خانه » همه » مذهبی » جلب رضایت اموات

دانلود کتاب های امتحان شده

جلب رضایت اموات

دوست گرامی. برای کسب رضایت از کسی که مرحوم شده برایش خیرات بدهید.
بهترین خیرات
1. بهترین هدیه برای اموات و خصوصا والدین ادای واجباتی و حقوقی است که بر ذمه انها است . قضای حقوق الهی مانند نمازو روزه و حج و زکات و خمس و پرداخت بدهکاری آنه به مردم که بر گردن انها است بهترین هدیه و خدمت به انها است .
2. در مرحله بعد انجام هر نوع کار خیر به نیت انها و خواندن فاتحه و قران و دعا و استغفار برای انها مفید و کارگشا است . هر کار خیرى که انجام دهید و ثوابش را به روح میت هدیه بکنید، براى او مفید است؛ چه ذکر و قرآن و نماز مستحبى و طلب مغفرت باشد، و چه صدقات. و انجام این گونه کارها موجب جلب رضایت اموات می گردد. یکی از نشانه های رضایت آنها این است که انسان احساس رضایت و آرامش نسبت به آنها پیدا می کند.
امام صادق علیه اسلام می فرماید : «میت شاد و مسرور مى شود و گشایش پیدا مى کند به دعا و استغفارى که براى او مى کنند چنانچه زنده شاد مى شود به هدیه که براى او مى برند و فرمود که ثواب نماز، روزه، حج، صدقه و سایر اعمال خیر و دعا در قبر میت بر او وارد مى شود و ثواب آن براى مرده و کسى که آنها را انجام داده نوشته مى شود». [2 ]روایات دیگرى نیز در آنجا نقل شده که مى توانید مطالعه کنید، بنابراین یقین کنید که آنچه براى اموات خودتان هدیه مى کنید در صورتى که اخلاص داشته باشید به آنها مى رسد و ثوابش در نامه عمل خودتان هم ضبط مى شود. 3 . براساس آنچه در آیات و روایات به آن ها اشاره شده، زمانی که یک فرد از دنیا می رود، خواندن سوره هایی از قرآن کریم و یا خواندن برخی از دعاها می تواند به روح آن فرد آرامش ببخشد.
بر همین اساس قرائت سوره هایی از جمله : حمد ، توحید ، یس ، الرحمن ، تبارک ، قدر ، صافات ، احزاب و آیه الکرسی و … را برای آرامش روح اموات سفارش شده است .
امام صادق علیه السلام فرمودند: سوره «تبارک» بالای سر قبر میت خوانده شود تا موجب رفع عذاب قبر از او گردد. 
مرحوم نوری در مستدرک الوسائل باب اموات، از سید بن طاوس در مصباح الزائد نقل کرده و فرمود: طریق زیارت میت این است که رو به قبله و دست بر قبر نهاده و بگو: «اللّهم ارحم غربته وصل وَحْدَته… ثمَّ اقر “أنا انزلناه فی لیلة القدر” سبع مرّات» پروردگارا! بر غربت او ترحم نما و تنهایی او را به مقام جمع خودت ارتباط بده و موجبات انس را بر وحشت او قرار بده و ترس او را تبدیل به ایمنی گردان و از رحمت خود برای او رحمتی بفرست که از رحمت غیر تو بی‎نیاز گردد و او را به کسی که او دوست داشت و در تحت ولایت او (ائمه اطهار ـ. علیهم السّلام ـ.) بود؛ ملحق گردان! و سپس سوره مبارکه «انا انزلناه» راهفت مرتبه بخوان.
حضرت امام صادق (ع) می‌فرمایند: «مرده به خاطر طلب رحمت و آمرزشی که برای او می‌شود شادمان می‌گردد، همان گونه که زنده بوسیله هدیه‌ای که به او می‌دهند، خوشحال می‌گردد.» دسته دوم روایاتی است که آثار قرائت قرآن برای اموات را بیان می‌کند؛ مانند این روایت: حضرت امام رضا (ع) فرمودند: «هر کس قبر مؤمنی را زیارت کند و در کنار آن هفت مرتبه إنّا انزلناه بخواند، خداوند او را با صاحب قبر می‌آمرزد.» [ 3]در روایتی دیگر از رسول خدا (ص) می‌خوانیم: «هرگاه مؤمنی «آیه الکرسی» را بخواند و ثواب آن را هدیه اهل قبور کند خداوند ثواب آن را به اموات مؤمنین می‌دهد.
اما برای کسی که «آیه الکرسی» را خوانده است مقام و مرتبه هفتاد پیامبر عطاء می‌کند، و در مقابل هر حرفی از آیه الکرسی ملکی را می‌گمارد که تا روز قیامت به نیابت از او خداوند را تسبیح و تقدیس کنند.» براى آگاهى بیشتر ر.ک:
1- منازل الاخره، شیخ عباس قمى
2- حیات پس از مرگ، على محمد اسدى
پی نوشتها :
1 . نصر اصفهانی، محمد، اخلاق دینی در‌اندیشه شیعی، ص۵۲۶، نهاوندی.
2 . حاج شیخ عباس قمى در مفاتیح الجنان، ص 317
3 . بحار الأنوار، ج 82، ص 169

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها