در گفت و گویی با اشخاصی شخصی چنین متن را برایم گفت من نمیدانم باید چه حسابی بدهم از شما میخواهم راجب ایم متن رفع شبهه کنید و جوابی قاطع برایم بنویسید: ((مطالب زیر تحقیقى است در این احادیث نوشته جناب داوود احمدی (انتشارات صلوات قم ۱۳۸۸) . امام صادق فرمود: عایشه [از روی حسادت]… گفت: یا رسول الله میبینم دهان فاطمه را زیاد میبوسی و زبانت را در دهانش قرار میدهی. پیامبر اکرم فرمودند: بله، هرگاه مشتاق بهشت میشوم دهان فاطمه را میبوسم و زبان در دهانش میگذارم… من از فاطمه بوی بهشت را استشمام می کنم و بوی شجره طوبی را می یابم، زیرا او زنی اسمانیست”. دقیقا همین روایت در کتاب اعلام الوری نوشته عالم بزرگ شیعه یعنى علامه طبرسى صفحه ۲۹۶ نیز امده است. نکته قابل توجه این حدیث، مغلطه مصادره به مطلوب شخص محمد است که بدینوسیله پاسخ عایشه را داده و دهانش را میبندد. محمد به عایشه می گوید: بله، هرگاه مشتاق بهشت میشوم دهان فاطمه را میبوسم و زبان در دهانش میگذارم… پرسش اینجاست که, در کدام نظریه علمى یا کدام فرهنگ و تمدنى، انسان با گذاشتن زبانش در دهان یک کودک، او را میبوید؟؟؟ جناب محمد که با الاغ بالدار مبارکشان به معراج می رفتند و هر دم هوس بهشت می کردند جبرییل ایشان را با خود به بهشت می برد، چه نیازی داشت که برای استشمام بوی بهشت، زبان در دهان این دخترک بینوا کند؟؟؟ ایا نمی توانست در یکی از سفرهایش به بهشت، از الله مدینه طلب یک شیشه عطر بهشت کند تا دست به چنین عمل شرم اورى نزند؟؟ ایا اگر پدر یکى از خود ما، زبان در دهان خواهر ۸-۹ ساله ما بکند، و یا هر شب پستانهاى او را ببوسد، به دید یک انسان کاملا نورمال به این پدر نگاه میکنیم؟؟ ابو جعفر محمد ابن على ابن شهراشوب در کتاب معروف خود، مناقب ال ابی طالب در جلد ۳ صفحه ۱۱۴ مینویسد: الباقر و الصادق (ع): انه کان (ص) لاینام حتى یقبل عرض وجه فاطمه و یضع وجهه بینثدیی فاطمه و یدعو لها و فی روایه: حتى یقبل عرض وجنه فاطمه او بین ثدییها. ترجمه : امام باقر و امام صادق می‌گویند: همانا رسول (ص) نمی‌خوابید تا اینکه گونه‌ی فاطمه را می‌بوسید و صورتش را بین دو پستانش قرار می‌داد…. و نیز در کتاب کشف الغمه اربلى در جلد دوم ص ۹۵ اورده : کان رسول الله (ص) لاینام حتى یقبل عرض وجنه فاطمه (ع) او بین ثدییها. و عن جعفر صادق (ع) کان النبی(ص) لاینام لیله حتى یضع وجهه بین ثدیی فاطمه (ع) ترجمه: رسول الله نمی‌خوابید مگر اینکه گونه‌ی فاطمه یا بین دو پستانش را می‌بوسید و از جعفر صادق نقل است که رسول الله نمی‌خوابید مگر اینکه صورتش را بین دو پستان فاطمه قرار می‌داد.(۱) اما علامه مجلسى ستون فکرى و نظرى شیعیان در اینباره مینویسد: الباقر والصادق (ع): انه کان النبی (ص) لا ینام حتى یقبل عرض وجه فاطمه یضع وجهه بین ثدیی فاطمه و یدعو لها و فی روایه حتى یقبل عرض وجنه فاطمه او بین ثدییها ترجمه: باقر و صادق (ع): همانا پیامبر نمی‌خوابید مگر اینکه صورت فاطمه را می‌گرفت و صورتش را بین دو پستان فاطمه می‌گذاشت و در روایت دیگر اینکه یا گونه فاطمه را و یا بین دو پستانش را می‌بوسید.(۲) مجلسى در ادامه و در صفحه ۵۵ و ۷۷ این کتاب روایات دیگرى به این مضمون اورده که : و عن حذیفه کان رسول الله ( ص) لا ینام حتى یقبل عرض وجنه فاطمه ع او بین ثدییها . وعن جعفر بن محمد ع کان النبی لا ینام لیلته حتى یضع وجهه بین ثدیی فاطمه.(۳) کان النبی ( ص) لاینام حتى یقبل عرض وجنه فاطمه ع او بین ثدییها و عن جعفر بن محمد (ع) قال: کان رسول الله ( ص) لاینام حتى یضع وجهه الکریم

چنین شبهه‌هایی سالها در فضای مجازی با عبارت های مختلف از طرف معاندین در حال تکرار است و پاسخ های متعددی هم داده شده است
که خلاصه آن چنین است :
1. برخی از این دست روایات در منابع حدیثی و روایی معتبر شیعه و اهل سنت وجود ندارد .
2. بر فرض وجود داشتن متخصصان و صاحب نظران علم حدیث و روایت باید در باره صحت یا عدم صحت و معانی و مفهوم این روایات سخن بگویند نه غیر متخصصان و در فضای مجازی و به صورت شبهه و یا توهین.
3. بوسیدن دست ، سر و صورت محارم بخصوص فرزندان و بالاخص دخترنه تنها مذموم نیست که اظهار محبت و ارادت به محارم و فرزندان است
4. پیامبر بارها به فاطمه وحسنین در ملا عام اظهار محبت می کرد و این نشان از جایگاه اهل بیت در نزد پیامبر دارد
5. چرا نگاه مثبت به این قضیه نداشته باشیم زمانی که دختران را زنده به گور می کردند پیامبر کوثر خویش را مورد محبت و نوازش قرار می داد این نشان از جایگاه زن و جایگاه فاطمه س بود .
6. پیامبر سر و سینه فاطمه را می بوسید سینه به معنای پستان ( به صورت عریان ) نیست بلکه کنایه از این است که سر فاطمه س را به خود می چسباند و به او محبت می کرد و سر و صورت و سینه او را می بوسید
7. این که پیامبر زبان فاطمه س را می بوسید و یا زبان در دهان فاطمه می گذاشت گرچه در برخی از روایات وجود دارد در صورت صحت این روایات باید آن را تفسیر و تاویل کرد و منظور آن را تشبیه و ایهام از شیرین زبانی و سخن صحیح فاطمه دانست امروز هم گفته می شود که زبان فلان گوینده را باید بوسید که کنایه از سخن صحیح است
8. و در نهایت شاید بتوان گفت اولا: این گونه موارد به عنوان حکمت ها و رازهای نهفته در آن یک استثنا باشد، و یا چه بسا شاخصی باشد در منزل آن حضرت که اطرافیان نزدیک ببینند و بعدا حق را از باطل تشخیص دهند و توصیه به عترت معنی و مفهوم خود را بیابد ودر روزهای سخت هجوم به خانه اهل بیت دوست و دشمن شناخته شوند. مثلا بوسیدن سینه‌های حضرت زهرا ( س ) اشاره به مصیبت بزرگ ( ( میخ در ) ) باشد و بوسیدن صورت آن حضرت ، اشاره به مصیبت ( ( نیلی شدن صورت حضرت ( س ) ) ) باشد، همانطور که نسبت به امام حسین ( ع ) چنین روایت شده است که رسول خدا ( ص ) زیر گلوی ایشان را می بوسید ومی‌گریید و می فرمود من جای شمشیرها را می بوسم . اتفاقا” از کتاب ( ( احقاق الحق ) ) ، ج 10، ص 183 نقل شده است که حضرت رسول ( ص ) خطاب به حضرت فاطمه ( س ) می فرمودند : ایشان بهترین دختران من است ، زیرا به خاطر من دچار مصیبت می شود .( ( هی خیر بناتی لانها اصیبت فی ) ) .
ثانیا: چه بسا این امور بر فرض قبول صحت آنها از رازهای داخل خانه حضرت بوده که نباید به بیرون درز پیدا می‌کرد اما آنها که این مطالب خصوصی را به بیرون از خانه پیامبر(ص) بردند در امتحان سختی واقع شدند و رسم امانت‌داری را رعایت نکردند.
(لوح فشرده پرسمان، اداره مشاوره نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، کد: 11287/400002)
برای مطالعه بیشتر بنگرید به :
– کتاب فاطمه الزهرا بهجه قلب المصطفی ، ج 1، صفحات 107 تا 113 نقل شده است )

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد