۱۳۹۷/۰۱/۲۰
–
۱۳۸ بازدید
سلام و وقت بخیر. من میخاستم بدونم آیا اینکه انسان توقع داشته باشه همسر پولداری نصیبش بشود و یا اینکه خود شخص برای رسیدن به شغل خاص تلاش کند و به همین سبب ازدواج نکند یک نوع بی اعتمادی و عدم توکل به خداست?? بنده میخواهم که همسر آینده ام کارمند باشد تا همیشه حقوق ثابتی داشته باشد و یا از نظر مادی در رفاه باشم و به همین دلیل به خواستگارهایی که کارگر بودند یا شغل آزاد داشتند جواب منفی دادم و تا الان که ۲۶ ساله هستم ازدواج نکرده ام. چون مشکلات مالی اطرافیانم را دیده ام از اینکه من هم در اینده چنین مشکلاتی داشته باشم میترسم بنابراین همسری میخواهم که مشکل مادی و مالی نداشته باشد حالا این طرز تفکر اشکال دارد و نشان عدم توکل هست?? بارها از دیگران شنیده ام که میگویند خدا روزی رسان هست. اما من معنی این جمله را درک نمیکنم و معتقدم شغل شخص در میزان روزی اش موثر است. لطفا کمکم کنید چون گاهی فکر میکنم دارم کفر میگم.
توکّل به معنای اعتماد و تکیه بر خداست و این که انسان بر خود و نیروها و توانمندی های خود یا دیگران اعتمادی نداشته باشد. چون هر کس در کاری که خُبره نیست و یا توان آن را ندارد وکیل می گیرد. انسان در امور و شئون خود نه خُبره است و نه توانایی و قدرت انجام آن را دارد، چنان که دیگران نیز مانند او هستند و وضعیتی بهتر از او ندارند. لذا باید به یک مبدأ خبیر و قادر تکیه کند و این همان توکّل بر خداست: «ومَن یَتوکّلْ عَلی الله فهو حَسْبه؛طلاق/3 هر کس برخدا توکّل کند خدا کفایت مهمات و مشکلات او را می کند»؛ «حَسْبنا الله ونِعْم الوکیل؛ آل عمران/173 خدا کفایت مشکلات ما را می کند و او بهترین وکیل و تکیه گاه است»، «علی الله فلْیتوکّل المتوکّلون؛ ابراهیم/12 تکیه کنندگان باید فقط بر خدا تکیه کنند». در بیان بلند حضرت جواد الأئمه(ع) آمده است: تکیه بر خدا بهای هر متاع گران قیمت و نردبان هر مقام متعالی و متکاملی است:«ألثِّقة بِالله ثَمنْ لِکلّ غالٍ وسُلّم إلی عالٍ»؛ (بحار 75/364) توکّل مرزی جدا از بکارگیری اسباب مادی ندارد تا انسان بگوید: کاری که توانایی آن را دارم، خودم انجام می دهم و کاری که در انجام آن ناتوانانم بر خدا توکل کرده و به او واگذار می کنم. بلکه انسان در ریز و درشت کارهای خود ضعیف و ناتوان است و احتیاج به وکیل دارد. نه تنها در قیام خود به حول و قوه الهی نیاز دارد، در قعود و نشستن نیز محتاج به حول و قوه اوست لذا در نماز می گوییم: «بِحول الله و قُوته أَقوم وأَقعد»، یعنی نه تنها در ایستادن بلکه در نشستن نیز به حول و قوه خدا اعتماد و تکیه می کنم.
آیة الله جوادی آملی،حماسه و عرفان به نقل از سایت تبیانحقیقت توکل: همان گونه که گفته شد توکل از ماده وکالت به معنى سپردن کارها به خدا و اعتماد بر لطف اوست، نه به این معنى که دست از تلاش و کوشش بردارد بلکه تا آنجا در توان دارد تلاش کند و منزلگاهها را یکى بعد از دیگرى با تمام توان بپیماید، اما آنچه از توان او بیرون است به خدا واگذارد و از الطاف جلیه و خفیه او مدد بطلبد.
ب ) ازدواج و توکل به خدا
از نظر دینی، ازدواج مشروط به متمکن بودن و دارا بودن شغل و مسکن و اسباب منزل مناسب نیست که در صورت عدم این موارد، از ازدواج، ممانعت به عمل آید یا اینکه توصیه به عدم آن شود؛ بلکه در آیات و روایات سفارش شده که برای اقدام به ازدواج از فقر و نداری هراس نداشته باشید.
خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید : « وَأَنکِحُوا الْأَیَامَی مِنکُمْ وَالصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِکُمْ وَإِمَائِکُمْ إِن یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ » (مردان و زنان بی همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و کنیزان صالح و درستکارتان را؛ اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بی نیاز میسازد؛ خداوند گشایش دهنده و آگاه است. ) [ نور/ 32 ]
این نکنه در این آیه بسیار واضح است که خداوند می فرماید : برای ازدواج مجردان اقدام کنید و از فقر آنها نترسید؛ چون « اِن یَکُونُوا فُقَرَاءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ» «اگر فقیر باشند خدا آنها را بی نیاز خواهد کرد.»
این وعده و تضمین صریح و روشن خداوند است؛ و چه تضمینی مطمئنتر از تضمین خدا!؟
بنابراین، از نظر قرآن، ازدواج و ورود به زندگی با فقر (بدون شغل و مسکن و لوازمات زندگی) نه تنها منع نشده، بلکه از اسباب رفع فقر هم قلمداد شده است.بنابراین باید در ازدواج با توکل و اطمینان به وعده های خداوند متعال ، عمل کرد .
در روایات نیز نه تنها فقر را مانعی از ازدواج ندانستهاند؛ بلکه جهت برطرف شدن فقر و تنگدستی، ازدواج را توصیه فرمودهاند و کسانی که از ترس فقر ازدواج نمیکنند را مذمت نمودهاند.
رسول مکرّم اسلام(صلی الله علیه و آله) میفرمایند: «زَوِّجُوا أَیَامَاکُمْ فَإِنَّ اللَّهَ یُحْسِنُ لَهُمْ فِی أَخْلَاقِهِمْ وَ یُوَسِّعُ لَهُمْ فِی أَرْزَاقِهِمْ وَ یَزِیدُهُمْ فِی مُرُوَّاتِهِم؛ جوانهایتان را زن دهید؛ زیرا با این کار خداوند اخلاق آنها را نیکو میگرداند و روزیهایشان را زیاد میکند و بر جوانمردیهای آنان میافزاید.»[بحار الانوار، علامه مجلسی، ج 100، ص 222]ایشان در حدیث دیگر میفرماید: «اتَّخِذُوا الْأَهْلَ فَإِنَّهُ أَرْزَقُ لَکُم؛ همسر بگیرید که روزی شما را زیاد میکند.»[همان، ج 100، ص 217، ح 38]امام صادق (علیه السلام) در کلامی گهربار ترک ازدواج را به خاطر ترس از تنگدستی، مذمت کرده و میفرمایند: «مَنْ تَرَکَ التَّزْوِیجَ مَخَافَةَ الْفَقْرِ فَقَدْ أَسَاءَ الظَّنَّ بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ: إِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ؛ هر که از ترس تهیدستی ازدواج را ترک کند، به خدای عزوجل گمان بد برده است. خداوند عز و جل میفرماید: »اگر تهیدست باشند خداوند از فضل خود توانگرشان میسازد. [نورالثقلین، الشیخ الحویزی، ج 3، ص 597، ح 141.]