خانه » همه » مذهبی » رابطه خسوف و کسوف سال ۲۰۲۷ با منجی گرایی اسلامی از نگاه فرنیش!

دانلود کتاب های امتحان شده

رابطه خسوف و کسوف سال ۲۰۲۷ با منجی گرایی اسلامی از نگاه فرنیش!


رابطه خسوف و کسوف سال ۲۰۲۷ با منجی گرایی اسلامی از نگاه فرنیش!

۱۳۹۷/۰۵/۰۴


۱۵۱ بازدید

رابطه خسوف و کسوف سال ۲۰۲۷ با منجی گرایی اسلامی از نگاه فرنیش!

آنچه در ادامه می خوانید متن ترجمه شده از مصاحبه کیپ آلن در برنامه رادیویی “خلاصه اخبار دنیا از کلیسای لوتران” با دکتر تیموتی فرنیش، محقق تاریخ اسلام و اخرالزمان اسلامی می باشد.

رابطه خسوف و کسوف سال 2027 با منجی گرایی اسلامی از نگاه فرنیش!

آنچه در ادامه می خوانید متن ترجمه شده از مصاحبه کیپ آلن در برنامه رادیویی “خلاصه اخبار دنیا از کلیسای لوتران” با دکتر تیموتی فرنیش، محقق تاریخ اسلام و اخرالزمان اسلامی می باشد.

همانطور که در برخی احادیث اسلامی اشاره شده است، وقوع دو خورشیدگرفتگی و ماه گرفتگی در یک ماه رمضان یکی از نشانه های غیر حتمی ظهور حضرت مهدی (عج)، اتفاقی که از نظر نجومی بنظر غیرممکن می رسد. ولی در تحقیقی اخیرا دانسته شده است که مشابه این اتفاق (یک خورشید گرفتکی کلی و یک ماه گرفتگی جزئی) در سال 2027 اتفاق می افتد و همین موضوع دستمایه این گفتگوی رادیویی شده است.

مقدمه مربوط به این گفتگو که در ابتدای فایل صوتی و پیش از گفتگو اجرا می شود در ادامه آورده شده است:

“خورشید گرفتگی یکی از نشانه های شگفت انگیز خداست که هر چند وقت یکبار اتفاق می افتد. این اتفاق نادر با آخرالزمان، به خصوص در کلیسای معاصر، ارتباط خاصی دارد. اما در اسلام این خسوف ها می تواند یک معنای خیلی خاصی داشته باشد.

خیلی از سوفی (ها) و شیعیان مسلمان عقیده دارند که یک خورشیدگرفتگی در ابتدای ماه رمضان و به دنبال آن یک ماه گرفتگی در نیمه رمضان یک نشانه خاص برای حکومت (بازگشت) امام داوزدهم یا امام مخفی، کسی که قوانین اسلامی را در سراسر جهان حاکم می کند، است.

این دو خورشید و ماه گرفتگی به طور دقیق در سال 2027 روی خواهد داد. دکتر تیموتی فرنیش، متخصص در تاریخ اسلام، در مورد این عقاید توضیح خواهد داد.”

خلاصه مصاحبه به شرح زیر است.

مجری: ابتدا در مورد پس زمینه و تحصیلات و مطالعات خودتان در مورد اسلام توضیح دهید تا شنوندگان با تخصص شما آشنا شوند.

فرنیش: من مدرک دکتری تاریخ اسلام دارم و سال هاست به صورت تخصصی در زمینه مسائل آخرالزمان در اسلام کار می کنم.

فرنیش با کتب و مقالات متعدد و نیز حضور در نشستهای علمی، خود را فردی متخصص در مسائل آخرالزمانی اسلام معرفی نموده است.

مجری: خسوف ها یک جایگاه خاصی در ادبیات آخرالزمان شناسانه دارد، به ویژه در دین مسیحیت. لطفا در مورد اسلام هم توضیح دهید؟

فرنیش: ما در دنیا میلیونها مسلمان داریم که عمده آنان، باید بگویم با درصد 40 تا 50 درصد، به بازگشت مهدی به عنوان یک منجی معتقدند که با حضرت عیسی بازمی گردد. البته باید بگویم حضرت عیسی در ادبیات مسلمانان غیر از عیسی مسیحی است که ما مسیحیان به او معتقدیم.

سوفی ها به عنوان یک فرقه از مسلمانان معتقدند که محمد (باید بگویم شبیه محمد) متولد و دیده خواهد شد، در یک ماه رمضانی که هم خوردشید گرفتگی و هم ماه گرفتکی داریم. من این باورها را نمی فهمیدم تا هنگامی که شروع به جستجو کردم چون حدس میزدم این اتفاق غیرممکن نباشد.

مجری: این رویداد (تلاقی خسوف و کسوف در ماه رمضان اسلامی) قطعا در 2027 اتفاق خواهد افتاد.

فرنیش: بله در سال 2027، یک خورشید گرفتکی کلی و یک ماه گرفتگی جزئی رخ می دهد. سایت های مدرن اسلامی این را یک نشانه {از وقوع آخرالزمان} می دانند.

مجری: مهدی دقیقا به چه معناست، این عنوان برای من آشنا و مفهوم نیست؟

فرنیش: این نام به معنی هدایت شده است، شیعیان 12 امامی در ایران و عراق و لبنان (نه همه مسلمانان) معتقدند که او دوازدهمین جانشین {حضرت} محمد می باشد که در حدود سالهای 871-873 میلادی متولد شده است. ایشان معتقدند او از دنیا نرفته و در نوجوانی ناپدید شده است.

دسته زیادی از مسلمانان، سنی ها، معتقدند که وی نباید حتما از نسل خونی حضرت محمد باشد، و هر فردی مسلمانی که در حکمرانی و سیاست موفق باشد می تواند {مهدی} باشد و او از این طریق شناخته می شود. البته شیعیان و سنی ها در خیلی چیزها در مورد مهدی اشتراک دارند.

مجری: لطفا در مورد اینکه سنی ها و شیعیان پایان دنیا را چطور می ببیند کمی بیشتر سخن بگویید؟

فرنیش: آخرالزمان اسلامی یک تفاوت اساسی با آخرالزمان شناخته شده در مسیحیت و دنیای غرب دارد. مسیحیت آن را پایان دنیا می داند ولی اسلام بازگشت حضرت مهدی و مسیح را آخر دنیا نمی داند و آن را یک دوره زمانی جدید می داند زیرا آنان {بعد از آن} حکومت می کنند. دوران حکومت مهدی و مسیح اسلامی، مطابق برخی احادیث 7 سال و در برخی 40 سال و در برخی بیشتر طول می کشد.

مجری: ما مسیحیان عیسی مسیح را خدا می دانیم، مسلمانان به او چگونه می نگرند و در مورد او چه عقیده ای دارند؟

فرنیش: مسیح در نگاه مسلمانان یک دستیار برای مهدی است و نقش یک مشاور را دارد. یک حدیث می گوید که مسیح قاتل دجال خواهد بود و وی توسط مهدی کشته نمی شود. دجال، آنتی کریست و ضدمسیح اسلامی است که برخی مسلمانان آن را بر ایالات متحده و برخی بر شوروی سابق تطبیق می دهند. این دجال احتمالا در جایی از اسراییل توسط مسیح باید کشته شود .

مجری: جالب، …”

منبع مصاحبه:

http://kfuo.org/2017/08/23/wlnd-082317-eclipses-and-islam

چند نکته:

1- توجه و رصد نکات ریز و جزئی در مورد نشانه های ظهور امام عصر ع امری است که در چند دهه اخیر توسط پژوهشگران غربی همچون مادلونگ، فرنیش و کوک و … صورت می گیرد که قابل تأمل و توجه است

2- روایت ظهور خسوف و کسوف در ماه رمضان در منابع روایی شیعی آمده است که متن آن به صورت ذیل است:

عَنْ بَدْرِ بْنِ الْخَلِیلِ الْأَسَدِیِّ قَالَ: کُنْتُ عِنْدَ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ الْبَاقِرِ ع فَذَکَرَ آیَتَیْنِ تَکُونَانِ قَبْلَ قِیَامِ الْقَائِمِ ع لَمْ تَکُونَا مُنْذُ أَهْبَطَ اللَّهُ آدَمَ ص أَبَداً وَ ذَلِکَ أَنَّ الشَّمْسَ تَنْکَسِفُ فِی النِّصْفِ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ الْقَمَرَ فِی آخِرِهِ فَقَالَ لَهُ رَجُلٌ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ لَا بَلِ الشَّمْسُ فِی آخِرِ الشَّهْرِ وَ الْقَمَرُ فِی النِّصْفِ فَقَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ ع إِنِّی لَأَعْلَمُ بِالَّذِی أَقُولُ إِنَّهُمَا آیَتَانِ لَمْ تَکُونَا مُنْذُ هَبَطَ آدَمُ.

بدر بن خلیل اسدىّ گوید: «نزد امام باقر علیه السّلام بودم آن حضرت از دو نشانه یاد کرد که قبل از قیام قائم علیه السّلام است و از آن هنگام که خداوند آدم صلوات اللَّه علیه را بر زمین فرود آورده هرگز آن دو اتّفاق نیفتاده، و آن اینکه خورشید در نیمه ماه رمضان خواهد گرفت و ماه در آخر آن خواهد گرفت، پس مردى به آن حضرت گفت: یا ابن رسول اللَّه نه بلکه خورشید در آخر رمضان و ماه در نیمه آن خواهد گرفت، امام باقر علیه السّلام به او فرمود: من خود مى دانم چه مى گویم، آن دو نشانه هائى است که از زمان فرود آمدن آدم هرگز اتّفاق نیفتاده است». (چون به حساب منجّمان خسوف در وسط ماه واقع مى شود و کسوف که گرفتن خورشید است در اواخر ماه).

این روایت در کتب مختلف همچون الکافی ج8 ص212، الغیبه نعمانی ص271، الغیبه طوسی ص444 و الارشاد شیخ مفید ج2 ص274 آمده است. البته روایت مشابهی نیز در همین رابطه در کتاب کمال الدین شیخ صدوق ره ج2 ص655 آمده که متن آن چنین است:

عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ هَمَّامٍ عَنْ وَرْدٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ: اثْنَانِ بَیْنَ یَدَیْ هَذَا الْأَمْرِ خُسُوفُ الْقَمَرِ لِخَمْسٍ وَ کُسُوفُ الشَّمْسِ لِخَمْسَ عَشْرَةَ وَ لَمْ یَکُنْ ذَلِکَ مُنْذُ هَبَطَ آدَمُ ع إِلَى الْأَرْضِ وَ عِنْدَ ذَلِکَ یَسْقُطُ حِسَابُ الْمُنَجِّمِین

ورد از امام باقر علیه السّلام روایت کند که فرمود: پیش از این امر دو علامت ظاهر شود یکى ماه گرفتگى در پنجم و دیگرى خورشید گرفتگى در پانزدهم و از زمان هبوط آدم علیه السّلام تا آن زمان چنین اتفاقى نیفتاده باشد و اینجاست که حساب منجّمان ساقط می شود.

تفاوت این روایت با حدیث قبلی در زمان خسوف یا ماه گرفتگی است که در روایت اول، انتهای ماه و در این روایت پنجم ماه ذکر گردیده و اشاره ای هم به ماه رمضان در آن نشده است. البته نعمانی در کتاب الغیبه صص271-272 همین روایت را از ورد نقل کرده که مشابه روایت بالاست و هم به خسوف در انتهای ماه اشاره دارد و هم آنرا در ماه رمضان می داند:

عَنْ وَرْدٍ أَخِی الْکُمَیْتِ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ ع أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ بَیْنَ یَدَیْ هَذَا الْأَمْرِ انْکِسَافَ الْقَمَرِ لِخَمْسٍ تَبْقَى وَ الشَّمْسِ لِخَمْسَ عَشْرَةَ وَ ذَلِکَ فِی شَهْرِ رَمَضَانَ وَ عِنْدَهُ یَسْقُطُ حِسَابُ الْمُنَجِّمِینَ.

صورتهای دیگری هم از این خسوف و کسوف در روایات علائم الظهور نقل شده است. لازم به ذکر است بررسی سندی این روایات -که ظاهرا افراد مجهول در سند آنها وجود دارد- پیش از بررسی محتوایی آن امری ضروری است.

3- اصل ادعای فرنیش در این مورد به ادعای برخی فرقه های صوفی بر می گردد که در سایتهای خود چنین مطلبی را مطرح کرده اند (البته این سایتها بنابر دیدگاه عموم اهل سنت که تولد امام مهدی ع را در سالهای قبل از ظهور می شمارند، ادعا کرده اند که تولد امام مهدی ع در این سال محتمل است) از جمله :

https://rabbaniway.wordpress.com/tag/prepare-for-end-of-times

4- در مورد محتوای این روایت و مفهوم آن از یکسو و نیز وقوع این رخداد در سال 2027 (چنانچه فرنیش ادعا می نماید) می بایست کار علمی درخوری توسط پژوهشگران این عرصه صورت بگیرد.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها