خانه » همه » مذهبی » حکم جارو کردن خانه در شب

دانلود کتاب های امتحان شده

حکم جارو کردن خانه در شب


حکم جارو کردن خانه در شب

۱۳۹۸/۰۹/۲۴


۱۶۹۹۲ بازدید

جارو زدن خانه درشب باعث فقر میشه فرقی نداره بین جارو زدن باجارودستی یا برقی؟چون یه وقتهایی مهمون میاد واخر شب مجبوریم خونه رو جارو بکشیم البته همیشه از جارو برقی استفاده میکنمدوباردیگه هم این سوال پرسیدم کدی که میزنم‌تو سایت نمیاد جواب خیلی تلاش کردم میشه لطفا جواب با پیامک بهم بدین به همین شمارهممنون میشم مرجع تقلیدم حضرت آقا خامنه ای هستش

جواب اجمالی این است که در جارو زدن تفاوتی میان جاروی برقی و دستی نیست ولی این موضوع نیاز به توضیح تفصیلی دارد که در ذیل بیان می شود.به این موضوع از دو زاویه فقهی و اعتقادی و حدیثی باید نگاه کرد:1.به لحاظ شرعی و طبق نظر مشهور مراجع معظم تقلید و مقام معظم رهبری، جارو زدن در شب ( با جاروی برقی با دستی) اشکال شرعی ندارد. 2.اما به لحاظ اعتقادی باید گفت که روایات در این زمینه چند دسته است:-یک دسته از روایات که در مقام بیان اسباب روزی و رزق هستند، به موضوع جارو زدن به صورت مطلق اشاره شده است و جارو زدن را ( چه در شب چه در روز) از اسباب روزی بیان کرده اند. (1) -دسته دیگری از روایات که عمدتاً با نقل روایتی از جامع الاخبار (2) این است که جارو زدن در شب و چند عامل دیگر را از عوامل فقر بیان کرده اند. – دسته دیگر روایاتی است که تأکید بر تعجیل در نظافت، دور ریختن زباله و جارو زدن در روز دارد.(3)
لازم به توضیح است که روایت جامع الاخبار از دو جهت سندی و محتوایی قابل بررسی است: دارای سند محکم و موثقی نیست. و به لحاظ محتوایی برخی از مواردی که در آن ذکر شده مانند «جارو زدن در شب» با مسلّمات و تأکیدات دین مبین اسلام در نظافت و پاکیزگی منافات دارد. اگر چه برخی موارد دیگر آن نیز کاملا با اصول و مبانی اسلام مطابقت دارد.
پاورقی:
(1) کتاب خصال، شیخ صدوق، ج 2، ص 505، قم، جامعه مدرسین ، چاپ اول، 1362ش : «امام علی(ع) در ضمن حدیثی فرمود: آیا شما را از آنچه موجب روزى می‌ شود خبر دهم؟ گفتند: آرى یا امیر المؤمنین!، حضرت فرمود: جمع کردن میان دو نماز(ظهر و عصر، و مغرب و عشاء)، خواندن دعاهاى وارده و انجام دادن تعقیبات لازمه پس از نماز صبح و عصر، دیدار خویشان و جارو کردن آستانه بیرونى خانه موجب زیادى روزى می‌ شود».
یا روایت دیگری که از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است: «شستن ظرف‌ ها و جارو کردن جلوى خانه، روزى را جلب می‌ کند». ( خصال، ج 1، ص 54).
یا روایت امام محمدباقر (علیه السلام): «کنس البیوت ینفی الفقر». جارو زدن خانه ها فقر را درور می کند .(کافی، ج6 ، ص 531).
(2) قَالَ اَلنَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ : «عِشْرُونَ خَصْلَةً تُورِثُ اَلْفَقْرَ …. وَ کَنْسُ اَلْبَیْتِ بِاللَّیْل …». بیست خصلت از عوامل فقر بیان شده که یکی از آنها جارو زدن خانه در شب است. (جامع الأخبار , ج1، ص124).
(3) کتاب من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج 4، ص 5.

ممکن است این مطلب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها