خانه » همه » مذهبی » دلیل روشن شدن ‌چراغ روغن خودرو چیست؟

دانلود کتاب های امتحان شده

دلیل روشن شدن ‌چراغ روغن خودرو چیست؟

عصراسلام: این چراغ در مدل‌های مختلف خودرو به صورت روغن دان نشان داده شده و روشن شدن و چشمک زدن آن هشداری به کاربر درباره وجود اختلال در سیستم روغن رسانی خودرو می‌دهد.

وظیفه روغن موتور خودرو چیست؟

در سیستم طراحی خودرو می‌توانیم موتور را قلب و روغن را خون آن در نظر بگیریم. روغن وظیفه دارد، گرد و غبار و الاینده‌ها را از موتور بزداید و حرکات قطعات فلزی درون خودرو را روان و نرم کند. روغن موتور از قطعات خودرو در مقابل فرسایش و خوردگی مراقبت می‌کند. یکی دیگر از وظایف روغن موتور خودرو، انتقال و توزیع مناسب گرما به همه بخش‌های موتور است و از داغ شدن بیش از اندازه آن جلوگیری می‌کند. روغن خودرو ذرات و کثیفی نشسته روی موتور را پاک کرده و درون خود نگه می‌دارد. همین موضوع باعث اکسید شدن روغن می‌شود. هرگونه اختلال در قطعات داخلی خودرو، می‌تواند در عملکرد روغن موتور تاثیر گذار باشد و باعث روشن شدن چراغ روغن در خودرو شود.

اما یکی از موارد روشن شدن چراغ روغن در زمانی است که خودرو گرم می‌شود.این ایراد در خودروهای ایرانی مانند موتورهای ۱۸۰۰ پژو پارس و ۴۰۵ و سمند بیشتر دیده می‌شود. ایراد روشن شدن چراغ روغن در تمام خودرو ها به دلایل متفاوت به وجود می‌آید.

علت روشن شدن چراغ روغن
ایراد برقی
ایراد مکانیکی
دلایل برقی روشن شدن چراغ روغن
اتصالی سیم روغن به منفی
تنظیم نبودن موتور که با کاهش بیش از حد دور موتور به دلیل تک کار کردن یا بد کارکردن ایجاد میشود
خرابی پشت آمپر
خرابی فشنگی روغن
روش تست برقی روشن شدن چراغ روغن خودرو

دلایل برقی که باعث روشن شدن چراغ روغن خودرو میشوند زیاد پیچیده نیستند. فشار روغن موتور توسط فشنگی روغن توسط قطع و وصل کردن منفی به پشت آمپر باعث روشن شدن چراغ روغن می‌شود. خب برای تست فقط کافی است سوکت فشنگی را بکشید و توسط یک لامپ تست از سر فشنگی تست کنید ببینید لامپ تست روشن می‌شود یا نه.


اگر لامپ تست روشن می‌شود ایراد از داخل موتور و مربوط به فشار روغن است. 
اگر با کشیدن سوکت فشنگی و در حرکت خودرو چراغ روغن چشمک می‌زند ایراد از موتور نیست.


بی توجهی به همین نکته کوچک توسط تعمیرکار در خیلی از مواقع مشاهده شده که موتور به اشتباه تعمیر اساسی شده است.اما این دلیل کاملی نیست و باید به تشخیص یک مکانیک با تجربه معتمد، اعتماد کنید. 
در صورتی که ایراد برقی باشد شما هرچقدر هم هزینه کنید و تعمیرات سنگین مکانیکی انجام دهید بازهم مشکل حل نشده و شاید بعد از چند روز یا چند ماه دوباره مشکل نمایان شود.این حرف را من بر اساس صدها تماسی که با بنده گرفته شده و کارهایی که دیگران انجام دادن خدمت شما عرض میکنم.

در مواردی که ایراد مکانیکی است فقط با تعمیرات مکانیکی مشکل برطرف میشود.در این مورد کارهایی که برای پیدا کردن عیب مکانیکی باید انجام شود را در قسمت انتهایی، تعمیرات مکانیکی را مرحله به مرحله بیان کردم.

دلایل مکانیکی روشن شدن چراغ روغن خودرو
کم بودن میزان روغن موتور که به صورت چشمک زدن چراغ روغن در سر پیچ ها مشاهده می‌شود. حتما میزان روغن را چک کنید‌. 
خرابی فشنگی روغن. حتما فشنگی روغن با یک نمونه تستی تعویض کنید.
کثیف بودن فیلتر روغن که معمولا به دلیل روغن سوزی خودرو و دوده ها و رسوبات داخل روغن بوجود می آید.حتما فیلتر روغن را تعویض کنید.
گرفتگی صافی توری روغن داخل کارتل که با باز شدن کارتر مشخص می‌شود.
ضعیف بودن اویل پمپ.بالا آمدن روغن به میزان زیاد و مشاهده آن از درب روغن کمک کننده به تشخیص است اما کافی نیست
فرار روغن از قسمت هایی که روغن در آن مسیرها عبور میکند که معمول ترین قسمت یاتاقان های ثابت و متحرک است


شما با باز کردن کارتل و مشاهده نشانه ها می‌توانید خیلی سریع به عیب یابی درست برسید. مانند وجود لجن یا پلیسه داخل کارتل 

روشن شدن چراغ روغن در دور موتور پایین
ایراد به این صورت است که در ابتدای روشن شدن خودرو، موتور به صورت عادی و بدون هیچ مشکلی کار می‌کند و چراغ روغن خاموش می‌شود. اما با گرم شدن موتور بعد از مدتی در زمان خلاص بودن خودرو و درجا کار کردن با برداشتن پا از روي پدال گاز و با پایین آمدن دور موتور چراغ روغن همراه با چراغ استپ و چراغ آب شروع به چشمک زدن( روشن شدن ، چشمک زدن ، بال بال زدن یا سوسو زدن چراغ روغن) می‌کند و در بعضی از موارد که خودرو در هوای گرم و ترافیک است چراغ های اخطار روشن می‌مانند. اما با کمی فشار دادن پدال گاز و بالا رفتن دور از ۱۲۰۰ به بالا چراغ ها خاموش می‌شود و با رها کردن پدال دوباره شروع به چشمک زدن می‌کند.

در میان مشتریان که به ما مراجعه کردن و یا تماس گرفتن خیلی ها بودن که بخاطر عیب یابی اشتباه هزینه های زیادی بابت تعمیرات حتی تعمیر اساسی متقبل شدن، اما ایراد برطرف نشده است.این ایراد شاید در تمام خودروها به وجود بیایید اما این مقاله فقط مخصوص موتورهای ۱۸۰۰ پژو است.هر موتور دارای نقطه ضعفی است و تعمیرکار متخصص آن موتور میتواند عیب یابی درست و بهتری انجام دهد.
مراحل تعمیر مشکل روشن شدن چراغ روغن خودرو
یک نمونه از مشتریان که مراحل زیر را انجام داده است اما مشکلش برطرف نشده بود را اینجا توضیح می‌دهم. مطالبی که در زیر بیان میشود در تمام خودروها مشترک است و در مراحل عیب یابی مکانیکی بکار برده می‌شوند. اما میزان تجربه و دقت تعمیر کار در پیدا کردن ایراد در این ایراد بخصوص کلید حل مسئله است.شرح حال از زبان ایشان: 

در ابتدا از یک روغن با کیفیت بالا و فیلتر روغن با کیفیت استفاده شد. که هیچ تغییری حاصل نشد.

در قدم بعدی فشنگی روغن موتور را تعویض کردم. به نظر می‌رسید ایراد بیشتر شده و با گرم شدن روغن این مشکل به وجود می آید.(با فشنگی های موجود در بازار باورش زیاد سخت نیست)

انگار با بالا رفتن دما، موتور فرار روغن دارد که باعث افت فشار می‌شود.(دلایل افت فشار یا ضعیف بودن اویل پمپ است یا فرار روغن از یاتاقان ها.)

به همین خاطر پمپ روغن باز شده و به تعمیرگاه برده شده. با تعمیر و بالا بردن فشار پمپ امیدوار بودیم ایراد برطرف شود. اما بعد از بستن پمپ متاسفانه هیچ تغییری بوجود نیومد. که این خیلی نا امید کننده بود.(البته نا گفته نماند که تعمیرکاران روش اصولی برای تست ندارن و به روش سنتی که چرخاندن پمپ با دست است اکتفا میکنن.در هر شرایطی پمپ را تعمیر میکنند و اجرت آن را میگیرند.)

نظر مکانیک این بود که احتمالا از یاتاقان ها فرار روغن وجود دارد.کارتل را باز کرده و یاتاقان های ثابت و متحرک را از نظر لقی تست کرده. با قرار دادن کاغذ تست به ذخامت استاندارد در زیر تک تک یاتاقان ها میل لنگ قفل می‌کرد که این نشان دهنده مناسب بودن لقی یاتاقانهای ثابت و متحرک بود.

دوباره شک ما به سمت اویل پمپ رفت و قبل از بستن کارتل پمپ را با یک پمپ مطمئن تعویض کردیم. متاسفانه هیچ تغییری ایجاد نشد.

چون موتور کمی روغن سوزی داشت و پیدا کردن این ایراد خیلی برای صاحب خودرو اهمیت داشته(خیلی روی اعصاب است) تصمیم به تعمیر اساسی موتور میگیرد. میل لنگ به تراشکاری برده شد. ثابت ها و متحرک ها ساعت زده شد و مقدار آنها در حد قابل قبول بود. با وجود این میل لنگ تراش داده شد. با توجه به مورد خاص این موتور آب بندی یاتاقان ها با حساسیت بیشتر انجام شد. بعد از انجام تعمیر و روشن کردن خودرو اثری از ایراد نبود.

اما این خوشحالی زیاد طول نکشید.خودرو ۷ هزار کیلومتر کار کرد. در کمال ناباوری موتور بعد از گرم شدن در گرمای تابستون چراغ روغن چشمک میزد. واقعا دیگه نا امید کننده بود.دوباره با تعمیرکار اویل پمپ مشورت کردم که شمارو معرفی کرد.

این یکی از مواردی است که با هزینه خیلی کم مشکل چراغ روغن حل شده است.البته هزینه کم بخاطر تعمیرات و هزینه های قبلی است که انجام شده و تنها نیاز بود ایرادی که این بین از چشم تعمیرکار پوشیده بود را پیدا کنیم.خیلی از دوستان تماس میگیرند و انتظار بر طرف شدن ایراد با هزینه کم هستند.در جواب ایشان باید بگویم در صورت سالم بودن یاتاقان و اویل پمپ نیازی به تعمیر اساسی نیست.
منبع: برق‌خودرو

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها