خانه » همه » مذهبی » رجعت کنندگان

دانلود کتاب های امتحان شده

رجعت کنندگان

ویژگی های رجعت :
1.اختصاصی بودن رجعت :
طبق آیه 83 از سوره نمل -روزی که از هر امتی گروهی را محشور می نماییم.- رجعت امری است اختصاصی و هرگز عمومیت ندارد.
2.مشخص نبودن زمان رجعت :
زمان وقوع رجعت نیز مانند وقت ظهور امام عصر عجل الله فرجه الشریف معلوم نیست و با پیشگویی وبرخی ترفندهای دیگر وقت آن مشخص نمی گردد . هنگامی که از رسول خدا از زمان رجعت پرسیدند خداوند به پیامبرش وحی فرمود : بگو نمی دانم {تنها خدا از آن آگاهی دارد}که آنچه که وعده داده شده نزدیک است و یا آنکه خداوند برای آن مدت(طولانی) قرار داده است .
(بحارالانوار – محمد باقر مجلسی –ج 53 –ص 53)
3.اختیاری بودن رجعت:رجعت برای مشرکان و کافران سیه روز اجباری است تا بخشی از سزای اعمال ننگین خویش را در همین دنیا بچشند.ولی مومنان و پارسایان خالص برای رجعت به دنیا آزادند و در صورتی که مایل باشند می توانند هنگام ظهور حضرت برای یاری او بشتابند .
رجعت کنندگان:
تمامی پیامبران از افرادی هستند که رجعت خواهند کرد .امام صادق علیه السلام می فرمایند خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نکرد جز آنکه همه آنان را به دنیا بر می گرداند تا در رکاب علی بن ابی طالب علیه السلام و ایرانیان جنگ کنند.
( همان ج53- ص41)
علاوه بر پیامبران ائمه اطهار علیهم السلام بر اساس ایمان محض ایشان بطور قطع رجعت خواهند کرد. از امام صادق علیه السلام در مورد رجعت امام حسین علیه السلام نقل است : اولین کسی که در رجعت برمی گردد حسین بن علی علیه السلام است .او در زمین چهل سال می ماند تا آنکه ابروهایش بر چشمانش بیفتد.
( همان ج102 –ص 131 )
روایات متعددی در باره رجعت حضرت علی علیه السلام وجود دارد .برخی از روایات آن حضرت را به دابة الارض تعبیر نموده اند .
امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند : برای من رجعتی پس از رجعتی و بازگشتی پس از بازگشتی است برای من رجعتهاست برای من بازگشتهاست …من دابة الارض هستم من صاحب عسا هستم.
( ر.ک الحر العاملی –محمد بن الحسن – الا یقاظ من الهجعة بالبرهان علی الرجعة )
علاوه بر این دو گروه اصحاب پیامبران نیز از زمره رجعت کنندگان می باشند و اما نکته مهم آنست که مومنان وپارسایان که در دعاهای خویش زندگی در سایه دولت کریمه اهل بیت (علیهم السلام) را از خدای خویش طلب می کردند این آرزو در رجعت محقق خواهد شد .
(رجوع کنید به دعای عهد –مفاتیح الجنان –شیخ عباس قمی)

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها