خانه » همه » مذهبی » دسته های یاران امام زمان

دانلود کتاب های امتحان شده

دسته های یاران امام زمان


دسته های یاران امام زمان

۱۳۹۸/۱۰/۱۰


۵۱۸ بازدید

سلام

هنگامی که امام مهدی(عج) ظهور کند

وما درمکه نباشیم،وتوان رفتن به مکه رانیز نداشته باشیم تا درکنار حضرت قرار بگیریم

باید چکاری انجام بدیم؟؟ایادرشهرخودمان بمانیم؟

ابتدا باید بدانیم که یاران حضرت را سه گروه تشکیل مى‌دهند: الف. ۳۱۳ نفر که یاران خاص هستند؛ ب. ده هزار نفر؛ج. عموم شیعیان و محبان. در روایتى از امام جواد علیه‌السلام آمده است: «پس هنگامى که این تعداد (۳۱۳ نفر) از اهل اخلاص گرد او (در مکه و به اذن خدا) جمع شدند، خدا امر او را ظاهر کند. پس هنگامى که براى او عقد (ده هزار نفر مرد) کامل شد، به اذن خداى عزوجل خروج مى کند». (کمال‌الدین،شیخ صدوق، ج۲، ب۳۶، ح۲)
یاران گروه اول و دوم، کسانى هستند که ولایت و امامت امام مهدى عجل‌ اللّه‌ تعالى‌ فرجه‌الشریف را پذیرفته و لیاقت سربازى را در خود ایجاد کرده‌اند. اما گروه سوم (شاید برخى از افراد گروه دوم)، هم مى‌توانند از افرادى باشند که قبل از ظهور شیعه بوده و لیاقت یارى امام را پیدا کرده‌اند و هم مى‌توانند از افراد غیر شیعه باشند که با درک ظهور و شنیدن پیام دعوت امام – با توجه به فطرت الهى و عدالت‌خواهى و حق‌طلبى خود – حضرت را بپذیرند و با همه وجود سر به اطاعت ایشان بگذارند.
در هنگام ظهور، حضرت از مکه قیام نموده، به فراخوان عمومی میپردازد. در ابتدا یاران مخصوص ـ که به عنوان فرماندهان سپاه حضرت به شمار میروند به سوی مکه میآیند و در آنجا سپاهی با حلقهی ده هزار نفری از یاران را تشکیل میدهند و سپس به لشکر حضرت افزوده شده و مومنان گروه گروه به ایشان میپیوندند و آنان در رکاب امام زمان(ع) به طرف مدینه حرکت میکنند و از آنجا به طرف کوفه رهسپار میشوند و سپس به فتح عالم و نابودی سنگرهای کفر همت میگمارند.
امام باقر(ع) فرمودهاست: “هنگام ظهور، وقتی مهدی(ع) به طرف کعبه میآید، تا در کنار کعبه ندای جهانی خود را سر دهد، در مکانی به نام “ذی طوی”، به انتظار 313 نفر یار مخصوص خود توقف میکند تا آنان بیایند و همراه آن حضرت به طرف کعبه رهسپار شوند”.(بحار الانوار، ج52، ص306).
همچنین در حدیث دیگری میفرماید: “یجمع الله من آقاصی البلاد علی عدة اهل بدر ثلاثماة وثلاث عشر رجلا”؛”خداوند از اطراف جهان و اقصی نقاط عالم به تعداد جنگ جویان بدر (313 نفر) به دور او جمع میکند.(بحار الانوار، ج52، ص310).
در روایات معصومین(ع) خصوصیاتی مانند محل و زمان زندگی و نام و مشخصات فردی یاران به هنگام ظهور، مطلبی نیامده است. در بعض از روایات اهل سنت، نام ها و شهرهایی ذکر شده است؛ اما به علت اینکه از ناحیه امامان معصوم تایید نشده است. نمیتوان به آنها تکیه کرد. به هر حال میتوان به بعضی از خصوصیات کلی برای یاران آن حضرت اشاره نمود. این خصوصیات توسط امام معصوم(ع) بیان شده است:
1. ایمان به هدف و اراده استوار و پیروی کامل از ولایت و رهبری امام زمان(ع)؛
2. قدرت نظامی برتر و دفاع از امام زمان(ع) در مقابل توطئه دشمنان؛
3. دارای قدرت مدیریت و حکومت بر اساس عدالت اسلامی؛
4. قرار گرفتن در اوج فداکاری و شهدات طلبی در رکاب امام زمان(ع)؛
5. آماده مبارزه و مطیع کامل هستند؛
6. از صالحان روی زمین که وعده حکومت آنان در قرآن آمده است؛
7. بیعت و پیمان آنان با امام زمان(ع)؛
8. بعضی از این یاران جزو رجعت کنندگان هستند، یعنی، در زمانهای قبل از دنیا رفتهاند و در زمان ظهور دوباره زنده شده در رکاب امام زمان(ع) به خدمت میپردازند مانند برخی از انبیاء و اولیا و اصحاب پیامبر و ائمه(ع)).
نتیجه آنکه از مجموعه احادث امامان معصوم معلوم میشود که یاران امام زمان(ع) منحصر در افراد مشخص و یا شهرهای خاص نمیباشند، بلکه افراد از هر مکان و هر زمان (به وجود آمدن خصوصیات کلی مورد نظر برای یاران آن حضرت) میتوانند جزو حامیان و یاران آن امام عزیزقرار گیرند.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها