خانه » همه » مذهبی » جنگ اقتصادی

دانلود کتاب های امتحان شده

جنگ اقتصادی


جنگ اقتصادی

۱۳۹۷/۰۵/۱۰


۷۴۵ بازدید

راههای مقابله با جنک اقتصادی دشمن چیست؟

دولت پیمان‌شکن آمریکا سال‌هاست که با توسل به اقدامات گوناگون به دنبال وارد کردن فشار بر مردم ایران و ایجاد شکاف اجتماعی است.این دولت در خلال چهل سال،روش‌های گوناگونی را برای دست‌یابی به هدف خود به کار گرفت و نتوانست در صفوف ملت ایران رخنه کند و آنان را از پای درآورد.این دولت با زیر پا گذاشتن تعهدات خود در برجام، امروز ملت ایران را بر سر یک دوراهی سرنوشت‌ساز قرار داده است؛تسلیم و قبول شرایط ظالمانه آمریکا و نادیده گرفتن هر آنچه که به خاطر آن انقلاب کرد و برای آن هزینه داد و یا مقاومت شرافتمندانه و نه گفتن به خواسته‌های زورگویانۀ آمریکا.
برنامۀ آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن، وارد کردن حداکثر فشار اقتصادی و شکست دادن ملت ایران است. به‌زعم آنان تنها راه به تسلیم واداشتن مردم ایران فشار اقتصادی از راه تحریم می‌باشد و تجربۀ تاریخی به ما نشان می‌دهد که هرگاه ملتی هوشیاری به خرج دهد و در برابر دشمن خود ایستادگی کند و وحدت خود را حفظ نماید در مسیر پیروزی و سربلندی قدم برمی‌دارد و دشمن را از دستیابی به اهداف خود ناکام می‌کند. سربلندی و پیروزی همیشه در پی صبر و ایستادگی به‌دست می‌آید. امروز ما در صحنۀ یکی از آوردگاه‌های تاریخی قرار گرفته‌ایم و با ارادۀ خود می‌توانیم سرنوشت خود و نسل‌های آیندۀ این سرزمین کهن را به بدترین شکل و یا بهترین شکل ممکن رقم بزنیم.
بودند ملت‌هایی که در طول تاریخ در مواجهه با دشمن، هوشیاری به‌خرج دادند و وحدت خود را حفظ کردند و از نهیب او نهراسیدند و از میدان، پیروز و سربلند بیرون آمدند. و بودند ملت‌هایی که چنین نکردند و شکست خوردند و دشمن بر آنان چیره شد و از هستی ساقط‌شان کرد.
درآوردگاه مرگ و زندگی، تنها ایستادگی در برابر دشمن چاره‌ساز است. و ما بدون شک امروز در چنین آوردگاه سرنوشت‌سازی قرار گرفته‌ایم. امام خمینی(ره)، آن رهبر خردمند و دشمن‌شناس، رمز پیروزی ملت ایران را وحدت کلمه دانست و پیوسته بر حفظ آن تأکید کرد و امروز، مقام معظم رهبری نیز بر وحدت، این مفهوم محوری و حیات‌بخش و دشمن‌شکن تأکید می‌کند. آیا ما می‌توانیم در برابر دشمن یک‌بار دیگر، همانند سالیان پرفراز و نشیب گذشته، وحدت خود را حفظ کنیم و زورگویان را عقب برانیم؟ برای سربلندی و کسب افتخار و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و غلبه بر مشکلات پیش‌رو راهی جز این نداریم و آن‌چه حیات ما و شرافت و عزت ما را تضمین می‌کند حفظ وحدت و پرهیز از منازعات بی‌حاصل است.
امروز که رهبر خردمند انقلاب ما را به ایستادگی در برابر دشمن فرا می‌خواند و رئیس‌جمهور محترم ما از موضع اقتدار سخن می‌گوید و دولت‌مردان برای حل مشکلات پیش‌رو بسیج شده‌اند لازم است به این نکات توجه کنیم و به رعایت آن پای‌بند باشیم.
1. جناح‌های سیاسی در این شرایط حساس، دست از منازعه و تسویه‌حساب‌های جناحی بردارند و با اتحاد و همدلی خود از هر آنچه که وحدت ملی را تضعیف می‌کند پرهیز کنند. وحدت جناح‌های سیاسی مقوم وحدت ملی است؛ پس وحدت‌بخشی کنند نه تفرقه‌آفرینی. دشمن در شرایط فعلی اصل نظام را هدف قرار داده است.
2. دشمن قبل از هر اقدامی، به جنگ روانی توسل می‌جوید. جنگ روانی برای شکستن اراده‌ها و ایجاد تردید و دودلی. ملت، فریب جنگ روانی دشمن را نخورد و به شایعات توجه نکند. در جنگ روانی، دشمن تلاش می‌کند از ما به‌عنوان ابزار استفاده کند بی‌آنکه خود بدانیم. لازمۀ غلبه بر جنگ روانی، هوشیاری است. هوشیار و آماده باشیم و تمامی روزنه‌ها را به روی دشمن ببندیم.
3. اعتماد عمومی، یک عنصر اقتداربخش به نظام است. دولت‌مردان از هر آنچه که اعتماد مردم را تضعیف می‌کند پرهیز کنند و بر حفظ اعتماد عمومی و تقویت رابطۀ مردم با نظام کوشش نمایند. تجربۀ تاریخی نشان داده است هرگاه اعتماد مردم به دولت خود ضعیف شود زمینه برای شکست فراهم می‌شود.
4. دولت، مدیران ناکارآمد و ضعیف را که زمینه‌ساز نارضایتی مردم هستند از گردونۀ مدیریت خارج کند و به جای آنان مدیران توانمند و قادر به حل مشکلات برگزیند. تردید و تأخیر در این امر موجب زیان‌های جبران‌ناپذیر می‌شود.
5. تریبون‌های نمازجمعه در سراسر کشور، صدا و سیمای ملی، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها، بهترین کانون‌های وحدت‌بخشی هستند. هم‌صدایی همۀ این کانون‌ها در امر وحدت و حمایت از دولت، تأثیر تعیین کننده‌ای در تقویت روحیۀ ملی در مواجهه با دشمن دارند. این کانون‌های اثرگذار از انجام وظیفۀ خود در شرایط فعلی نباید کوتاهی کنند. دشمن باید بداند که همۀ بخش‌های نظام با حمایت مردم در برابر او قرار دارند و در مواجهه با اقدامات او یک‌دل و یک‌صدا هستند.
6. قوۀ مجریه و قوۀ قضائیه در برخورد با مفسدان و کسانی که اعتماد عمومی به نظام را تضعیف می‌کنند با قاطعیت برخورد کنند و مردم را از نتایج اقدامات خود در این زمینه آگاه نمایند. مردم منتظرند با مفسدان برخورد قاطع صورت گیرد.
7. دولت به وضع آشفته بازار سر و سامان دهد و مردم را از نگرانی نسبت به وضعیت اقتصادی بیرون آورد. تلاش برای ایجاد ثبات اقتصادی از اولویت‌های دولت باشد.
8. محور اقتصاد مقاومتی، تکیه بر توانمندی‌های داخلی و تنظیم اقتصاد براساس این توانمندی‌هاست. یک روی دیگر سکۀ اقتصاد مقاومتی پرهیز از اسراف است. این مهم باید از طرف دولت و مردم، هم‌زمان رعایت شود. ما اگر از هزینه‌ها و اقدامات غیرضروری پرهیز کنیم می‌توانیم به اقتصاد ملی کمک زیادی بکنیم.
9. در دهۀ شصت، نظام با تکیه بر اطلاعات مردمی توانست، کانون‌های ناامنی را شناسایی و از میان بردارد. در شرایط فعلی هم دستگاه‌های امنیتی باید از همان الگو بهره‌برداری کنند و با تکیه بر اطلاعات مردمی، کانون‌های ایجاد ناامنی‌های اقتصادی و اجتماعی را شناسایی و از میان بردارند.
10. دشمن از فضای مجازی برای ایجاد جنگ روانی، حداکثر استفاده را می‌برد. ارسال پیام‌های تحریک کننده، یأس‌آور و تخریب کننده روحیۀ عمومی توسط عوامل داخلی دشمن از جمله اقداماتی است که امروز در فضای مجازی صورت می‌گیرد. ضمن شناسایی مراکز صدور این‌گونه پیام‌ها و از میان بردن آن‌ها می‌توان با برنامه‌ریزی منسجم و دقیق و ارسال اطلاعات و پیام‌های روحیه‌بخش حداکثر بهره‌برداری از این ظرفیت رسانه‌ای را به‌عمل آورد.
11. برای جلب حمایت مردم و بازسازی اعتماد عمومی و احیای روحیۀ مردم‌داری که از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی بوده است، مسئولان نظام باید به میان مردم باز گردند و فاصله‌های ایجاد شده را از میان بردارند. مردم نباید میان خود و مسئولان فاصله‌ای احساس کنند. چه خوب است که ستاد نماز جمعۀ تهران به‌ عنوان مهم‌ترین کانون سیاسی ـ عبادی در این زمینه پیش‌قدم شود و صف مردم و مسئولان نظام را یکی کند. هیچ ضرورتی ندارد که میان مردم و مسئولان ا نصب نرده فاصله ایجاد کنیم.
12. سران جناح‌های سیاسی کشور برای نمایش وحدت ملی، نشست‌های مشترک برگزار کنند و رسانه‌ها این‌گونه نشست‌ها را به خوبی پوشش دهند.
(دکتر بیژن کیانی،تابناک، ۰۷ مرداد ۱۳۹۷)

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها