفر عملى است، نه اعتقادی؛ زیرا کفر و ایمان معانى متعددى دارد که در آیات قرآن نیز منعکس است. این واژه کراراً در قرآن مجید به بت پرستان اطلاق شده که کفرشان، کفر اعتقادى است. ولى در آیه 97 سوره آل عمران به کسانى که حج را ترک کنند و نسبت به آن بى اعتنا باشند واژه «کفر» به کار رفته، مى فرماید: «وَللهِِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَیْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَیْهِ سَبِیلا وَمَنْ کَفَرَ فَإِنَّ اللهَ غَنِىٌّ عَنِ الْعَالَمِینَ» و این کفر عملى است نه اعتقادى که آثار خاص خود را داشته باشد. کفر زن در اینجا همان بى اعتنایى به دستور خدا یعنى جواز تعدد زوجات در موارد لازم است. درباره اهمیت «غیرت» در موارد مجاز روایات متعددى از پیغمبر اکرم و سایر معصومان(علیهم السلام) وارد شده است، در حدیثى از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله)مى خوانیم: «پدر من ابراهیم غیرتمند بود و من از او غیرتمندترم. خداوند بینى کسانى از مؤمنین را که غیرت ندارند بر خاک بمالد»[2].
برگرفته از شرح نهج البلاغه، آیت الله مکارم شیرازی، ذیل این حکمت
ــــــــــــــــــــــــــ
[1]. چرا در دین اسلام تعدد زوجات برای مردان قرار داده شده، اما این حق از زنان سلب …  ، ( ر. ک:  چرایی تعدد زوجات در اسلام )
[2]. «کانَ إبْراهیمُ أبی غَیُوراً وَ أنا اَغْیَرُ مِنْهُ وَأرْغَمَ اللهُ أنْفَ مَنْ لا یُغارُ مِنَ الْمُؤْمِنینَ»، ( کافی، ثقه‌ السلام کلینی، دار الکتب الإسلامیة، 1407 ق ، ج 5، ص536 )

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد