خانه » همه » مذهبی » رضایت عمومی در عصر ظهور

دانلود کتاب های امتحان شده

رضایت عمومی در عصر ظهور


رضایت عمومی در عصر ظهور

۱۳۹۸/۱۰/۱۰


۴۸۵ بازدید

سلام. من امروز مطالبی رو تو همین پرسمان خوندم که باعث شد فکر کنم ظهور امام مهدی(ع) به ضرر ماست.

۱- چون امام مهدی(ع) همه پنجره های خونه ها رو که به خیابون باز میشه مسدود میکنند. خوب الان اکثر خونه ها حداقل یه پنجره دارند که به خیابون باز میشه. نه فقط اپارتمان ها که خونه های قدیمی هم این جوری اند. اصلا به خاطر نورگیر خونه مجبور اند رو به خیابون هم پنجره بسازند. امام مهدی(ع) میخوان خونه های ما رو از ریخت و قیافه بندازند?

۲- چون امام مهدی(ع) خونه هایی که مشرف خونه های دیگه باشند رو خراب میکنند. خوب الان همه خونه های تهران مشرف هم اند. این جوری که کل تهران رو باید خراب کنند. الان پنجره اتاق خواب اپارتمان ما رو به حیاط ساختمون خودمون باز میشه. اما پنجره اپارتمان پشتیمون که بعد از اپارتمان ما هم ساخته شده مشرفشه. اگه امام مهدی(ع) در زمان زندگی من ظهور کنند خونه ما رو خراب میکنند یا خونه پشتیمون رو یا هر دو رو? امام زمان(ع) میخوان کسانی که خونه هاشون مشرف خونه های دیگه هست رو بعد از تخریب خونه هاشون اواره کنند یا میتونند بهشون خونه های دیگه ای بدند? چه خونه هایی? خونواده ای که خونه دو خوابه ای داشتند که خونه اون ها مشرف خونه دیگه ای بوده و تخریب شده با خونه یک خوابه راضی نمیشند. میگن ما کلی زحمت کشیدیم تا از خونه یک خوابه به خونه دو خوابه رسیدیم. حالا چرا باید بعد از تخریب خونه دو خوابه ای که داشتیم به دستور حکومت, دوباره بیفتیم تو خونه یک خوابه? خونواده ای که خونه صدمتری داشتند که خونه اون ها مشرف خونه دیگه ای بوده و تخریب شده هم به خونه چهل متری راضی نمیشند.

۳- چون امام مهدی(ع) بالکن هایی که رو به خیابون باشند رو تخریب میکنند. تو خونه های کوچیک که سیستم گرمایشی اون ها پکیجه; پکیج حتما باید بیرون از خونه قرار بگیره تا باعث خفگی خونواده نشه. برای همین هر جای خونه که بشه یه بالکن کوچیک میسازند تا پکیج رو توش قرار بدند. خونه ای که چهل متره و حیاط خلوطی نداره و یه بالکن رو به خیابون داره که پکیجش داخل این بالکنه; این بالکن اگه خراب بشه پکیج این خونه باید کجا بره? خصوصا که پکیج هر چند روز درجه اش پایین میاد و ادم باید بره تو بالکن تا درجه پکیج رو بالا بکشه. ادم باید

هر چند روز جلوی پکیج وایسته و ببینه درجه پکیج چه قدره و چه قدر نیاز داره بالا بکشه و با استفاده از شیرهای زیر پکیج درجه پکیج رو بالا بکشه. نمیشه که پکیج رو دیوار بیرون از خونه نصب باشه ولی بالکنیش تخریب شده باشه و ادم از پنجره اویزون شه تا درجه پکیج رو بالا بکشه. اصلا مردم از همون بالکن کوچیک رو به خیابون هم کلی استفاده میکنند. توش لباس اویزون میکنند خشک شه. گلدون و بعضی از وسایل رو میذارند. همین جوری حمله میکنند بالکن های رو به خیابون خونه های مردم رو خراب میکنند? اگه پکیج یا کمپرسور کولرگازی هم توی بالکن باشه اون رو هم خراب میکنند?

این کار ها باعث نارضایتی مردم میشه. اصلا انگار امام زمان(عج) میخوان برای خودشون دشمن بتراشند.

یه وقت هایی میگم نباید برای ظهور این امام(ع) دعا کرد.

بلی عده ای از آمدن امام زما ناراضی می شوند؛ اما از روایات فهمیده می شود که قیام امام مهدی(عج) موجب خرسندی انسان ها می شود. این شادی و رضایت به اشکال گوناگونی بیان شده است. در بعضی روایات، سخن از شادی اهل زمین و آسمان است و در برخی دیگر از شادی مردگان سخن به میان آمده است. امیرالمومنین امام علی(ع) در این باره می فرمایند: «هنگامی که حضرت مهدی(عج) ظهور می کند، نام مبارکش بر سر زبان ها خواهد بود و وجود مردم سرشار از عشق به مهدی(عج) است؛ به گونه ای که جز نام او، هیچ نامی در یاد و زبان آنان نیست و با دوستی او، روح خود را سیراب می کنند.»(احقاق الحق، ج 13، ص 324)
بر این اساس یکی از ویژگی های مهم حکومت مهدوی، تامین خشنودی و رضایت همه ساکنان زمین و آسمان است . از آن جایی که دولت او، دولت عدالت گستر، فقیر ستیز، دانش گستر، رفاه آور، ظلم ستیز و مردم دوست است، همگان از آن راضی خواهند بود و در آرامش و شادی زندگی خواهند کرد . او «زمین را پر از عدالت می کند، آن چنان که پر از ستم شده است . در خلافت او اهل آسمان و زمین، حتی پرندگان آسمان خشنود می شوند» . (قصص (28)، آیه 5 .) «اهل آسمان و ساکنان آن برای ظهور او خوشحال می شوند; او زمین را پر از عدالت می کند، آن سان که پر از جور و ستم شده باشد» .
رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) : «شما را به مهدی، مردی از قریش بشارت می دهم که ساکنان آسمان و زمین را از خلافت و فرمانروایی او خشنودند» . (کشف الغمه، ج 3، ص 297) «ساکنان زمین وآسمان به او عشق می ورزند» . (الملاحم و الفتن، ص 66 . )
اما اشکال شما به هیچ عنوان وارد نیست چونبی‌شک مهمترین مأموریت امام زمان(عج) برپایی حکومت عدل الهی در سراسر جهان است، این مهم که همواره آرزو و آمال همه صالحان گذشته نیز بوده، بدون ایجاد تحول بنیادین در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، رسانه‌های ارتباطی و .. امکان پذیر نیست. مشکل عمده بشر در جهان امروز فقدان دیانت و معنویت و گسترش ظلم و فساد است و تا زمانی که دین و تفکر دینی در اذهان مردم دنیا درونی نشود، هیچ تعهد و ارزش اخلاقی و رفتاری در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی، تضمین نخواهد شد.
عدالت، کلید اصلی حل معضلات بشر است، این کلید خود به تحول بنیادین در حوزه تفکر و اندیشه جمعی امروز نیاز دارد، علت هم این است که عدالت در حوزه رویکرد رفتارهای اجتماعی نمود پیدا می‌کند و زیر بنای آن تصحیح نگرش‌ها و اندیشه‌هاست، زیرا بدون تصحیح نگرش‌ها، هیچ رفتار و رویکرد رفتاری چه در حوزه فردی و چه اجتماعی قابل اصلاح و دوام نخواهد بود، از این نظر انقلاب حضرت، تحولی فکری و فرهنگی را در پی دارد که عدالت اجتماعی در همه ابعاد ثمره شیرین آن به شمار می‌آید.

روایات و قرائن مختلف، ثابت کرده است که سیره حکومتی حضرت مهدی(عج) به طور دقیق، همان روش حکومتی پیامبر اکرم(ص) امام علی(ع) و دیگر امامان(ع) است. البته نباید از نگاه دور داشت که پیامبر(ص) و ائمه(ع) به جهت محدودیت‌ها و موانع تحمیل شده فراوانی، نتوانستند تمام اهداف خود را تحقق بخشند. از سخنان نورانی معصومان(ع) استفاده می‌شود که تمام محدودیت‌ها و موانع که تا آن زمان از برپایی حکومتی جامع و جهانی جلوگیری می‌کرد، از سر راه امام مهدی(ع) برداشته می‌شود و آن حضرت، اهداف معصومان را تحقق خواهد بخشید.
عبدالله بن عطا گوید: از امام باقر(ع) پرسیدم: هنگامی که قائم قیام کند، به کدام روش در میان مردم رفتار خواهد کرد؟ آن حضرت فرمود: «آنچه (از بدعت و پیرایه) را پیش از او بوده، از اساس ویران خواهد کرد؛ چنان که رسول خدا(ص) عمل کرد و او اسلام را از نو آغاز می‌کند».1
امام صادق(ع) نیز فرمود: «چرا به فرارسیدن خروج قائم شتاب می‌کنید؟ به خدا قسم، لباس او جز جامه درشت و خشن نخواهد بود و غذایش جز خوراک ناگوار نباشد و جز شمشیر [برای دشمنان] چیزی در کار نباشد و مرگ زیر سایه شمشیر خواهد بود».2
همچنین آن حضرت فرمود: «همانا قائم ما اهل بیت، آن گاه که قیام کند، لباس علی(ع) را خواهد پوشید و به سیره او عمل خواهد کرد».3
از این روایت‌ها به روشنی استفاده می‌شود که روش آن حضرت، مطابق روش پدران خود است. سخت‌گیری‌های حضرت که در روایات یاد شده است، فقط در مرحله آغازین ظهور و پس از اتمام حجت بر تمام انسان‌ها، برای نابودی ستمگران است، وگرنه روایات فراوانی در دست است که مراحل بعدی حکومت را سرشار از صلح و صفا و صمیمیت دانسته، سخن از رضایت همگانی از آن حاکمیت جهانی به میان آمده است.
رسول گرامی اسلام(ص) در این باره فرمود: «بشارت باد بر شما به مهدی!… زمین را آکنده از عدل و قسط می‌کند، آنگونه که پر از جور و ظلم شده باشد. از او ساکن آسمان و زمین راضی خواهد شد».4
چه ساکن آسمان را فرشتگان الهی بدانیم و یا آنها را انسان‌هایی بدانیم که بر اثر پیشرفت خارق‌العاده علم و دانش در عصر ظهور در کرات آسمانی ساکن شده‌اند، هر دو حکایت از گزینش بهترین روش در حاکمیت به وسیله آن حضرت است. اما خوشحالی فرشتگان و ساکنان آسمان‌ها و مردگان از ظهور امام(ع) به خاطر این است که کفر و ستم و بیداد و گناه از ابتدای آفرینش آنها را آزار داده و اندوهگین ساخته است و وقتی می‌بینند که ظهور امام(ع) با مرگ باطل، زنده شدن حق، خاموش شدن آتش کفر و شرک، و گسترش ایمان و توحید همراه است، خوشحال می‌شوند؛ بلکه می‌توان گفت به این جهت، همه چیز در آسمان و زمین از ظهور آن حضرت مسرور می‌گردند. افزون بر این، چون «امام» واسطه فیض پروردگار بر تمام موجودات عالم هستی است و اراده پروردگار در اصل وجود اشیا و کمّ و کیف آفریدگان و دیگر وجوه عنایات الهی به موجودات از راه امام محقق می‌شود، بنابراین بین امام(ع) و دیگر موجودات رابطه‌ای معنوی برقرار است که وقتی امام به مصیبت و اندوهی مبتلا شود، آنها اندوهگین و هرگاه مسرور باشد، آنها مسرور می‌گردند.5 شکی نیست که خود آن حضرت نیز همچون دیگر موجودات از ظهور اراده الهی در تحقق عدل و عدالت، در نهایت خوشحالی خواهد بود.
برنامه‌های حکومت مهدوی
برنامه‌های حکومتی حضرت مهدی(ع) را با توجه به روایات فراوانی که درباره حکومت آن منجی موجود است، می‌توان در سه محور خلاصه کرد: فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی.
1. برنامه‌های فرهنگی
در انجام برنامه‌فرهنگی، محور‌های مهم عبارت‌اند از:
الف) احیای کتاب و سنت: امام علی(ع) می‌فرماید: «در روزگاری که هوای نفس حکومت می‌کند، (امام مهدی(ع) ظهور می‌کند و) هدایت و رستگاری را جایگزین هوای نفس می‌سازد و در عصری که نظر اشخاص بر قرآن مقدم شده، افکار را متوجه قرآن می‌گرداند و آن را حاکم بر جامعه می‌سازد».6
ب) تقویت عقل: امام باقر(ع) می‌فرماید: « زمانی که قائم ما قیام می‌کند، دست خود را بر سر بندگان خواهد نهاد و عقل‌های ایشان را جمع می‌کند و عقل آنها را به کمال خواهد رساند».(ع)
ج) رشد چشمگیر و بی‌سابقه دانش: امام باقر(ع) می‌فرماید: «در زمان امام مهدی(ع) به شما حکمت و دانش داده می‌شود، تا آنجا که زن در درون خانه‌اش مطابق کتاب خدا و سنت پیامبر قضاوت (رفتار) می‌کند».8
می‌دانیم که رفتار صحیح، ریشه در علم و دانش گسترده دارد که این روایت شریف، حکایت از آگاهی و شناخت عمیق از آیات قرآن و روایات اهل بیت دارد.
د) مبارزه با بدعت‌ها: امام باقر(ع) می‌فرماید: «هیچ بدعتی را وا نگذارد مگر اینکه آن را برپا خواهد داشت».9
بدعت به معنای داخل کردن اندیشه و آرای شخصی در دین و دین‌داری است. حضرت حجت‌با چیزهایی که از تمایلات شخصی و هواهای نفسانی وارد دین شده، مبارزه می‌کند.
2. برنامه‌های اقتصادی
برنامه‌های اقتصادی در حکومت حضرت مهدی(عج) به صورت مطلوبی تدوین شده تا ابتدا امر تولید، سامان یابد و از منابع طبیعی بهره‌برداری شود و سپس ثروت به دست آمده، به شکل عادلانه بین همه طبقات توزیع گردد.
دوران حاکمیت حضرت، جهت‌گیری اقتصادی در موارد ذیل است:
الف) بهره‌وری از منابع طبیعی: به برکت حکومت حضرت مهدی(ع)، آسمان سخاوتمندانه می‌‌بارد و زمین بی‌دریغ ثمر می‌دهد. امام علی(ع) فرمود: «و چون قائم ما قیام کند، آسمان باران می‌ریزد و زمین گیاه بیرون می‌آورد».10 امام باقر(ع) می‌فرماید: «تمام گنج‌های زمین برای او آشکار می‌گردد».11
ب) توزیع عادلانه ثروت: از عوامل اقتصاد بیمار، انباشته شدن ثروت در نزد گروه خاصی است. در دوران حکومت عدل مهدوی، اموال و ثروت (بیت المال) به طور مساوی بین مردم تقسیم می‌شود. امام باقر(ع) می‌‌فرماید: «وقتی قائم خاندان پیامبر قیام کند، اموال را به طور مساوی تقسیم می‌کند و در میان خلق به عدالت رفتار می‌کند».12 همچنین فرمود: «امام مهدی(ع) میان مردم به مساوات رفتار می‌کند؛ به گونه‌ای که کسی پیدا نشود که نیازمند زکات باشد».13
ج) عمران و آبادانی: در حکومت آن حضرت، تولید و توزیع به گونه‌ای سامان دهی می‌شود که همه جا به نعمت و آبادانی می‌رسد. امام باقر(ع) می‌فرماید: «در تمام زمین، هیچ ویرانه‌ای نمی‌ماند، جز اینکه آباد گردد».14
3. برنامه‌های اجتماعی
در حکومت عدالت گستر مهدوی، به سبب اجرای برنامه‌ها بر اساس تعالیم قرآن و عترت، محیط زندگی زمینه‌ای برای رشد و تعالی افراد خواهد بود. در این زمینه، روایات فراوانی رسیده است که به پاره‌ای از آنها اشاره می‌کنیم.
الف) گسترش امر به معروف و نهی از منکر: در حکومت جهانی حضرت مهدی(ع) فریضه بزرگ امر به معروف و نهی از منکر به صورت گسترده به اجرا گذاشته خواهد شد. امام باقر(ع) می‌فرماید: «مهدی(ع) و یاران او، امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند».15
ب) مبارزه با فساد و رذایل اخلاقی: حضرت به مبارزه عملی با فساد و تباهی و زشتی می‌پردازد؛ چنان که در دعای شریف ندبه می‌خوانیم:
« اَیْنَ طامِسُ آثارِ الزَّیْغِ وَالْأَهْوآءِ، اَیْنَ قاطِعُ حَبآئِلِ الْکِذْبِ وَالْأِفْتِرآءِ..؛ کجاست آن که ریسمان‌های دروغ و افترا را ریشه کن خواهد کرد و کجاست آن که آثار گمراهی و هوا و هوس را نابود خواهد ساخت…؟!».16
ج) عدالت قضایی: اوست که قسط و عدل را در سطح جامعه حاکم می‌سازد و همه عالم را پر از عدل و دادگری می‌کند. امام رضا(ع) می‌فرماید: «وقتی او قیام کند، زمین به نور پروردگارش روشن می‌گردد و آن حضرت ترازوی عدالت را در میان خلق نهد. پس (چنان عدالت را جاری کند که ) هیچ کس بر دیگری ستم روا ندارد».17
برکت دیگر عصر ظهور
در پایان، مناسب است به یکی از تحولات چشمگیر زمان حضرت مهدی(ع) به طور گذرا اشاره کنیم.
یکی از مشکلات جامعه پیش از ظهور امام زمان(ع) وضع تأسف‌بار بهداشت طبیعت و روان است که در نتیجه، بیماری‌های واگیر‌دار و مشکلات روانی زیادی جامعه بشر را فرامی‌گیرد؛ بیماری‌هایی مانند: جذام، طاعون، وبا، فلج، سکته، سرطان و صدها بیماری خطرناک دیگر. این اوضاع دلخراش و دردناک، در اثر آلودگی محیط زیست و در نتیجه به کار گیری سلاح‌های شیمیایی، اتمی و میکروبی پدید می‌آید. اما امام صادق(ع) می‌فرماید:
«هنگامی که حضرت قائم قیام کند، خداوند بیماری‌ها را از مؤمنان دور می‌سازد و تندرستی را به آنان باز می‌گرداند».18
پی‌نوشت‌ها ………………………………………………………………………
1 . روضة الواعظین، محمد بن حسن فتال نیشابوری، ص265، قم، انتشارات رضی، بی‌تا.
2. الغیبه، محمد بن ابراهیم نعمانی، ص233، ح20، مکتبة الصدوق، تهران، 1397ق.
3. اصول کافی، کلینی، ترجمه آیة الله محمدباقر کمره‌ای، ج1، ص411، انتشارات اسوه، 1372ش.
4. کشف الغمة فی معرفة الائمه، علی بن عیسی اربلی، ج2، ص483و471، مکتبة بنی هاشمی، تبریز، 1381ق.
5. ظهور نور، علی سعادت پرور، ترجمه سید محمد جواد وزیری فرد، ص209، احیاء کتاب، تهران، 1380ش.
6 .نهج البلاغه، ترجمه ابوالقاسم پاینده، خطبه138.
7. کمال الدین و تمام النعمه، شیخ صدوق، ج2، ص675، دارالکتب الاسلامیه، قم، 1395ق.
8 . بحارالانوار، محمد باقر مجلسی، ج52، ص352، مؤسسة الوفا، بیروت، 1404ق.
9 . همان، ج58، ص11.
10 . منتخب الاثر، لطف الله صافی گلپایگانی، ص203، مؤسسة سیدة المعصومة، قم، 1419ق.
11 . کمال الدین، ج2، ص386 و 394، باب34، ح6.
12 . غیبت نعمانی، ص237، باب 13.
13 . بحارالانوار، ج51، ص39.
14 . کمال الدین، ج2، ص394و368.
15 . بحارالانوار، ج51، ص47.
16 . ر.ک: دعای ندبه.
17 . اعلام الوری، حسین بن الحسن دیلمی، ص434، موسسة آل البیت، قم، 1408ق.
18 . غیبت نعمانی، ص317.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها