خانه » همه » مذهبی » رحمت پیامبر (ص) – لعن پیامبر(ص) – جمع لعن و رحمت – اوصاف پیامبر(ص) – لعن در قرآن و حدیث – لعن در زبان قرآن و پیامبر(ص)

رحمت پیامبر (ص) – لعن پیامبر(ص) – جمع لعن و رحمت – اوصاف پیامبر(ص) – لعن در قرآن و حدیث – لعن در زبان قرآن و پیامبر(ص)


رحمت پیامبر (ص) – لعن پیامبر(ص) – جمع لعن و رحمت – اوصاف پیامبر(ص) – لعن در قرآن و حدیث – لعن در زبان قرآن و پیامبر(ص)

۱۳۹۶/۱۰/۳۰


۴۲۰ بازدید

از قدیم الایام بین مردم مشهور است و علامه(ره ) در جلد ۹۶ بحار جلد صوم روایتی نقل کرده است مبنی بر این که رسول گرامی (صع) روزی از ایام ماه مبارک رمضان هنگام منبر رفتن درهر پله ای از پله های منبر آمین گفتند ،،،، بالاخره بعدا از حضرتش سوال کردند که این آمین ها بچه مناسبت بود؟ فرمودند: جبریئل نفرین کرد کسی را که پدر و مادر خود را درک کند ولی با وجود این دو عنصر لازم الاحترام ( که هر گونه احسان و خیر رسانی و تحمل زحمات آنان مستوجب رحمت بی انتهای الهی و باعث بخشوده شدن انسان می شود.)، نتوا ند خود را مورد غفران و آمرزش قرار دهد !! و یا نتواند در این ماه خود آمرزش خدا را کسب کند و یا وقت شنیدن نام من بر من درود نفرستد خداوند او را از رحمتش محروم گرداند !! آیا با وجود ایات ،، لعلک باخع نفسک ،،، و انک لعلی خلق عظیم ،،، فبما رحمه من الله لنت لهم،،، اللهم اغفر لقومی فانهم لا یفقهون الخ که نشانگر سعه صدر فوق العاده و روح با عظمت آن بزرگوار است، متصور است که امت خود را با آن نفرین های درد ناک مورد خطاب قرار دهد آیا این حدیث با این محتوای عجیب با آن روح لطیف ساز گار است؟ ،،، عزیز علیه ما عنتم حریص علیکم بالمومنین رئوف رحیم، لطفا در این موضوع ما را یاری نمایید.

1. لعن و نفرین کردن پیامبر(ص) با رحمت و روح لطیف او منافاتی ندارد .
2. پیامبر (ص) انسانی جامع است و صفات جمال و جلال خداوند را با هم دارد .
3. منظور این گونه روایات ترغیب و تشویق مسلمانان و امت اسلامی به انجام کارهای خیر و هشدار نسبت به ترک آن است .
4. لعن از زبان پیامبر اختصاص به این مورد ندارد و هر فردی که استحقاق لعنت خدا را داشته باشد، بدیهی است که مورد لعنت اولیای الهی از جمله پیامبر اسلام (ص) نیز قرار خواهد گرفت. افراد و گروه‌های زیادی هم از سوی خداوند، هم از جانب پیامبر اسلام (ص) و هم از سوی ائمه (ع) به مناسبت‌هایی مورد لعن و نفرین قرار گرفته‌اند. بر شمردن تک تک این افراد فرصتی را می‌طلبد که فعلاً در اختیار ما نیست؛ از این‌رو در این فرصت، نخست برخی از گروه‌هایی را که در قرآن مورد لعنت خدا قرار گرفته‌اند بیان کرده، آن‌گاه نفرین شدگان از طرف پیامبر(ص) را مطرح خواهیم نمود.
الف. نفرین شدگان در قرآن
1. کسانی که حقایق را کتمان می‌کنند: «إِنَّ الَّذینَ یَکْتُمُونَ ما أَنْزَلْنا مِنَ الْبَیِّناتِ وَ الْهُدى مِنْ بَعْدِ ما بَیَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِی الْکِتابِ أُولئِکَ یَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَ یَلْعَنُهُمُ اللاَّعِنُون»؛ [1] کسانى که دلایل روشن، و وسیله هدایتى را که نازل کرده‌ ایم، بعد از آن‌که در کتاب براى مردم بیان نمودیم، کتمان کنند، خدا آنها را لعنت مى‌ کند و همه لعن کنندگان نیز، آنها را لعن مى‌ کنند.
2. کسانی که در حال کفر از دنیا بروند: «إِنَّ الَّذینَ کَفَرُوا وَ ماتُوا وَ هُمْ کُفَّارٌ أُولئِکَ عَلَیْهِمْ لَعْنَةُ اللَّهِ وَ الْمَلائِکَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعین»؛[2] کسانى که کافر شدند، و در حالِ کفر از دنیا رفتند، لعنت خداوند و فرشتگان و همه مردم بر آنها خواهد بود.
3. بنی اسرائیلی که از زبان حضرت داوود و عیسی(ع) نفرین شدند: «لُعِنَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ بَنی إِسْرائیلَ عَلى لِسانِ داوُدَ وَ عیسَى ابْنِ مَرْیَمَ ذلِکَ بِما عَصَوْا وَ کانُوا یَعْتَدُون»؛[3] کافران بنى اسرائیل، بر زبان داوود و عیسى بن مریم، لعن (و نفرین) شدند! این به خاطر آن بود که گناه کردند، و تجاوز مى‌ نمودند.
4. ابو لهب: «تَبَّتْ یَدا أَبی لَهَبٍ وَ تَبَّ»؛[4]بریده باد هر دو دست ابو لهب (و مرگ بر او باد)!
ب. نفرین شدگان از زبان پیامبر اسلام(ص):
1. رباخواران: «قَالَ عَلِیٌّ (ع) لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) الرِّبَا وَ آکِلَهُ وَ مُؤْکِلَهُ وَ بَائِعَهُ وَ مُشْتَرِیَهُ وَ کَاتِبَهُ وَ شَاهِدَیْهِ»؛[5] امام علی(ع) می‌فرماید: ربا، رباخوار، کسی که معاملات ربوی را ترویج می‌کند، فروشنده مال ربوی، مشتری، نویسنده و دو شاهد بر معامله ربوی، مورد نفرین پیامبرند.
2. شراب خواران و تولید کنندگان مشروبات الکلی: « عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (ع) قَالَ: لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) فِی الْخَمْرِ عَشَرَةً غَارِسَهَا وَ حَارِسَهَا وَ بَائِعَهَا وَ مُشْتَرِیَهَا وَ شَارِبَهَا وَ الْآکِلَ ثَمَنَهَا وَ عَاصِرَهَا وَ حَامِلَهَا وَ الْمَحْمُولَةَ إِلَیْهِ وَ سَاقِیَهَا»؛[6] امام باقر(ع) می‌فرماید: رسول خدا(ص) در ارتباط با شراب ده گروه را نفرین فرمود؛ کسی که درخت انگور را به قصد شراب بکارد؛ کسی که از آن حفاظت و نگهبانی کند؛ فروشنده و خریدار شراب؛ کسی که شراب می‌نوشد؛ کسی که از راه فروش مشروبات الکلی روزی برای خود تهیه می‌کند؛ کسی که مشروب تولید می‌کند؛ کسی که آن‌را حمل و جا بجا می‌کند؛ کسی که مشروب برایش حمل می‌شود؛ و کسی که شراب می‌نوشاند.
3. مردانی که به عورت نامحرم نگاه می‌کنند و رشوه‌گیران: « عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ(ع) قَالَ: لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) رَجُلًا یَنْظُرُ إِلَى فَرْجِ امْرَأَةٍ لَا تَحِلُّ لَهُ وَ رَجُلًا خَانَ أَخَاهُ فِی امْرَأَتِهِ وَ رَجُلًا یَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَى نَفْعِهِ فَسَأَلَهُمُ الرِّشْوَةَ».[7] امام باقر(ع) نقل می کند رسول خدا این افراد را نفرین کرد: مردی که به فرج زنانی که بر او حلال نیستند نگاه کند. مردی که خیانت کند برادر دینی‌اش را در ارتباط با همسرش و کسی که برای رفع مشکل مردم از آنها رشوه درخواست نماید.
4. آدم‌کشان: « عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ سَمِعْتُهُ یَقُولُ لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) مَنْ أَحْدَثَ بِالْمَدِینَةِ حَدَثاً أَوْ آوَى مُحْدِثاً قُلْتُ مَا الْحَدَثُ قَالَ الْقَتْلُ»؛[8] امام صادق(ع) مى‌ فرمود: رسول خدا لعنت کرد شخصى را که در مدینه حادثه تازه‌ اى پدید آورد، یا حادثه آفرینى را پناه دهد! گفتم: آن پدیده چیست؟ فرمود: قتل.
5. مردانی که خود را به صورت زنان در می‌آورند و بالعکس: « عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ: لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) الْمُتَشَبِّهِینَ مِنَ الرِّجَالِ بِالنِّسَاءِ وَ الْمُتَشَبِّهَاتِ مِنَ النِّسَاءِ بِالرِّجَالِ قَالَ وَ هُمُ الْمُخَنَّثُونَ وَ اللَّاتِی یَنْکِحُ بَعْضُهُنَّ بَعْضاً»؛[9] امام صادق(ع) می‌فرماید: پیامبر(ص) مردانی که خود را به صورت زن درمی‌آورند و همچنین زنانی که خود را به شکل مردان درست می کنند را لعنت کرده است. اینان مردان و زنان هم‌جنس بازند.
6. زناکاران و افرادی که واسطه زنا می‌شوند: « عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ (ع) قِیلَ لَهُ بَلَغَنَا أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) لَعَنَ الْوَاصِلَةَ وَ الْمَوْصُولَةَ قَالَ إِنَّمَا لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ الْوَاصِلَةَ الَّتِی کَانَتْ تَزْنِی فِی شَبَابِهَا فَلَمَّا أَنْ کَبِرَتْ کَانَتْ تَقُودُ النِّسَاءَ إِلَى الرِّجَالِ فَتِلْکَ الْوَاصِلَةُ وَ الْمَوْصُولَةُ»؛[10] به امام باقر(ع) گفته شد شنیدیم رسول خدا(ص) واصله و موصله را لعنت کرد. امام فرمود رسول خدا واصله را لعن فرمود واصله کسی است که در جوانی زنا مرتکب می‌شود وقتی به سن پیری رسید قوادی می‌کند ( بین زن و مرد به حرام جمع می‌کند) این افراد واصله و موصله هستند.
مأخذ: اسلام کوئست
پی نوشت ها:
[1]. بقره، 159.
[2]. بقره، 161.
[3]. مائده، 78.
[4]. مسد، 1.
[5]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 3، ص 274، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413ق.
[6]. همان، ج 6، ص 429.
[7]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 5، ص 559، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق.
[8]. همان، ج 13، ص 173.
[9]. برقی، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق، مصحح، محدث، جلال الدین، ج 1، ص 113، دار الکتب الإسلامیة، قم، چاپ دوم، 1371ق.
[10]. همان، ص 114.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد