۱۳۹۷/۰۲/۲۹
–
۳۹۱ بازدید
باسلام.حکم خواندن قرآن برای اموات چیست؟آیا صحیح است یا خیر؟آیا ثوابش به روح اموات میرسد؟
با سلام وادب و سپاس از ارتباط شما
1. هر خیراتی که به اموات هدیه می شود به آنها می رسد و موجب گشایش و فرج در کار انها می شود .
2. بهترین خدمت به میت ادای حقوق واجبی است که بر ذمه انها است . ادای نماز و روزه و حج و خمس و زکات و مظالمی که بر ذمه میت قضا شده و نیز ادای حقوق الناس و دیونی که بر ذمه انها است بهترین خدمت به او است .
3. اموات با بدن برزخی (بدن مثالی و نوری) در برزخ به سر می برند، نه با این بدن و جسم مادی. این جسم مادی در قبر تبدیل به خاک می شود و نیازی به آب و غذا و پوشاک ندارد.
بدن برزخی انسان ها نیز بر حسب اعمال و کردار نیک آنها از نعمت های بزرخی بهره مند هستند. یا براساس کارهای زشت و ناپسند خود در عذاب آتش برزخی، معذبند.
هر کار خیرى که انجام دهید و ثوابش را به روح میت هدیه بکنید، براى او مفید است؛ چه ذکر و قرآن و نماز مستحبى و طلب مغفرت باشد، و چه صدقات. و انجام این گونه کارها موجب جلب رضایت اموات می گردد. یکی از نشانه های رضایت آنها این است که انسان احساس رضایت و آرامش نسبت به آنها پیدا می کند.
مرحوم حاج شیخ عباس قمى در مفاتیح الجنان، ص 317 حدیث صحیحى را از امام صادق(ع) نقل فرموده که در ضمن آن حدیث این طور آمده «میت شاد و مسرور مى شود و گشایش پیدا مى کند به دعا و استغفارى که براى او مى کنند چنانچه زنده شاد مى شود به هدیه که براى او مى برند و فرمود که ثواب نماز، روزه، حج، صدقه و سایر اعمال خیر و دعا در قبر میت بر او وارد مى شود و ثواب آن براى مرده و کسى که آنها را انجام داده نوشته مى شود».
روایات دیگرى نیز در آنجا نقل شده که مى توانید مطالعه کنید، بنابراین یقین کنید که آنچه براى اموات خودتان هدیه مى کنید در صورتى که اخلاص داشته باشید به آنها مى رسد و ثوابش در نامه عمل خودتان هم ضبط مى شود.
انسانى که از دنیا مى رود تا هنگامى که در عالم برزخ است و هنوز قیامت بر پا نشده باشد، کارهاى خیرى که براى او انجام مى دهند به صورت هدیه به او مى رسد و چه بسا مورد غفران و بخشش نیز واقع شده و یا موجب تعالى و تکامل روح او مى شود.
در این باره روایات و احادیث زیادى نقل شده است. به عنوان نمونه چند مورد اشاره مى شود.
امام صادق(ع) فرموده است: یدخل على المیت فى قبره الصلاة و الصوم و الحج و الصدقة و البر و الدعاء و یکتب اجره للذى یفعله و للمیت؛ نماز و روزه و حج و صدقه و نیکى و دعا در قبر میت داخل مى گردد و پاداش آن اعمال علاوه بر این که براى کسانى که آنها را انجام مى دهد هست براى میت نیز خواهد بود، (المحجة البیضاء، ج 3، ص 42).
پیامبر اکرم(ص) مى فرماید: … لیدخل على قبور الاموات من دعاء الاحیاء من الانوار مثل الجبال؛ دعاى زندگان به صورت کوه هاى نور بر قبرهاى مردگان داخل مى گردد، (المحجة البیضاء، ج 3، ص 341).
علاوه بر این اعمالى که براى او انجام مى دهند نتایج و ثمرات اعمال و کارهایى را نیز که خودش انجام داده بعد از مرگش به او مى رسد.
امام صادق(ع) فرموده است: ستّ خصال ینتفع بها المؤمن من بعد موته: ولد صالح یستغفر له و مصحف یقرأ فیه و قلیب یحفره و غرس یغرسه و صدقة ماء یجریه و سنة حسنة یؤخذ بها بعده؛ شش چیز است که بعد ازمرگ مؤمن به او سود مى رساند. فرزند صالح و شایسته اى که براى او دعا و طلب آمرزش کند. قرآنى که تلاوت شود. چاهى که حفر کرده و درختى که غرس نموده و آبى را که جارى ساخته و روش و سنت پسندیده اى که پس از او مورد عمل قرار گیرد، (بحارالانوار، ج 6، ص293).
بنابراین براساس روایات می توان به این نتیجه رسید که اگر کسی براساس اخلاص -حسن فاعلی و حسن فعلی- کاری را برای خشنود نمودن اموات، هدیه نماید، ان شاءالله به آنها خواهد رسید و چه کسی است که از هدیه گرفتن ناخشنود شود به ویژه کسانی که پرونده عمل آنها بسته شده و دستشان از انجام کارهای خیر و توشه برای آخرت، کوتاه است.
براى آگاهى بیشتر ر.ک:
1- منازل الاخره، شیخ عباس قمى
2- حیات پس از مرگ، على محمد اسدى
1. هر خیراتی که به اموات هدیه می شود به آنها می رسد و موجب گشایش و فرج در کار انها می شود .
2. بهترین خدمت به میت ادای حقوق واجبی است که بر ذمه انها است . ادای نماز و روزه و حج و خمس و زکات و مظالمی که بر ذمه میت قضا شده و نیز ادای حقوق الناس و دیونی که بر ذمه انها است بهترین خدمت به او است .
3. اموات با بدن برزخی (بدن مثالی و نوری) در برزخ به سر می برند، نه با این بدن و جسم مادی. این جسم مادی در قبر تبدیل به خاک می شود و نیازی به آب و غذا و پوشاک ندارد.
بدن برزخی انسان ها نیز بر حسب اعمال و کردار نیک آنها از نعمت های بزرخی بهره مند هستند. یا براساس کارهای زشت و ناپسند خود در عذاب آتش برزخی، معذبند.
هر کار خیرى که انجام دهید و ثوابش را به روح میت هدیه بکنید، براى او مفید است؛ چه ذکر و قرآن و نماز مستحبى و طلب مغفرت باشد، و چه صدقات. و انجام این گونه کارها موجب جلب رضایت اموات می گردد. یکی از نشانه های رضایت آنها این است که انسان احساس رضایت و آرامش نسبت به آنها پیدا می کند.
مرحوم حاج شیخ عباس قمى در مفاتیح الجنان، ص 317 حدیث صحیحى را از امام صادق(ع) نقل فرموده که در ضمن آن حدیث این طور آمده «میت شاد و مسرور مى شود و گشایش پیدا مى کند به دعا و استغفارى که براى او مى کنند چنانچه زنده شاد مى شود به هدیه که براى او مى برند و فرمود که ثواب نماز، روزه، حج، صدقه و سایر اعمال خیر و دعا در قبر میت بر او وارد مى شود و ثواب آن براى مرده و کسى که آنها را انجام داده نوشته مى شود».
روایات دیگرى نیز در آنجا نقل شده که مى توانید مطالعه کنید، بنابراین یقین کنید که آنچه براى اموات خودتان هدیه مى کنید در صورتى که اخلاص داشته باشید به آنها مى رسد و ثوابش در نامه عمل خودتان هم ضبط مى شود.
انسانى که از دنیا مى رود تا هنگامى که در عالم برزخ است و هنوز قیامت بر پا نشده باشد، کارهاى خیرى که براى او انجام مى دهند به صورت هدیه به او مى رسد و چه بسا مورد غفران و بخشش نیز واقع شده و یا موجب تعالى و تکامل روح او مى شود.
در این باره روایات و احادیث زیادى نقل شده است. به عنوان نمونه چند مورد اشاره مى شود.
امام صادق(ع) فرموده است: یدخل على المیت فى قبره الصلاة و الصوم و الحج و الصدقة و البر و الدعاء و یکتب اجره للذى یفعله و للمیت؛ نماز و روزه و حج و صدقه و نیکى و دعا در قبر میت داخل مى گردد و پاداش آن اعمال علاوه بر این که براى کسانى که آنها را انجام مى دهد هست براى میت نیز خواهد بود، (المحجة البیضاء، ج 3، ص 42).
پیامبر اکرم(ص) مى فرماید: … لیدخل على قبور الاموات من دعاء الاحیاء من الانوار مثل الجبال؛ دعاى زندگان به صورت کوه هاى نور بر قبرهاى مردگان داخل مى گردد، (المحجة البیضاء، ج 3، ص 341).
علاوه بر این اعمالى که براى او انجام مى دهند نتایج و ثمرات اعمال و کارهایى را نیز که خودش انجام داده بعد از مرگش به او مى رسد.
امام صادق(ع) فرموده است: ستّ خصال ینتفع بها المؤمن من بعد موته: ولد صالح یستغفر له و مصحف یقرأ فیه و قلیب یحفره و غرس یغرسه و صدقة ماء یجریه و سنة حسنة یؤخذ بها بعده؛ شش چیز است که بعد ازمرگ مؤمن به او سود مى رساند. فرزند صالح و شایسته اى که براى او دعا و طلب آمرزش کند. قرآنى که تلاوت شود. چاهى که حفر کرده و درختى که غرس نموده و آبى را که جارى ساخته و روش و سنت پسندیده اى که پس از او مورد عمل قرار گیرد، (بحارالانوار، ج 6، ص293).
بنابراین براساس روایات می توان به این نتیجه رسید که اگر کسی براساس اخلاص -حسن فاعلی و حسن فعلی- کاری را برای خشنود نمودن اموات، هدیه نماید، ان شاءالله به آنها خواهد رسید و چه کسی است که از هدیه گرفتن ناخشنود شود به ویژه کسانی که پرونده عمل آنها بسته شده و دستشان از انجام کارهای خیر و توشه برای آخرت، کوتاه است.
براى آگاهى بیشتر ر.ک:
1- منازل الاخره، شیخ عباس قمى
2- حیات پس از مرگ، على محمد اسدى