خانه » همه » مذهبی » زنده بودن یاران امام زمان

دانلود کتاب های امتحان شده

زنده بودن یاران امام زمان


زنده بودن یاران امام زمان

۱۳۹۸/۱۰/۱۴


۶۱۲۰ بازدید

سلام.آیا ممکن است آیت الله بهجت،از یاران امام زمان باشد?یک سوال دیگه ام دارم.یاران امام زمان حتما باید در قید حیات باشند? یا از گذشتگان هم میتواند باشد?یعنی اینکه ممکن است آنها زنده شوند?

هیچ کس نمی داند چه کسی رجعت خواهد کرد و از یاران امام زمان خواهد بود ؛ مگر افرادی که به طور خاص اسامی آنان در روایات ذکر شده است. البته به طور عام در روایات از رجعت مومنان خالص سخن به میان آمده که ان شا الله آیت الله بهجت نیز از آنان خواهد بود. بر این اساس یاران امام زمان ، هم از میان زنده ها خواهد بود و هم از میان کسانی که رحلت کرده و در زمان ظهور رجعت خواهند کرد. هنگامی که بنیان گذار حکومت واحد جهانی، حضرت مهدی موعود(ع) بر اساس عدالت و آزادی واقعی مأمور به تشکیل حکومت می شود تعداد 313 نفر از یاران خاص آن حضرت در اطراف شمع وجود مقدسش جمع می شوند و آنها در واقع فرماندهان لشکری و کشوری دولت کریمه مهدی(ع) می باشند.در روایات ترکیب دولت امام مهدی(ع) از انسان های وارسته و متقی تشکیل می یابد که نام برخی از آنها بدین گونه است: هفت نفر از اصحاب کهف، یوشع وصی موسی(ع)، مؤمن آل فرعون، سلمان فارسی، مالک اشتر، ابودجانه انصاری و قبیله همدان.
امام صادق(ع) می فرماید: «هنگامی که حضرت قائم آل محمد(ص) قیام کند هفده تن را از پشت کعبه زنده می گرداند که عبارتند از: پنج تن از قوم موسی(ع) که به حق قضاوت کرده و با عدالت رفتار می کنند، هفت تن از اصحاب کهف، یوشع وصی موسی، مؤمن آل فرعون، سلمان فارسی، ابودجانه انصاری و مالک اشتر». (تفسیر عیاشی، ج2، ص32، اثبات الهداة، ج3، ص550). بنابر این یاران حضرت هم از افرادی هستند که در زمان ظهور زنده اند و هم از افرادی هستند که قبل از ظهور از دنیا رفته اند و هنگام ظهور دوباره زنده می شوند.
البته پایه های اصلی انقلاب و قیام جهانی حضرت مهدی ، افراد زنده خواهند بود. یعنی یاران خاص حضرت مهدی علیه السلام که هسته اصلی نیروها را تشکیل می دهند و فرماندهان و کارگزاران حضرت مهدی علیه السلام هستند، سیصد و سیزده نفر به تعداد اهل بدر می باشند: امام صادق علیه السلام فرمودند: گویا می نگرم به قائم علیه السلام بر فراز منبر کوفه، در حالی که یارانش پیرامون او حلقه زده اند. آنان پرچمداران و کارگزاران امام بر روی زمین هستند.(کمال الدین، ص673) از یاران خاص یعنی 313 نفر، در روایات تعبیر به «نقباء» و «خواص» نیز شده است.(بحارالانوار، ج 53، ص7) این عده، کسانی هستند که خداوند آنان را از قبل از ظهور حضرت مهدی علیه السلام، به سبب قابلیت و لیاقتشان برگزیده است.(همان منبع). یاران خاص امام زمان علیه السلام(313 نفر)، نخستین کسانی هستند که گرد حضرت جمع می آیند و دعوت جهانی امام مهدی علیه السلام، با آنان شروع می شود پس از آشکار شدن دعوت حضرت، تعداد ده هزار نفر، کسانی هستند که به امام مهدی علیه السلام می پیوندند و به عنوان هسته اولیه نیروهای حضرت، تحت فرماندهی همان 313 نفر، قیام جهانی امام زمان علیه السلام با این عده آغاز می شود: امام جواد علیه السلام فرمودند: زمانی که سیصد و سیزده نفر از یاران خاص امام قائم علیه السلام به خدمت آن بزرگوار رسیدند حضرت، دعوتش را به جهانیان آشکار می کند و وقتی این تعداد به ده هزار نفر رسید، به اذن خداوند متعال قیام مسلحانه می کند. (بحارالانوار، ج 52، ص 283، ح 10) بر این اساس هنگامی که بنیان گذار حکومت واحد جهانی، حضرت مهدی موعود(ع) بر اساس عدالت و آزادی واقعی مأمور به تشکیل حکومت می شود تعداد 313 نفر از یاران خاص آن حضرت در اطراف شمع وجود مقدسش جمع می شوند و آنها در واقع فرماندهان لشکری و کشوری دولت کریمه مهدی(ع) می باشند. در روایات ترکیب دولت امام مهدی(ع) از انسان های وارسته و متقی تشکیل می یابد.
نتیجه آنکه یاران حضرت هم از افرادی هستند که در زمان ظهور زنده اند و هم از افرادی هستند که قبل از ظهور از دنیا رفته اند و هنگام ظهور دوباره زنده می شوند. بر اساس روایات عده ای از آنان از افرادی اند که در همان دوران ظهور خواهند زیست. ولی از سیاق برخی احادیث استفاده می شود برخی از مردگان (مانند برخی یاران پیامبر و امیرمؤمنان) رجعت می کنند. در روایات به دو دسته از افراد اشاره شده که رجعت را فقط مخصوص این دو دسته معرفی می‌کند؛ امام صادق علیه‌السلام می‌فرماید:
رجعت همگانی نیست، بلکه خصوصی است، تنها کسانی رجعت می‌کنند که مؤمن خالص باشند یا مشرک خالص.[۱] اما کسانی که برای بهره جستن از حکومت امام زمان و کمک به آن حضرت زنده می‌شوند، دو دسته هستند:
۱. دسته اول کسانی هستند که نامشان در روایات آمده است؛ کسانی مانند:
امام صادق علیه‌السلام فرمود:
از پشت شهر کوفه[۱]، همراه قائم، بیست‌وهفت مرد خارج می‌شوند. پانزده نفر از آنان جزو یاران موسی هستند؛ هفت نفر از آنان جزو اصحاب کهف هستند؛ یوشع‌بن‌نون، سلمان فارسی، ابودجانه انصاری، مقداد و مالک اشتر نیز جزو آنان هستند. پس اینان در خدمت امام زمان‌ به عنوان یاران و فرمانروایان حکومتش خواهند بود.[۲]امام صادق علیه‌السلام به مفضل‌بن‌عمر فرمود: «ای مفضل! تو همراه چهل‌وچهار نفر زنده می‌شوی و همراه قائم خواهی بود و تو در طرف راست قائم خواهی بود و امر و نهی می‌کنی».[۳]همچنین درباره داوود رقی فرمود: «هرکس دوست دارد که به مردی از اصحاب قائم‌ بنگرد، به این مرد نگاه کند».[۴]نیز درباره یاران امام حسین علیه‌السلام فرمود: «حسین همراه یاران خود ـ که در کربلا شهید شدند ـ ‌خواهد آمد».[۵]طبری در «دلائل‌الامامة» نام عده‌ای از زنان را آورده است که برای یاری رساندن به امام زمان زنده می‌شوند. مفضل گوید: امام صادق علیه‌السلام فرمود: «سیزده زن همراه قائم خواهند آمد».
عرض کردم: برای چه کاری؟ فرمود: «به مداوای مجروحان و سرپرستی بیماران خواهند پرداخت، همان گونه که همراه رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله بودند».
عرض کردم: آنها را برایم نام ببرید. حضرت فرمود: «قنواه دختر رشید هجری، ام‌ایمن، حبابه و البیه، سمیه مادر عمار یاسر، زبیده، ام‌خالد احمسیه، ام سعید حنفیه، صیانه ماشطه و ام‌خالد جهنیه».[۶] ۲. دسته دوم کسانی هستند که نامشان در روایات نیامده، اما اوصافشان ذکر شده است. این افراد عبارتند از:
الف. کسانی که چهل صبح دعای عهد را بخوانند
امام صادق علیه‌السلام فرمود : «آنان از یاوران قائم باشند و اگر چنین کسی پیش از ظهور بمیرد، خداوند او را از قبر بیرون خواهد آورد، تا در خدمت آن حضرت باشند».[۷]ب. کسانی که هرشب جمعه ، سوره «اسراء» را بخوانند
امام صادق علیه‌السلام فرمود: «هرکس هر شب جمعه سوره اسراء را بخواند، نخواهد مرد تا قائم را درک کند و جزو یارانش قرار بگیرد».[۸]ج. هرکس شبیه سلمان فارسی باشد
در گفت‌وگویی که پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله با سلمان فارسی داشت، آن حضرت پس از برشمردن نام امامان به سلمان فرمود: «یاسلمان! إنک مدرکه و من کان مثلک ومن تولّاه هذه المعرفة؛ ای سلمان ! تو او را درک خواهی کرد و همچنین هرکس همانند تو باشد و هرکس چنین ولایت و معرفتی نسبت به او داشته باشد».[۹]د. شهیدان
گروه دیگری که رجعت می‌کنند کسانی هستند که پیکرشان در راه اسلام و قرآن، آماج تیرهای دشمن قرار گرفت و با بدنی غرق خون به دیدار معبود خود شتافتند.آنان نیز بر می‌گردند تا پس از درک محضر امام زمان به مرگ طبیعی از دنیا بروند. امام باقر علیه‌السلام در گفت‌وگویی که با زراره داشت، ضمن اینکه بین مرگ طبیعی و کشته‌شدن در راه خدا فرق گذاشت، به وی فرمود: «لیس من قبل بالسیف کمن مات علی فراشه، إن من قتل لابدّأن یرجع إلی الدنیا یذوق الموت؛ چنین نیست هرکس کشته می‌شود، با آنکه در رختخواب مرده باشد، یکسان باشد. همانا هرکس در دنیا کشته شود، ناچار باید برگردد تا مرگ را بچشد».[۱۰]هـ. مؤمنان
پیامبر به سلمان فرمود: «سلمان! هرکس همانند تو باشد و یا اهل ولایت و معرفت باشد، او نیز برمی‌گردد». شکی نیست که سلمان مصداق بارز مؤمن است.
همچنین پیامبر به سلمان فرمود: «وکلّ من محض الإیمان محضاً؛ و هرکس ایمان محض داشته باشد، او نیز بازخواهد گشت».[۱۱]پی‌نوشت‌ها
۱. البرهان، سید هاشم بحرانی، ج2، ص408.
۲. شاید منظور امام، شهر نجف اشرف باشد.
۳. ارشاد، شیخ مفید، ص‌365.
۴. دلائل‌الامامه، طبری، ص‌248.
۵. رجال کشی، ص402.
۶. مختصر بصائر الدرجات، ابوجعفر صفار، ص48.
۷. دلائل‌الامامه ، طبری، ص260.
۸. بحارالانوار، علامه مجلسی، ج5، ص95.
۹. معجم احادیث الامام المهدی، ج5، ص122.
۱۰. دلائل‌الامامه، طبری، ص237.
۱۱. تفسیر عیّاشی، ج2، ص112؛ بحارالانوار، علامه مجلسی، ج53، ص29.
۱۲. دلائل‌الامامه، طبری، ص237.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها